EBC-utregning

Gahr

Norbrygg-medlem
Er det noen som har en grei formel for beregning av farge på ølet, hvor man bruker EBC og metriske mål? Jeg vet selvsagt at det gjøres enkelt med software, men det er altså ikke poenget. I god hippie-tree-hugger-backward-style ønsker jeg å være i stand til å gjøre alt manuelt (programvaren Gahrsmith har relativt få bugs og er enkel å ta med seg og logge på!). Jeg kan selvsagt gå veien om amerikanske mål og Lovibond, men om noen har et greit oppsett for metrisk og EBC, er det altså topp. Eller må jeg bare legge inn konstanter for omregning fra pounds, gallons og Lovibond i alle ledd i regnestykket?

Leve penn og papir! Hipp, hipp!
 
Odland skrev:
Treig oppstart på Gahrsmith dog :p

Hvabehager??! Gahrsmith går i bryggemodus så fort maskineriet våkner om morgenen. Og relativt ofte virker programmet selv om hardwaren er slått av nattestid... Jeg våknet 30 minutter etter jeg hadde lagt meg i går, da det innebygde feilsøkeprogrammet varslet om at jeg hadde glemt å tilsette Clarity-Ferm til ølet jeg nettopp hadde brygget.

Men er det noen som har en EBC-formel?
 
Fant et svar selv, er det noen som kan gå god for denne (sakset fra http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=5&t=26000&hilit=colour):
For each coloured ingredient in the mash tun:
Multiply the weight in kg by the colour in EBC
Add the results for all the ingredients together
Then multiply the total by 10 and then by the mash efficiency as a decimal fraction and then divide by the volume brewed.

With coloured ingredients in the copper, do the same but without the mash efficiency.

Add the two numbers together.

5kg pale malt (5 EBC) = 5x5 = 25
0.265kg Crystal (130EBC) = 0.265 x 130 = 34.45
Total = 59.5

Mash efficiency 75%. (0.75) thus: 59.5 x 10 x 0.75 = 445.8

Divided by the volume of 25 litres = 445.8 / 25 = 17.8 or 18 EBC AsNearAsDammit

Do the same thing with the copper syrups, but without multiplying by the mash efficiency, and add it to the above.
 
Hvor skaffer du Clarity Ferm etter at amerikanerne fant ut at det ikke var noe de ville selge utenlands?

Er det du ser etter en metrisk versjon av Mooreys formel?
Mooreys.png
 
gustavf skrev:
Hvor skaffer du Clarity Ferm etter at amerikanerne fant ut at det ikke var noe de ville selge utenlands?

Er det du ser etter en metrisk versjon av Mooreys formel?
Mooreys.png


Kjøper stoffet fra Morebeer.

Ja, det er forsåvidt en metrisk versjon av den jeg er ute etter.
 
Blir det ikke da bare å lage seg en metrisk MCU:
MetriskMCU.png


Og så sette denne inn i Mooreys og til slutt regne om til EBC?

MooreysMetrisk.png


Med særdeles store forbehold om regnefeil.
 
Takk, Gustav!

Hm. Formlene gir i alle fall ikke samme resultat. :)

Men har ikke faktoren for konvertering fra SRM/Lovibond til EBC endret seg? Er ikke (omtrentlig) Lovibond = EBC x 1.97 nu til dags?
 
Resultatet vil vel uansett bli forskjellig i og med at den ene tar høyde for meskeutbyttet, mens den andre ikke gjør det. Lurer også på hvor nær "AsNearAsDammit" strengt tatt er...
 
Og hva med denne (fra http://hb.ikma.de/index.php?title=Bierfarbe)?
Berechnung der Bierfarbe:
    m1 * c1  +  m2 * c2  +  ...  +  mn * cn
cB = --------------------------------------  * sw / 10
                   mg

cB         Bierfarbe in EBC
m1 ... mn  Masse der  Malzsorte in kg
c1 ... cn  Farbe der Malzsorte in EBC
mg         Gesamtmasse der Schüttung in kg
sw         Stammwürze in °P

Bei hellen Bieren + 2 ... 4 EBC

(aus Hubert Hanghofer, "Bier brauen nach eigenem Geschmack" S. 75f)
Beispiel:

Schüttung  2,5  kg helles Weizenmalz  4 EBC
          2,25 kg Pilsner Malz       3 EBC
          0,25 kg Münchner Malz       20 EBC

Stammwürze 13,0 °P

2,5 * 4  +  2,25 * 3  + 0,25 * 20
--------------------------------- * 13 / 10 + 2 = 7,655 EBC
               5                                 =========

Die Bierfarbe wird etwa 8 EBC betragen.

Ser jo også enkel og fin ut, og det ser jo bra ut dersom den tar høyde for stamvørterstyrke...
 
Uanvhengig av hva som er riktig formel, så prøver jeg meg i hvert fall på å fjerne regnefeil:

MooreysKorrigert.png


Den tyske formelen er lineær, noe som ikke passer med andre forsøk på å lage formler for ølfarge. Dette er uansett et område som aldri kan bli presist...
 
Vet at dette er en kjempegammel tråd, så det er vel kanskje liten sjanse for å få svar her.
Men, men, jeg prøver okkesom.

Hvilken formel endte du opp med i Gahrsmith @Gahr ?
Andre som har en formel de bruker?
 
Ikke samme stoff men gjør omlag samme jobben. Virker som clariferm gjør en bedre jobb med å kvitte seg med gluten. Brewers clarex klarer vel å gjøre øl opp til 11-12 plato (uten hvete) glutenfritt
 
Dette er en eldgammel tråd... så Clarity Ferm får man nå tak i i Norge nå.
Og som @Odland skriver, så har det vel mye samme funksjon.
 
Dette er en eldgammel tråd... så Clarity Ferm får man nå tak i i Norge nå.
Og som @Odland skriver, så har det vel mye samme funksjon.

Ser at det står clariferm, ikke Clarity Ferm. Er det det samme? Jeg vet IKKE om clariferm er mulig å få tak i i Norgen.
Clarity Ferm får man tak i.
 
Jeg bruker beercalc, men har problemer med å få beregnet EBC til å stemme. Spesielt er det store forskjeller mellom beregnet og faktisk resultat ved bruk av ekstrakter, men også ved all grain er det tydelige avvik. Det er selvsagt ikke en eksakt vitenskap (å trekke ut farge fra maltet er sikkert like varierende som å trekke ut sukkerarter i meskingen, og prosessen kornet går gjennom i maltingen har sikkert også avvik), men for meg er oversettelsen fra tall til farge også vanskelig å fatte helt. Og er EBC egentlig detaljert nok? En endimensjonal skala for farge fra lyst til mørkt? Hva med fargetone? Noen øl går mot gult, mens andre går mot rødt, og noen har til og med dragning mot grønt. Jeg vet at utseende er underordnet smak, men vi strever alle etter klar øl, så hvorfor skal vi ikke kunne "designe" en fin farge også?
 
De forskjellige fargemålene sier såvidt jeg skjønner bare noe om hvor "mørkt" ølet er, altså hvor mye lys som slipper gjennom, ikke noe om fargen som sådan. Hadde vært artig å kunne kalkulere seg frem til riktig fargetone også.
 
Tilbake
Topp