Feil på meg eller manometer?

Fikk endelig fyllt på bryggerifatet med min aller første batch. Glemte selvsagt å fylle på med CO₂ først, men sprutet ned litt etterpå og håper det løser seg..

Problemet nå, er at jeg har kjøpt brukt manometer på finn, og mistenker at det er noe galt med det. Som tittelen sier, så kan det være noe galt med meg istedet. Derfor spør jeg:

Er det noe jeg kan gjøre med manometeret for at den skal overstige (det jeg mistenker er ) 40mbar? Manometeret har en måler som går fra 0 - 250, og en annen som går fra 0 - 6. Den som går til 6 har måleren på feil side av en "pinne" og står på 0. Jeg tenker at så snart trykket overstiger 0,1 bar, så presser den seg forbi pinnen. Stemmer det? Den andre måleren går stopper på 40, uansett hvor mye jeg skrur reguleringsskruen mot klokken. Skrur jeg med klokken slår ventilen til og slipper ut CO₂'en der. Er det noe jeg kan gjøre med denne manometer-tingen utenom å kaste den og kjøpe ny?

Det smalt godt når jeg tok av koblingen ... første gang...

Mens jeg skrev her, prøvde jeg å ta av koblingen på ny... Hadde ikke skrudd stigrøret skikkelig fast. Derfor brukte jeg bare koblingen til å skru skikkelig fast før jeg skrudde raskt av koblingen.. da smalt det virkelig godt :)

Stigrøret står nede. Virker som det er kilt fast. All CO₂ kom ut i en helv.... fart.. Så da kom jeg på ett nytt spørsmål... Bør jeg kanskje gå over til å bruke Cornelius fat istedet? :) Koblingen jeg har kan jeg jo bruke til den ene gangen jeg kommer til å kjøpe fat fra bryggeri...

Hjelp!

edit: Har skrudd opp fatet, koblet til stigrøret, og prøver igjen...
 
Du har stilt opp trykken noe inni.. eller det er feil på regulatoren.
At viseren er på feil side av pinnen er nettopp høyt trykk.
Ta et bilde og legg ut
 
her er bilde..

kunne med fordel vært litt klarere, men picasa og meg er ikke helt enig om at det finnes nye bilder i dropbox'en...
 

Vedlegg

  • 20130401_132533.jpg
    20130401_132533.jpg
    615,1 KB · Sett: 403
Ja, men ser at nåla er på feil side, det som da ofte skjer er at den ikke kommer tilbake uten å demontere og rette opp.
1 Du må få av alt trykk ved å stenge flaska, koble av/slippe ut på utsiden.
2. Skru trykkregulatoren i pilens retning.
3. Start på nytt ved å skru sakte mot pilens retning.
Kommer ikke nåla riktig etter punkt 1 så må manometeret repareres.

Smellet er typisk når viserne retunerer etter å ha vist høyt trykk.
 

Vedlegg

  • mano.jpg
    740,7 KB · Sett: 394
hekkan!

skudde ut hele justeringsskrua uten at nålen beveget seg i det hele tatt.. er det noe sted jeg kan få den reparert, eller må jeg kjøpe ny?

kan dette bety at jeg har ett helv.. trykk på fatet nå? hva bør jeg gjøre?

fanta-jæv... som solgte meg denne visste nok godt at den var ødelagt, ja...
 
Det er nok trykk på fatet ja, med normal G-kobling må du bruketappekreanen for å få av trykket, men det er ikke nødvendig for å kontrolere manometeret. Men hvilket trykk på fatet ? ja si det .
Men for å få trykket av systemet etter det er frakoblet kan du trykke ned G-koblingen uten fat eller bare ta av gass slangen.
Håper da viseren legger seg på rett side av 0en.
"Smellet" er noe som kan tyde på det.
 
Jeg kjøpte en regulator fra gasservice i bergen, men fikk 3 kraftig overcarb. batcher . Forbannet Murphy og kjøpte et væskefylt manometer hos Tess ( kr 160) med påfølgende perfekte resultater. Abs til å anbefale


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Måleren som går fra 0-250 bar er trykket i gassflaska. Høres naturlig ut at den er på 40 bar. NB ikke mbar.
Som andre har antydet her inne har du nok trykket ølfatet ditt med ett eller annet over 6 bar. Høres skummelt ut.
Jeg er usikker på om man med regulatoren faktisk kan få trykket i ølfatet opp i 40 bar ved å skru regulatorer langt nok inn? Er det sikkerhetsventil på ølfatet ditt?
Er det bryggere i området som kan hjelpe deg?
 
