Erfaring med gjengetettning fra Biltema?

Jeg har et manometer til CO2 med lekkasje i slangenippelen for CO2 ut til fat. Det skal neppe være pakning i overgangen. Det ikke slik ut, så
jeg tenkte å prøve meg med Loctite 577. Imidlertid ser jeg at Biltema har tilsvarende produkt til ⅓ av prisen og vesentlig nærmere mitt bryggeri enn noen Loctite butikk.

1. Har noen med innsikt tro på at sliktettning vil funke?
2. Skal jeg forstatt skru til så hardt jeg kan med stål mot stål?
3. Har noen erfaring med Biltemas produkt? Er det like bra som Loctite?
Screenshot_20240422_225711.jpg
 
Hvilke type gjenger er det. Gjengetetning som denne eller teflontape brukes der sealet skal være på gjengene, slik som på npt gjenger. Kan du legge ved bilde av gjengene. Som du ser av bildet jeg har lagt ved er høyre siden npt og siden er skrå/konet på gjengene, og den venstre bsp siden er beregnet direkte seal innvendig. Der ser du bsp female som er konet innvendig og skal passe mot en bsp male som er konet på tuppen andre veien. Om den ikke kan bli skrudd helt inn kan du legge en o-ring på eller det man kaller dowty. Bsp er ikke beregnet brukt med gjengetetning, men det kan likevel funke.

Vet ikke om det har noe å si, men enkelte gjengetetninger er merket food grade safe.

Ellers bruker jeg denne på enkelte ball-locker som ikke har slik plastikksak på seg.
npt.jpeg
 
Jeg har et manometer til CO2 med lekkasje i slangenippelen for CO2 ut til fat. Det skal neppe være pakning i overgangen. Det ikke slik ut, så
jeg tenkte å prøve meg med Loctite 577. Imidlertid ser jeg at Biltema har tilsvarende produkt til ⅓ av prisen og vesentlig nærmere mitt bryggeri enn noen Loctite butikk.

1. Har noen med innsikt tro på at sliktettning vil funke?
2. Skal jeg forstatt skru til så hardt jeg kan med stål mot stål?
3. Har noen erfaring med Biltemas produkt? Er det like bra som Loctite?
Vis vedlegget 67356
Jeg bruker denne, funker fjell

 
Hvilke type gjenger er det. Gjengetetning som denne eller teflontape brukes der sealet skal være på gjengene, slik som på npt gjenger. Kan du legge ved bilde av gjengene. Som du ser av bildet jeg har lagt ved er høyre siden npt og siden er skrå/konet på gjengene, og den venstre bsp siden er beregnet direkte seal innvendig. Der ser du bsp female som er konet innvendig og skal passe mot en bsp male som er konet på tuppen andre veien. Om den ikke kan bli skrudd helt inn kan du legge en o-ring på eller det man kaller dowty. Bsp er ikke beregnet brukt med gjengetetning, men det kan likevel funke.

Vet ikke om det har noe å si, men enkelte gjengetetninger er merket food grade safe
Så vidt jeg kan se er det koniske gjenger
20240423_122327.jpg
 
Hvis de er tydelig konet (men ikke så mye som bildet til hrukin illustrerer) er det mest sannsynlig NPT, hvis de ser nesten rette ut, at du må virkelig studere for å se at det er kon er det mest sannsynlig BSP.

Hvis de er designet for å tette direkte stål mot stål skal det være en tydelig kon på begge delene (ytterst) som motsvarerer hverandre, da skal normalt delen med innvendige gjenger ha en svivel slik at konen som skal tette ikke vris når en trekker til.

Du skal aldri trekke til så mye du klarer, ved korrekt tetting skal det lite krefter til.

Locktite 577 vil tette det, men det kan være svært vanskelig å demontere senere, da må du ofte til med varme. Jeg har ikke prøvd Biltema sin.

Jeg ville begynt med å finne ut hvilke gjenger det er og hvilken tetning de skal ha.
Kan du ta bilder av begge delene og legge ut? Gjerne i en sånn vinkel at du ser både gjengene og mot hullet i delene.
 
Kan du ta bilder av begge delene og legge ut? Gjerne i en sånn vinkel at du ser både gjengene og mot hullet i delene.
Jeg satt dem sammen i går kveld med Biltema sin i mellom. Skrudde til alt jeg maktet....

Jeg leste et sted at man anbefalte å vente med å sette på trykk. Ved et uhell gjorde jeg det likevel, så kanskje jeg blåste ut tettingen der lekkasjen var. Jeg slapp trylle umiddelbart så det får jeg ikke svar på før i kveld.

I følge teksten sier Biltema at den tetter, men likevel er lett å åpne. Jeg håper jeg slipper å finne ut om det stemmer.
 
Når du skrur den sammen så skal den stå litt å herde. Burde ikke være så vanskelig å skru ut igjen, dette er gjengetetning og ikke gjengelås. Forøvrig etter den er herdet og du likevel får en lekkasje så skal du ikke trekke til hardere. Da ødelegger du sealet og må heller legge på nytt før du trekker til hardere. Der er det lettere å bruke teflontape eller gjengetape som det også kalles.

Ellers er det mange som feilmonterer ulike gjengetyper, ikke alltid like lett og se forskjell. Greit med de utvendige gjengene, men de innvendige er vanskelige. Om du prøver å montere npt på en annen gjengetype vil du kunne skru den på, men den vil kun henge på de 2-3 ytterste gjengene og det vil lekke omtrent uansett hvor hardt du trekker til om det går litt trykk igjennom.
 
Tilbake
Topp