Et par spørsmål om gjær og temperaturer

Heisann, potensiell hjemmebrygger her. Som så mange andre av mine hobbyer så liker jeg å sette meg veldig inn i det før jeg starter, og har lest side opp og side ned egentlig. Har dog fremdeles noen spørsmål.

Jeg har startet litt rolig og kjøpt et Coopers Lager DYI kit. Har også kjøpt et rengjøring og desinfiseringskit med PBW og StarSan så jeg tror det skulle se greit ut så langt. Har lest div. tips om å starte gjæren og sånn, og føler jeg har noenlunde kontroll på hvordan jeg skal gå frem når jeg setter i gang med prosjektet.

Jeg hadde egentlig tenkt til å prøve å lagre ølet kaldt og kjøpte derfor med Saflager S-23. Men når jeg fikk det så så jeg at man trenger to pakker om man skal lagre det kaldt. På pakken står det at det kun trengs en til romtemp, men ifølge diversa fora er ikke denne gjæren så god på romtemp. Lurer derfor på om jeg bare skal spare den til neste gang og bruke Cooper sin kitgjær? (ifølge How to brew versjon 1 så er ikke den gjæren så verst)

Jeg har egentlig 3 muligheter til gjæring, og det er leilighet, kjellerbod og garasjebod. Som jeg forstår er det ønskelig med litt lavere temp enn romtemp, men det viktigste er stabil temp. Man kan heller ikke flytte på tønna etter gjæring er i gang pga. man ikke ønsker å skape oksidering, som jeg har forstått det. La oss si garasjebod er 3-8C, kjellerbod er 12-16C, leilighet er 20-22C. (skal kontrollmåle dette) Er det da best med leilighet fordi den er mer stabil?
 
Jeg ville nok i din situasjon valgt å bruke den ene pakken med saflager gjær som du har. Coopers gjæren er sikkert OK, men det er vanskelig å si noe om kvaliteten og alderen. Det står vel ikke noe datostempling? Hvis du bruker saflager har du egentlig litt lite, men det vil nok gjære greit allikevel, om enn med noe fruktigere smak enn om du hadde flere pakker.

Da ville jeg satt ølet til gjæring i garasjeboden først, fordi gjæren øker temperaturen i bøtta selv og da blir temperaturen ganske OK. Men mål gjerne temperaturen i rommet. Det er temperaturen i gjærbøtten som er viktigst, men det påvirkes såklart av omgivelsene. Når stormgjæringen har gitt seg etter noen dager til en uke så kan du flytte bøtten til kjellerboden hvis temperaturen ligger nærmere 12 der. På dette stadiet er stort sett oksygenet fortrengt av co2 fra gjæringen, så hvis du flytter bøtten med litt omtanke går det sikkert helt topp.
 
Takk for svar. Stemmer, det står kun datostempling på boksen hvor gjæren ligger inni lokket. Den var uti 2013 en gang, men det sier meg lite om produksjonsdato.

På hvilken måte merker man om saflager gjæren blir for lite (i mengde er det jo 4 gram mer enn den som fulgte med)? Og hvilke ting vil det endre i forhold til når ølet er ferdig gjæret. Som jeg forstår vil det påvirke FGen å skifte gjær ihvertfall?

Har også lest mange som sier at det skal gjære i romtemp første timene, men det vet jeg ikke om stemmer. Jeg kommer nok til å blande kokt vann med sirupen, fylle på med kaldt, justere til ca. 21 grader og starte gjæren og så ha den oppi og ta på lokket. Bør jeg da sette den rett til lagring?

Jeg gidder ikke være for opphengt i smaken og har egentlig ikke så høye forventninger foreløpig, har ganske brede ølpreferanser (Samuel Adams lager er nok favoritten), men ønsker at det skal bli drikkanes :)
 
Forøvrig bekreftet temperaturer til garasjebod 8C, kjellerbod 11C. Da tror jeg like greit at jeg bare setter den til gjæring i kjellerbod. Hvis da ikke høy luftfuktighet er et problem?
 
Jeg lagde en pils med saflager s23 en gang, brukte en pakke på 20 liter. Gjæret på 14 grader. Den ble veldig fruktig. Jeg syntes ikke noe særlig om den, men jentene likte den veldig godt.

Jeg ville satt den på 11 grader og lagret den kaldt en stund. Det blir øl og det blir alkohol av det og det kan bli godt ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
KristianBH skrev:
Forøvrig bekreftet temperaturer til garasjebod 8C, kjellerbod 11C. Da tror jeg like greit at jeg bare setter den til gjæring i kjellerbod. Hvis da ikke høy luftfuktighet er et problem?

Jeg ville gått for kjellerboden, ja. Luftfuktighet er ikke noe problem.

