Flaskekonkurransen NM 2016

Jeg skjønner at man ønsker å forenkle logistikken, og har regler som virker avskrekkende osv, men å faktisk diskvalifisere pga feil flasketype syns jeg blir litt vel firkanta.
 
Noen som vet om de er ferdige med å registrere mottatt øl i Bergen? Leverte 3 sorter på Bryggselv i Drammen som skulle dit. Har fått bekreftelse på 2 av de.
 
Hva er standard 0,5? Har minst 7 forskjellige i sortimentet. Hadde meldt på ett øl til NM men oppdaget litt for sent at ølet jeg brygget for to år siden ikke fulgte "Standard" 0,5 så det var ikke noe vits å levere,,,
 
Samma leksa hvert år ;)

Reglene er, som nevnt utallige ganger, laget for å sikre anonymitet og logistikk. At de kanskje kan være noe firkantet og at systemet er for rigid - det kan godt være tilfelle. Like fullt eksisterer det et sett med regler som er tilgjengelig (og som bør leses av de som ønsker å delta). Vil man være med i konkurransen må man nødvendigvis følge premissene som er satt (det skal være mulig å være innenfor det gitte regelverket uten altfor stor anstrengelse) :D

Lykke til i NM dere som kommer gjennom nåløyet! ;)
 
Bedre løsning: bedøm ølet.

Å gi blaffen i reglene og la de som bryter dem få delta i konkurransen uten at det får konsekvenser synes jeg er en dårlig idé.

Akkurat flaskereglene er det også vanskelig å være fleksibel på, som man kan med innsending, frister og innpakning. Flaskene skal foran dommerne, og en av de viktigste grunnene til reglene er at alle skal være sikre på at de ikke kan identifisere deltagerne.

Reglene skal også tolkes likt og rettferdig blant mange koordinatorer og dommere. Det gjør det også nødvendig å være ganske streng.

Har du lagt ned veldig mye jobb for å brygge et spesielt godt og typeriktig øl, anbefaler jeg å bruke noen minutter på å lese reglene.
 
Kom til å tenke på en ting,
nå som det er åpnet for halvliters flasker og NØ flasker kan det tenkes at favoriseres av dommerne
framfor stusselige bjørnunger, sånn placebo effekt?
 
Jeg tror de fleste dommerne er såpass vant til å smake hjemmebrygg at de ikke har ubevisste preferanser for flasketyper, men man kan kanskje tenke seg at mer øl (ca 1,5 dl per dommer, i stedet for ca 1,0 dl) gjør det lettere for dommerne å kjenne igjen et øl som for kraftig for typen.
 
Flaskene skal foran dommerne, og en av de viktigste grunnene til reglene er at alle skal være sikre på at de ikke kan identifisere deltagerne.
Nummer på brygget står jo på flasken og er tilgjengelig både for dommer og brygger. Det ødelegger vel litt av ikke-identifiseringstankegangen ?
 
Skjønner ikke helt logistikkproblemet ved å bruke en 0,33L flaske som er 3,5 cm høyere og med 0,7 cm smalere diameter enn en bjørnunge. Flasken er smal nok til å få plass i kassen og flasken er heller ikke så høy at den stikker ut av kassen. Så det går fint an å stable en ny kasse oppå.

Som sotrajohnny også sier så er jo alle flaskene nummrerte, så da kan jo flaskene bedre identifiseres pga. det enn at det er forskjellig størelse på dem.
 
Tilbake
Topp