Erfaring med bruk av egendyrka humle, ølutveksling

Er det noen her som dyrker og bruker norskdyrka humle, mer spesifikt importerte kultivarer? Jeg er interessert i å sammenlikne resultater. Smaken og aromaen på humla jeg dyrker er radikalt forskjellig fra butikkhumle av samme sorten. Terroir og andre vekstforhold spiller så klart en stor rolle, men jeg lurer også på om aromatrekkene til produktet mitt skyldes tørkemetode.

All ølen jeg har brygget på egen humle lukter og smaker te- og jordkjeller-aktig, med en litt sur ettersmak som kan minne om stikkelsbær. Sistnevnte skyldes kanskje bakterieaktivitet før tørking, eller spesielle syrer produsert av plantene. Eller muligens bare høyt alfasyreinnhold? Og nei, det er nok ikke infisert. Jeg har prøvd å brygge med dette flere ganger, og samme resultat hver gang. Kultivarene er Fuggle og Cascade, med mest Fuggle. Har brukt en nøytral butikk-bitterhumle til bitring.

Hadde vært interessant å finne ut om det er ting jeg kan gjøre som gartner for å endre aromaegenskapene til sluttproduktet. Dessverre er det ingen kommersiell humlegårdsdrift eller humleprodusenter i Norge, så da får vi amatørene prate sammen.

Har du brygget øl med egen humle? Beskriv gjerne prosess og resultater. Hadde vært kult å prøve litt utveksling.
 
Tilbake
Topp