Første brygg :D

Hei!

.. snakk om å ha flaks, og treffe i alle fall sånn halvveis på første forsøk! Gjorde en wit, løst basert på Gahr sin oppskrift i denne tråden:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5121.msg41891.html#msg41891

Gorde vel stort sett alt feil siden det var første forsøk, men jammen blei det ikke drikkendes likevel. Gjæret i 2 uker på bøtte, og stod i 2 uker på flaske før jeg ikke klarte å vente på smaksprøve lenger. Kjølte i 3 dager i kjøleskap før jeg endelig kunne teste resultatet. Merker at det sikkert kan modnes ett par uker til, men drikker heller dette før noe annet som kommer fra et ikke navngitt stort bryggeri i Bergen... ;)
 

Vedlegg

  • IMG_3190 (1).jpg
    IMG_3190 (1).jpg
    136,5 KB · Sett: 349
  • IMG_3193 (1).jpg
    IMG_3193 (1).jpg
    158,9 KB · Sett: 350
Fantastisk flott skum! Og fin farge :)

Vi har også opplevd å få kjempegodt øl, selv om ting har gått galt underveis.

Men det er likevel et poeng å være nøyaktig i forhold til mesketemp, humletilsettingstidspunkter (puh... langt ord), gjærmengde og gjæringtemp/tid. Ønsker du å reprodusere et godt øl du likte svært godt så er det nødvendig å kunne brygge likt neste gang. Og da betyr selvsagt disse faktorene mye.

Det blir altså oftest godt øl selv om man bommer ganske grovt på både det ene og det andre, men resultatet er likevel uforutsigbart :)

Gratulerer med første brygg!
 
Takker så mye!

Jeg var egentlig overrasket at det blei noe skum på det i det hele tatt, så jeg er mer enn fornøyd. Mesketid/temp + humletider var vel det jeg klarte å passe best på. Gjæringstemperatur fikk bli det det var på kjøkkenet på det tidspunktet; 20-21 grader +- natt/dagsvingninger... Hadde litt lite sukker i om man slavisk skulle følge i wit stil, så neste gang skal jeg sikte på litt mer bobler.

Noterte ellers flittig underveis mens vi holdt på, så da har man jo et utgangspukt for å lære noe til neste brygg (.. som garantert ikke er langt unna!). Dette ga definitivt mersmak :D
 
Tilbake
Topp