Flyhavari...... eller varmeelement for RIMS ?

Espen Unnvik

Norbrygg-medlem
Ett bilde av det nye varmeelementet mitt som skal inngå i ett RIMS system.

Litt det samme konseptet som en Moccamaster, men dette er ett varmeelement for oppvaskmaskin med to stykk 1 1/4" npt til 1/2" npt "bushing" ( hvor gjengene på 1 1/4" ntp er slipt bort og banket inn i varmeelementet med gummihammer....potta tett....

Jeg bruker cam lock som man ser på bildene....
 

Vedlegg

  • IMG_2480.JPG
    IMG_2480.JPG
    1.008 KB · Sett: 804
Om jeg forstår dette rett varmer denne vann on-the-fly. Hvor effektiv er den - vil den f.eks. kunne ta kaldtvann rett fra springen og så levere skyllevann på 80 grader? Og i hvilken mengde?

Klarte ikke å finne den på nettoparts.dk - har du tilfeldigvis en direktelenke?
 
Ørnegård skrev:
Om jeg forstår dette rett varmer denne vann on-the-fly. Hvor effektiv er den - vil den f.eks. kunne ta kaldtvann rett fra springen og så levere skyllevann på 80 grader? Og i hvilken mengde?

Klarte ikke å finne den på nettoparts.dk - har du tilfeldigvis en direktelenke?

Den varmer vann on-the-fly som du sier, uten at varmeelementene er i direkte kontakt med vann/vørter.
Jeg har ikke testet den enda, så skal ikke uttale meg om kapasiteten.
Jeg tenker den mer for justering av mesk ved resirkulering.
Skal teste den når jeg har bygget den inn i en adekvat anordning.....
 
Ørnegård skrev:
Hvor effektiv er den - vil den f.eks. kunne ta kaldtvann rett fra springen og så levere skyllevann på 80 grader? Og i

Den er vel kanskje litt svak til det, men det kommer jo an på bryggevolum og hvor raskt du vil tappe av vørter. Med utgangspunkt i formelen:

37470339964074a2e906b9d9d7597bf7.png


Hvor
Cj = Spesifikk varmekapasitet, til vann er den 4,18 J/(gram/°C),
Q = Volum i berederen i liter
∆t = differanse i temperatur (eks. 5 °C - 70 °C = ∆t 65K)
T = tid i sekunder

kan man regne seg fram tll at med 2.8kW vil du i teorien kunne ha en gjennomstrømning på ca. 0.6l/min, gitt at vannet varmes opp 70C (feks. fra 10-80 °C).
 
Bjarte H skrev:
Ørnegård skrev:
Hvor effektiv er den - vil den f.eks. kunne ta kaldtvann rett fra springen og så levere skyllevann på 80 grader? Og i

Den er vel kanskje litt svak til det, men det kommer jo an på bryggevolum og hvor raskt du vil tappe av vørter. Med utgangspunkt i formelen:

37470339964074a2e906b9d9d7597bf7.png


Hvor
Cj = Spesifikk varmekapasitet, til vann er den 4,18 J/(gram/°C),
Q = Volum i berederen i liter
∆t = differanse i temperatur (eks. 5 °C - 70 °C = ∆t 65K)
T = tid i sekunder

kan man regne seg fram tll at med 2.8kW vil du i teorien kunne ha en gjennomstrømning på ca. 0.6l/min, gitt at vannet varmes opp 70C (feks. fra 10-80 °C).

Ja, tror nok også at virkningsgraden er betydelig under 100%, så vil tro at kapasiteten er en del lavere enn dette.
Men som sakt, jeg ser for meg ett noe annet bruksområde.
 
Espen Unnvik skrev:
Ja, tror nok også at virkningsgraden er betydelig under 100%, så vil tro at kapasiteten er en del lavere enn dette.
Men som sakt, jeg ser for meg ett noe annet bruksområde.

Ja til ditt bruksområde er den nok prima. Men den er jammen meg ikke dum som gjennomstrømningsvarmer for bryggevann i små oppsett, hvis man kan leve med å ikke justere skyllevannet.
 
Bjarte H skrev:
Ja til ditt bruksområde er den nok prima. Men den er jammen meg ikke dum som gjennomstrømningsvarmer for bryggevann i små oppsett, hvis man kan leve med å ikke justere skyllevannet.

Har sett en del ferdige produkter til dette formålet.
Mange som dropper varmtvannstank blandt annet i USA og heller går for en "in-line" varmer til husholdning/hytte.
Det sies å være veldig energibesparende hvis man bruker moderate mengder varmtvann.
Snuste litt på en slik en til mitt oppsett, men droppet det da jeg ikke vet hvordan "innmaten" ser ut.

Det må sies at at røret som varmeelementene er "surret" rundt ikke er av rustfrittstål, men er antagelig galvanisert.
Dette er kanskje ikke optimalt, men gjør egentlig regning med at dette ikke blir ett problem.
 
Espen Unnvik skrev:
Det må sies at at røret som varmeelementene er "surret" rundt ikke er av rustfrittstål, men er antagelig galvanisert.
Dette er kanskje ikke optimalt, men gjør egentlig regning med at dette ikke blir ett problem.

Vørter er jo ganske surt da..
 
Bjarte H skrev:
Vørter er jo ganske surt da..

Det er riktig, men produktet er beregnet for oppvask, så har ikke tro på at det inneholder kadmium eller andre
potensielt farlige stoffer.
Har sendt en mail til leverandør for å få en oppklaring.

Når det gjelder faren for korrosjon så har jeg ett avslappet forhold til det, kontakttiden er kort og det brygges skjelden.
Riktig vask og lagring vil nok være tilstrekkelig.
 
Modifikasjon:

pt-100 element ved utgang, dette har to formål:

1. Regulere vørter temperatur.
2. Sikkerhet ved "tørkjøring", unngår overoppheting.
 

Vedlegg

  • IMG_2492.JPG
    IMG_2492.JPG
    1,4 MB · Sett: 581
Da er varmeelementet "embalert" på en akseptabel måte.
Test blir utført senere......
 

Vedlegg

  • IMG_2500.JPG
    1,4 MB · Sett: 539
For alle dere platearbeidere der ute virker dette sikkert som ett hån....men her er funksjon satt høyere enn estetikk....
 
Tilbake
Topp