Du får aldri flasketrykket på ølfatet men det kan værer altfor høyt trykk nå så trykket i fatet bør avlastes ellers er du nesten garantert overkarbonert øl før nytt manometer ankommer, da veldi avhengig av hva virkelig trykk er nå.
En annen sak er at slike manometer er unøyaktig i området 1 bar som vi bruker.
Sikkerhetsventilen i bryggerifat er en svekking i bunnen, løser den ut er fatet ødelagt.
 
Det høres for meg ut som om regulator m/manometre fungerer som de skal, men her trengs det antagelig litt opplæring i bruken.
Ta med gassflaska med regulator til Tess, eller en gassforhandler og få de til å vise deg hvordan regulatoren virker før ølfatet eller andre ting blir ødelagt.
 
Det kan du godt si js men det er ikke så vanskelig
1. Steng av Co2 tanken.
2. Still trykket helt ned på regulatoren, mot klokka/sola.
3. Press fatkblingen litt ned på fatet så det høres at gass kommer ut, gjør det helt til det er tomt for gass.
4. Press fatkoblingen helt på, hvis viseren har retunert en runde og til 0 så kan det startes på nytt, ellers er det reparasjon først.
5. Viser manometer 0 er det bare å skru opp trykket (med klokka) litt og litt for å se om manometert gjør utslag igjen. Men vær OBS på at det kan vise feil etter skade.
 
jeg har koblet av alt. ingen gass koblet til fatet.

måleren står fremdeles på høyresiden av pinnen.

skal prøve å slippe ut litt gass ved å sette på koblingen igjen... uten å åpne for gassen....

edit: var nok ikke mye gass i fatet. slapp ut det som var, og det tok ikke lang tid...

får ta manometer og kobling med til Tess i morgen og se hva de sier..

edit, edit: glemte forresten å si at måleren stod på høyreside av pinnen når jeg fikk manometeret. så det var nok ødelagt fra før. kjøpt brukt på finn.no. kanskje den da ikke gir ut mer enn minimalt trykk?
 
terje_kristensen skrev:
edit, edit: glemte forresten å si at måleren stod på høyreside av pinnen når jeg fikk manometeret. så det var nok ødelagt fra før. kjøpt brukt på finn.no. kanskje den da ikke gir ut mer enn minimalt trykk?

Det kunne du sagt med en gang, mye bortkastet tid. :)  :)
Hva disse manometer viser har ikke noe med hvilket trykk du egentli hadde, det virker altså ikke inn på trykkreduksjonsventilen, du får bare ikke sett hva du gjør.

Men nå rydder vi litt i begreper:
Du har en trykkreduksjonsventil (heretter TR) som du kan justere, slik at trykket på gasstanken (noen kaller den flaska) som er 50 bar kan reguleres ned til 0-6 bar hvor 1 bar er ca. det vi ønsker.
Denne TR har påmontert 2 manometer (som noen kaller klokker) det ene viser trykket i flaska, normalt 50 bar så lenge det er noe på den, det andre det trykket du stiller inn på TR, altså ut trykket.

Når du justerer ventilen, skrur med sola så strammer du en fjær, da må det mere trykk til for at ventilen stenger, dermed får du et høyere trykk på fatet etc.
BT og CO selger slike TR men med manometer som viser flow, og ofte også trykk, det er samme TR men de kaller det gjerne flowregulator, men disse har ofte feil mutter.
 
Var hos Tess idag. De ville ikke anbefale vannbasert manometer,  som inneholdt noe (kan det ha vært glykose, husker ikke). Det ville ihvertfall resultere i fossefall både oralt og analt, så jeg kjøpte ikke det. Kjøpte heller et manometer på jula og håper det vil fungere på min eksisterende trykkregulator..

Ny oppdatering følger. ..
 
Tilbake
Topp