Forskjellig trykk på karbonering og servering?

Hei igjen:) Hvordan blir det hvis man karbonerer på ca 1.5bar og så serverer det på 0.8bar? Vil øllet da miste kullsyre og bli karbonert på 0.8?
 
Du kan få tilbakeslag fra fatet, altså at øl tyter ut av gassslangen, hvertfall når det er helt fullt. Bruk evnt tilbakeslagsventil.
 
Ja du vil få mindre kullsyre i ølet hvis du lar det bli stående slik.
Karboner på 1,5 bar som du har planlagt. Når du skal servere, slipp av litt trykk så du "vet" du er under 0,8 bar (ikke noe must om ikke fatet er smekkfullt, som nevnt over). Koble til CO2 som er satt til 0,8 bar og forsyn deg. Etter tapping burde jo systemet uansett kobles fra fatet og flushes rent, så da kan du jo i samme slengen trykke opp fatet igjen til 1,5 bar og koble fra CO2 for vidre lagring av fatet.. Easy-peasy  :skitbra:
Alternativt eksperimentere deg frem til hvilke slangelengder og dimensjoner som må til for å kunne tappe på 1,5 bar uten for mye skumdannelse, så kan det bare stå på 1,5 bar hele tiden. Personlig ville jeg gått for alternativ 1, tar jo tross alt bare 10 sek å gjøre ;)
 
Hvorfor karbonere på 1.5 bar? Jeg karbonerer på 1 bar ca en uke. Serverer ved samme. Funker tipptopp!
 
Mats Thu skrev:
Hvorfor karbonere på 1.5 bar? Jeg karbonerer på 1 bar ca en uke. Serverer ved samme. Funker tipptopp!

Hehe, stussa litt på det selv (men tenkte "det skal ikke jeg legge meg oppi").. Det må isåfall være et øl med høy CO2 vol og høy serveringstemp/lagringstemp  :beersmiley:
Kanskje interessant og vite hvilke type øl det er?
 
Tilbake
Topp