flere fat med øl og bare en enkel regulator hvordan ?

Som emne sier har jeg nå to fat med øl stående, hvordan gjør jeg det når jeg har lyst til og smake på det andre fatet? Kan jeg bare flytte regulatoren fra det ene fatet til det andre, eller må jeg slippe ut trykket på fatet før jeg kobler til regulatoren ? Kan ølet ta skade av og bli slipt ut trykke på når jeg bytter om regulatoren fra fat til fat ? Har ikke økonomi ennå til og kjøpe en regulator med flere uttak ennå..
 
Cornykegs? Bare å flytte koblingen over på det andre fatet, trenger ikke gjøre noe ekstra rundt det. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
glennrlie skrev:
Cornykegs? Bare å flytte koblingen over på det andre fatet, trenger ikke gjøre noe ekstra rundt det. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Corneliusfat om det er det et mener så har jeg det ja. Men hvis det ene fatet er karbonert på et annet trykk da, gjør ikke det noe, tenkte på om det kunne komme øl inn i Regulatoren når jeg bytter fra fat til fat
 
Da slipper du bare ut litt trykk og kobler til. Det skader ikke ølet ditt, du vil uansett kjapt fylle opp den co2-en du har ventilert :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det eneste å huske på med disse er at du ikke vil kunne lese av trykket på fatet, hvis fattrykket er høyere enn det regulatoren er stilt inn på.
I stedet kan man sette regulatoren på ønsket trykk, og blø av fatet til du hører gassen strømme.
 
Med mindre fatene er smekk fulle, (ølnivået er like høyt/høyere enn inn-røret i corneliusfatet) vil du ikke få øl tilbake i CO2 slangen/regulatoren.
 
MagneFV skrev:
Med mindre fatene er smekk fulle, (ølnivået er like høyt/høyere enn inn-røret i corneliusfatet) vil du ikke få øl tilbake i CO₂ slangen/regulatoren.

Men ved liggende fat, f.eks. ved rulling for tvangskarbonering, kan dette skje, eller om fatet velter. Det siste skjer gjerne mens en f.eks. stresser med en tom gasstank.

Som nevnt: En billig forsikring.
 
Det er egentlig ikke noe problem, koble til og fyll på det trykket du ønsker på hver fat. Når du har tappet litt øl og trykket blir litt dårlig, så etterfyll opp til ønsket trykk
 
glennrlie skrev:
Da slipper du bare ut litt trykk og kobler til. Det skader ikke ølet ditt, du vil uansett kjapt fylle opp den CO₂-en du har ventilert :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har 2  spørsmål

Spm 1: Når jeg kobler fra CO2 koblingen på fatet,  trenger jeg å stenge gassen før jeg gjør det? eller er det bare og koble  CO2 koblingen rett av fatet ?

Spm 2: Og når jeg kobler til CO2 koblingen igjen, blør jeg bare av trykket i fatet( er det mye søl av øl under  blødingen av fatet?) og kobler til CO2 koblingen igjen og stiller regulatoren inn på det trykket jeg ønsker ha ha på fatet igjen?

Håper noen gidder og svare meg på dette, føler jeg maser litt om dette ( men er helt ny med fat)

Mvh

IK
 
1. Du treng ikkje stenge av CO2 før du kobler av. (så lenge du bruker ball/pinlock koblinger)
2. Personlig så blør eg ikkje av trykket før tilkobling av CO2, men dersom du er redd for tilbakeslag med øl pga smikkfullt fat eller skum, så kan det være lurt. Det blir litt søl dersom det er skum i fatet, men har det stått i ro er det ingen fare vil eg tru. Prøv deg fram :)
 
Er helt ny på Corneliusfat..

Er regulatoren ødelagt om man får øl i den eller kan man rense den?

JEG har IKKE gjort tabben, men kommer sikkert til å gjøre det en gang...
 
yngve skrev:
Er helt ny på Corneliusfat..

Er regulatoren ødelagt om man får øl i den eller kan man rense den?

JEG har IKKE gjort tabben, men kommer sikkert til å gjøre det en gang...

Kan ikke skjønne annet en at den da ryker.
 
Begge manometerne "henger" seg opp og virker delvis med et offset på 8-10PSI, trykkreduksjonsventilen blir seig og vanskelig å skru på. En mulighet er å bytte manometerne men det vil fortsatt være seig suppe som sitter fast inne i regulatoren. Ikke spør hvordan jeg vet det... :)
 
Tilbake
Topp