Erfaring med lang koketid?

Hei!

Leste litt om en oppskrift på English Barley Wine der det sto at det var vanlig med koketider opp mot 3 timer for å få frem en mer karamelisert smak. Skal brygge juleøl i morgen, og lurer på om jeg skal forlenge koketiden min en del. Er det noen som har erfaringer med dette?
 
Tenker å lage en SMASH barleywine med ekstra lang koketid (3-4 timer kanskje?). Vurderer også å ta noe av vørteren til side og koke inn til en litt tykkere sirup, for å få mer farge og karamellisering, og så helle det tilbake i hoved-kokekaret. Noen som har prøvd lignende? Tenker å bruke 10-12 kg Maris Otter til en 20 liter batch. Tenker at noen timers koketid vil gi rett farge i alle fall. Må kanskje tilsette noe vann underveis for at det ikke skal bli helt crazy OG og liten mengde vørter.
 
Dumt spm - ved lang koketid, ofrer du da original volum og lar det koke ned nødvendig, eller hiver du oppi mer vann for å få større volum i gjæringsbøtta?
Hvis man ikke erstatter vannet vil jeg tro du mister en 10L ved kokin eller mer.
 
Dumt spm - ved lang koketid, ofrer du da original volum og lar det koke ned nødvendig, eller hiver du oppi mer vann for å få større volum i gjæringsbøtta?
Hvis man ikke erstatter vannet vil jeg tro du mister en 10L ved kokin eller mer.
Har lyst å brygge på en Speidel 50, og koke inn til 20 liter, eller brygge på speidel 20 og etterfylle vann sånn at det blir 20 liter i bøtta.
 
Dumt spm - ved lang koketid, ofrer du da original volum og lar det koke ned nødvendig, eller hiver du oppi mer vann for å få større volum i gjæringsbøtta?
Hvis man ikke erstatter vannet vil jeg tro du mister en 10L ved kokin eller mer.

Mener du 90 min?

Jeg koker bort 5 liter i timen. Om du tar høyde for det før du starter kokinga, eller om du satser på å fylle opp igjen, spiller vel egentlig liten rolle; det blir mer et spørsmål om praktiske hensyn. (Litt for liten kjele, f.eks.) Det påvirker til en viss grad utbyttet av humla, riktignok, men neppe så veldig mye.

Snakker du om ekstremkoking, så er vel poenget ofte å koke inn, og å få maillardprodukter - og til og med karamellisering (Skotsk ale).
 
Tilbake
Topp