Er det noen som har prøvd hyttekjelen(biltema)

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Det jeg vil finne ut er om dene er noe bra på induksjons,det jeg bruke den til er hlt.Den har en pris
som gjør att den kommer inn,da det er ikke så mye å legge utt.
 
Hvis du ikke får bedre svar, får du ta en tur på Biltema med en magnet. Sitter den fast i bunnen, er det OK for induksjon.
 
Den funker helt greit.
Har kjørt den på plate fra Jula og oppkok med vann gikk bra, om enn litt tregt.
Kok av vørter ble værre med uisolert kjele.
 
Det er det jeg lurte mest på.Tenker å bruke den til flaysparche og da vil kokekjelen vere opptatt,så
kommer jeg til å kjøpe den.
 
har den kjelen, men det er noe som er virkelig irriterende med den kjelen.
den fordømte tappekrana er i veien når jeg skal koke vørteren på ovenen.
ikke enkelt når du må koke på kjøkkenet. må enten bruke 2 plater eller dra ovnen ut fra veggen.
 
Vi bruker den kjelen.

På min AEG induksjonstopp funker den ikke når den plasseres midt på en kokesone, men den funker såvidt når kanten på kjelen plasseres på senter på kokesona. (Da passer det akkurat med å kjøre på to soner samtidig).

På broderns induksjonstopp funker den uten problemer.

Det er nok bedre å kjøpe en kjele med litt tykkere bunn.

Krana stikker noen millimeter lenger ned en bunnen. Hvis skal bruke den på en koketopp som går plant med kjøkkenbenken, får du problemer.
 
Biltema sin kjele har tynn bunn og er sannsynligvis mindre egnet til induksjon. Europris har ein med tjukk bunn som er for induksjon til ca samme pris.
 
Det jeg vil bruke den på er induksjonsplata fra bryggselv.Tenker at når jeg er klar til å starte med dene hobbyen så kan jeg gå for noe med mye strøm.Kofyren på kjøkket er så gammel at jeg tror den største plata er 2000w og da vil jeg tro att 1200w til ha noe for seg.Skal ta en tur på eropris å se på den de har
 
Bjørnar E skrev:
Det jeg vil bruke den på er induksjonsplata fra bryggselv.Tenker at når jeg er klar til å starte med dene hobbyen så kan jeg gå for noe med mye strøm.Kofyren på kjøkket er så gammel at jeg tror den største plata er 2000w og da vil jeg tro att 1200w til ha noe for seg.Skal ta en tur på eropris å se på den de har

Det kan godt være at kokeplata på 2000w er like effektiv som 3500w induksjon på denne kjelen. Jeg kan gjøre en test på dette i morra og legge ut resultatene her.
 
Ser ut til at jeg har undervurdert denne kjelen litt ift induksjon. Jeg fylte to like kjeler med 9 liter vann (ca 4 grader) og satte på full effekt. Etter 10 minutter vistes følgende temperaturer:

3500W induksjonsplate (fra bryggselv): 34 grader (30 grader økning)
2000W vanlig kokeplate (fra expert): 23 grader (19 grader økning)

Med 50% mer varmeøkning har nok ikke induksjonsplata gitt full effekt til hyttekjelen, men viste at den fint kan brukes.
 
Larzan skrev:
Ser ut til at jeg har undervurdert denne kjelen litt ift induksjon. Jeg fylte to like kjeler med 9 liter vann (ca 4 grader) og satte på full effekt. Etter 10 minutter vistes følgende temperaturer:

3500W induksjonsplate (fra bryggselv): 34 grader (30 grader økning)
2000W vanlig kokeplate (fra expert): 23 grader (19 grader økning)

Med 50% mer varmeøkning har nok ikke induksjonsplata gitt full effekt til hyttekjelen, men viste at den fint kan brukes.
Takk for att du testa det.Jeg prøvde i går konfyren og hadde alle platene på fult,og nå tror jeg den er på 1500.Har 20A kurs og det gjikk bra med alle på.20A er4800w.Men er ikke sikker på det. :)
 
Tor-Henning skrev:
Bruker denne kjelen til  meskekjele, kongle.
Er så fornøyd at eg ikke ser noen grunn til å endre dette oppsettet

Hvor mange liter har du i kjelen under mesking? Siden denne har mål til å gå i steikeovnen ville det være svært behagelig å bruke den til mesking...
 
Tilbake
Topp