Flaskebombe

stianL

Norbrygg-medlem
Jeg har for første gang nå opplevd en flaskebombe.

Det tok heldigvis ikke lang tid før jeg oppdaget det, men lurer litt på hva årsaken er. Det smaker nemlig ikke infisert, jeg satt en av naboflaskene i kjøleskapet og det smakte godt - dermed tviler jeg på infeksjon. Ølet er karbonert med CO2 på far, deretter brukt beergun over på sterile flasker.

Det stod i en krok på kjøkkenet i en stabel på 7 Kasser og to flasker eksploderte her (tror det har gått bra med parketten) det som slår meg er at det var en uheldig plassering da det ble truffet av direkte sollys. Det var en stort, har ikke sjekket hva fg var på denne enda men den hadde restsukker så det kan selvsagt være noe gjær som har begynt å gjøre igjen pga temperatur.

Best practice er vel å oppbevare hjemmebrygg litt mørkt og kjølig så har vel tabbet meg ut der kanskje? Hva bør jeg gjøre ned resten her. Bør jeg vurdere å jekke korken og sette på nye sterile korker? (for å ventilere ut evnt overtrykk)

En ting er selvsagt å sette det ett sted det ikke er parkett på gulvet.

Jeg har aldri hatt infeksjon i øl, nå skal det sies at jeg bare har 30-40brygg på samvittigheten så er jo fremdeles som nybegynner å regne.

Ølet ble brygget november om jeg ikke husker feil og ble tappet over på flasker i februar. Etter det har det stått på samme sted. Ølet er ikke filtrert.
 
Kan også være at den ene flasken var litt skjør. Har opplevd tilsvarende; èn flaske sprakk, men øvrige flasker (25 liters batch, alt på flasker) var det ingen problemer med. Skylder på flaskens integritet.
 
Lurer litt på hva som skjedde med flaske nr. to som eksploderte, kanskje den ene ikke var sterk nok og den andre ikke var ren;) Det står da vitterlig at to flasker eksploderte. En annen årsak kan jo være det som trådstarter hinter til, ølet er kunstig karbonert før det nådde FG og når flaskene er satt varmt startet de å gjære igjen. Isåfall kan vel ølet settes kaldt og korken løftes litt med øljekk slik at noe av trykket slippes ut. Prosess som beskrevet i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/overkarbonert-hjemmebrygget-nogne-o-god-jul-08.24871/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp