Første BIAB. Fylle på med vann?

Hei,
Etter mange timer på dette geniale forum ble det endelig min tur til å spørre litt.

Idag var dagen for å prøve All Grain og BIAB første gangen. Siden det snart er jul så jeg for meg å teste Amber Christmas Gahr-ed fra Bryggselv.
Da jeg kun har en 25L kjele så jeg for meg at jeg mesket med mindre mengde vann, skylte gjennom BIAB-posen til ønsket kokevolum (selvfølgelig stadig mindre enn i oppskrift) for ved kokeslutt at fylle opp med kaldt vann til sluttvolum på 25L.

I terorien hørtes dette, for meg, fornuftigt ut.

Men etter kok stod jeg igjen med 15L +en god del humlerester og trub. Jeg tenkte da at 10L med kaldt vann hørtes voldsomt ut og hev derfor oppi 4L og målte OG til 1060. Da oppskriften sier OG:1.060-65 tenkte jeg at da får jeg heller stoppe med de 19L. Vørter ble kjølt ned og sat til gjæring. (Filtrerte fra humle og trub).

I ettertid kommer jeg da i tanke om at humleprofilen vel nå blir feil, og at juleølet blir en del mer bittert enn opprindelig tenkt?

Spørsmålet er da hva som hadde vært best å gjøre? Skulle jeg ha fyllt på mer vann eller gjorde jeg rett i å stoppe? Denne skal også tørrhumles om 7 dager. Bør jeg da redusere denne så det stemmer med 2g\L? Fikk også med to pakker US-05, men brukte da kun en etter sjekk på Mrmalthy.

Satser vel uansett på at det blir øl og har definitivt lært en god del av mitt første All-Grain\BIAB forsøk.
Vanskelig temperaturstyring på komfyr, dårlig skyllesystem, knust termometer, utålmodige unger, som ikke skjønner at ølbrygging tar tid, bare for å nevne noen. :)
 
Det aller beste hadde nok vært å måle gravity og volum før kokinga. Da kunne du ha funnet ut på forhånd at du ville ende opp med litt mindre, så ville du ha kunnet tilpasse humlemengden :)

En annen mulighet du fremdeles har er også å fylle på med mer vann og litt maltekstrakt/spraymalt så du kommer til rett volum og gravity.

For å komme til ca 1.060 og 25l kan du koke opp ca 5l vann, så skrur du av plata (ellers har det veldig lett for å svi seg eller koke over i neste trinn) og har oppi 1kg spraymalt, ha oppi litt om gangen og rør godt med en visp underveis. Så kan du finjustere med litt ekstra vann for å komme til 6L og gi det et oppkok. Pass godt på når det koker opp, ellers har det veldig lett for å koke over og det blir et fordømt søl... Så har du på lokk og lar det kjøle seg ned, og til slutt har du det oppi gjæringskaret sammen med resten :)

Ølet vil da bli litt annerledes enn planlagt siden du nå i praksis har hatt oppi en kilo ekstra med pale malt, men sannsynligvis vil det bli nærmere enn uten "justeringen" :)
 
Tusen takk for veldig bra og nyttig svar! :)

Jeg målte faktisk gravity, men tok volum litt på gefühl. Ser for meg at jeg tar skylling til et gjæringskar neste gangen, da blir det bedre kontroll på volum.
Har desverre ikke noe maltekstrakt tilgjengelig og gjæringen er også i full gang, så det får vel bli som det blir. Tok en test i brewmate og ser ut som om det blir en ganske så "frisk" juleøl med en IBU rundt 55.

Men jeg skal definitivt bruke tipset med maltekstrakt, en annen gang, om jeg står i samme situasjon igjen. :D
 
Tilbake
Topp