For lagergjæring er et sted rundt 10 grader det beste. Saflager kan gi litt søtlig aroma, spesielt ved temperaturer over 10 grader, men dette er nyanser som jeg ikke ville brydd for mye med i et første brygg. Du har dessuten litt lite gjær (to pakker hadde vært bedre, men ei og ei halv hadde også vørt fint) og da vil for lav temperatur være et større problem enn litt fruktighet.
 
Høres greit ut. Risikerer man at det ikke blir utgjæret skikkelig på den temperaturen og istedet får det for seg å gjøre dette etter man har dem i flasker i romtemperatur?
 
KristianBH skrev:
Høres greit ut. Risikerer man at det ikke blir utgjæret skikkelig på den temperaturen og istedet får det for seg å gjøre dette etter man har dem i flasker i romtemperatur?

For lite gjær kan føre til dårlig utgjæring, men også at stoffer som diacetyl ikke bli skikkelig fjernet av gjæren. Flaskebomber kan være en risiko ved dårlig utgjæring, men dersom du gir ølet litt tid i romtemperatur før flasking, burde risikoen være liten.
 
Nå har det stått i ca. et døgn, og det er skum i overflaten, så noe skjer. Men jeg ser at temperaturen er 12C på vørteren, det er jo PERFEKT temperatur for saflager s-23en, men problemet er jo da at til den tempen burde jeg hatt to pakker. Er det slik at jeg kunne kjøpt en til og hatt oppi, eller er uansett det beste å la det stå som det er i en til to uker til det er jevn SG i et par dager og så ha de i romtemp et par dager før flasking?

Makan så mye man blir usikker på :)
 
thomashagen skrev:
Jeg lagde en pils med Saflager s23 en gang, brukte en pakke på 20 liter. Gjæret på 14 grader. Den ble veldig fruktig. Jeg syntes ikke noe særlig om den, men jentene likte den veldig godt.

Jeg ville satt den på 11 grader og lagret den kaldt en stund. Det blir øl og det blir alkohol av det og det kan bli godt ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hadde akkurat samme opplevelse med en "pils" jeg gjæret med S-23 her i sommer. En pakke (på 23 l), gjæringstemp 12-14 grader, som endte med et svært fruktig og uventet resultat. Fruktigheten ble nærmest typisk belgisk, witbier-aktig om jeg skal prøve å sammenligne det med noe. Lagring på 2 grader i 6 uker endret heller ikke noe særlig på den saken. Riktignok smaker ølet godt, men det ble på ingen måte noen pils eller annen typisk lager. Men fortell gjerne hvordan resultatet blir i ditt tilfelle når ølet er ferdig :)
 
EspenK skrev:
thomashagen skrev:
Jeg lagde en pils med Saflager s23 en gang, brukte en pakke på 20 liter. Gjæret på 14 grader. Den ble veldig fruktig. Jeg syntes ikke noe særlig om den, men jentene likte den veldig godt.

Jeg ville satt den på 11 grader og lagret den kaldt en stund. Det blir øl og det blir alkohol av det og det kan bli godt ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hadde akkurat samme opplevelse med en "pils" jeg gjæret med S-23 her i sommer. En pakke (på 23 l), gjæringstemp 12-14 grader, som endte med et svært fruktig og uventet resultat. Fruktigheten ble nærmest typisk belgisk, witbier-aktig om jeg skal prøve å sammenligne det med noe. Lagring på 2 grader i 6 uker endret heller ikke noe særlig på den saken. Riktignok smaker ølet godt, men det ble på ingen måte noen pils eller annen typisk lager. Men fortell gjerne hvordan resultatet blir i ditt tilfelle når ølet er ferdig :)

Med kun én pakke gjær har du nok brukt en del for lite gjær. Det vil forklare en del av fruktigheten.
 
Og at S-23 har en tendens til å gi litt vel mye søtlige estere, spesielt ved litt høy gjæringstemperatur, forklarer resten.
 
Da har ølet stått to uker til gjæring, jeg har nå tatt det opp i leiligheten. Greide ikke bære det uten å få en del bevegelse i det men det skal uansett stå her et par dager før flasking.

Jeg har målt det til ca. 1013 temperaturjustert to ganger nå, idag og for et par dager siden. Kan det stemme? Med tanke på at jeg hadde for lite gjær så høres det fint ut for meg. Imponert av min tålmodighet med denne ølen, og mer trengs :)

Jeg tenker å la det stå her til lørdag og så flaske dem, ser om det evt. skjer noe aktivitet mens det står her så blir det nok mindre risk for at det blir voldsom ekstragjæring i flaskene.

God plan?
 
Tilbake
Topp