Flottør til Cornelius

Bjarte H

Dommer
For hobbyforskningens skyld har jeg laget en flottør til Corneliusfat for å bla. se om ølet klarner raskere på fatet.

Bildene sier det meste.

Edit: stresser litt meg å få lagt inn alle bildene..
 

Vedlegg

  • P1000478 3.JPG
    P1000478 3.JPG
    977,7 KB · Sett: 431
  • P1000479 3.JPG
    P1000479 3.JPG
    1 MB · Sett: 408
  • P1000484 3.JPG
    P1000484 3.JPG
    944,7 KB · Sett: 411
  • P1000485 3.JPG
    P1000485 3.JPG
    929,2 KB · Sett: 413
  • P1000487 3.JPG
    P1000487 3.JPG
    1,1 MB · Sett: 411
  • P1000489 3.JPG
    910,5 KB · Sett: 431
  • P1000496 2.jpg
    P1000496 2.jpg
    1.004,3 KB · Sett: 392
Humm.. artig.. har du testa den? Vil ikke slangen henge seg opp på veggene til fatet og medføre masse svinn?
 
Riis'en skrev:
Humm.. artig.. har du testa den? Vil ikke slangen henge seg opp på veggene til fatet og medføre masse svinn?

Lurt tenkt, det gjorde den, helt til jeg hang på 5 - enkronesmynter  :yes: Ellers er det øverste partiet som "henger" mest i sidene på fatet. Når nivået synker retter mer og mer av slangen seg ut, og gir mindre bue og mindre motstand langs veggene.

Den er for tiden i bruk, men jeg har en anelse om at korken har litt for svak flyteevne nå den har ligget lenge nok i bløt. Dvs. den flyter ikke helt i toppen, men det er ikke sikkert den ligger på bunn heller.. Ølet er (alt) for ferskt, så det skal få litt mer tid på seg før jeg begynner på konsumeringen.

Ellers kan de nevnet at slangen lett kan trekkes av dip - tuben (samme type som for gass inn) og legges i syre, base eller kokende vann  :skitbra:
 
Richard skrev:
Kobber og nikkel er det greit i øl?
(1 krone = 75% kobber og 25 % Nikkel)

Ja der sier du noe. Iom. at dette mest var for eksperimentets skyld har jeg ikke tenkt på det som en permanent løsning, og heller ikke på innholdet i kronestykkene (utenom at de er relativt motstandsdyktige mot korrosjon).

På den andre siden er vel kobber ganske kurrant til slikt?? Nikkel er det vel kanskje verre med. I en permanent løsning ser jeg helst at en eventuell "dødmann" eller lodd er laget av rustfritt eller syrefast stål. Jeg prøvde faktisk med stålbestikk, men fikk det ikke til å funke helt som ønsket.
 
Richard skrev:
Syrefaste muttere bør duge, de får du vel tak i overalt.

Det blir en del av oppdateringen til neste gang  :skitbra:

Noen som har innvendinger for / mot naturkork?

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke syntetiske vinkorker, men det fikk jeg ikke tar i i farten..
 
Stilig  :skitbra:

Har tenkt på noe av det samme. Min "ide" var å få dreid en ganske stor nylonring med hull i midten til flottør, stikke slangen ned gjennom hullet og bruke et lodd under flottøren for å balansere det hele.

Spent på hvordan ditt system virker over tid  :yes:

MVH
Børge
 
Nylonring hørtes lurt ut, men det er ikke noe jeg har tilgang på, så korken får holde så lenge. Til å begynne med prøvde jeg å lage en "sjøsjerne" av ståltrad og tre slike korker som på bildet, men jeg kom ikke unna at den bikket rundt av vekten / presset fra silikonslangen. Mulig denne løsningen hadde gått med litt ballast i underkant :jaha:
 
Hei.
Flottør til Corneliusfat har jeg alltid benyttet. Jeg kutter "tapperøret" i fatet med ca 15cm og trer på slange med flottør av typen man bl.a. benytter til KingKeg. (Lengden på slange er ca 20 cm). Endel flottører m/slange kjøpte jeg engang fra UK og der benevnes det med "Latstock Float System" og koster ca 3-4£/stk.

Fungerer meget bra.


mvh
Bjorf
 

Vedlegg

  • king-keg-beer-float.jpg
    king-keg-beer-float.jpg
    86,9 KB · Sett: 239
oi! Spennende.

Korken er kanskje ugrei å desinfisere? Kan jo koke den evt.

Dette systemet som allerede er til salgs virker også ganske smart.

En annen løsning kan være å montere en liten plastkopp, som f.eks. en avskjært boks til filmrull under stigerøret i bunnen..?
 
Ja, man kan jo montere hva som helst, bare det flyter. Systemet jeg bruker er laget slik at enden på slangen ikke kommer i kontakt med bunn når fatet tømmes.
Slange med flottør veier under 100g og koster £3,49. Kjøp en haug og fordel, eller spør VinogBar/Petit om de vil selge. Det burde være potensiale å selge slikt her i landet med så mange Corneliusbrukere.
I UK har jeg inntrykk at de aller fleste med slike fat benytter flottøren.

Bjorf
 
Tilbake
Topp