Dobling av oppskrift på NM 08 LA1 - IPA - Gahr Smith-Gahrsen

Hei, er fersk ølbrygger og skal nå sette batch nr 4. Da har vi tenkt å lage dette ølet: https://forum.norbrygg.no/threads/nm-08-la1-ipa-gahr-smith-gahrsen-fyllingsdalen.930/
Men siden vi har stor kjele (90 liter), tenker vi å doble oppskriften slik at vi får 45 liter vørter.
Da melder det seg noen spørsmål:
Skal mengden malt dobles, til 11,7 kg?
Om så, (har jeg regnet ut ved hjelp av andre innlegg på forumet her), er følgende vannmengder riktig:
- ca 30 liter til mesking (2,5 x 11,7)
- ca 27 liter til skylling (partiskylling), (45 liter - (1,5 x 11,7) = 27,45)

Blir dette riktig? Særlig sett i forhold til originaloppskriften det det brukes totalt 39,5 liter vann for å få 22,5 liter vørter... Men det er muligens ved kontinuerlig skylling?

Siste spørsmål: mengden humle er proporsjonal med mengde vørter, så den skal dobles?
 
Regnestykket ser riktig ut dersom dere ønsker 45 l til kok. Deretter forsvinner antakelig 5 liter i fordampning samt kanskje 3- 5 liter i trub. Det vil si at dere sitter igjen med kanskje ca 35 l til gjæring.
Eller så blir det riktig å skalere humlen proporsjonalt med vørtermengden.
 
Mange takk, da er jeg ikke helt på bærtur. Men la oss si at jeg ønsker 45 l til gjæring. Da antar jeg at for å kompensere for svinn i koking og trub må øke mengden skyllevann med ca 8 liter. Da kommer jeg opp i en total vannmengde på 65 liter. Dersom jeg deler dette på antall kg malt (11,7) får jeg forholdstallet 5,55. Om jeg tar originaloppskriften får jeg 39,5/5,85 = 6,75. Med andre så bruker jeg mindre vann pr kg malt enn originalt. Hva skjer da? Høyere/lavere OG? Skikkelig amatørspørsmål, men dette ha jeg ikke helt skjønt enda...
 
Det virker som du er på riktig spor. Generelt er det nok slik at bruk av mindre vann fører til høyere OG. Her er imidlertid så mye som kan variere avhengig av utstyr og prosedyrer at du nesten bare må prøve deg fram. Dersom du ender opp med for høy OG så kan denne reduseres med å tilsette vann. Dersom du ender opp med for lav OG så kan denne økes med å koke kraftigere eller lenger slik at mer vann fordamper eller ved å tilsette maltekstrakt.
 
Tilbake
Topp