Fra ekstrakt til "partial mash"

Hei!

Jeg har "brygget" med ekstrakt i ca et år, men tenkte å prøve meg på en partial mash.
Noen som har erfaringer med dette? Funker det å kjøpe et All - grain sett og noen meskeposer, for så å starte der, eller er det feil metode?

Tar imot alle svar med stor takk :)

Didrik
 
Jeg har stort sett brygget partial mash de siste par åra
Det eneste jeg gjør forskjellig fra vanlig all-grain brygging er å bytte ut deler av basemalten (hhv. pale, pils etc.)
med lys maltekstrakt som jeg tilsetter de siste 10 -15 av kok
Trives veldig godt med dette :)
 
All-grain-sett er vel som regel nettopp det: all grain. Med partial mash egner seg for øl som krever spesialmalt som må meskes, dvs, der det ikke nok å trekke de i vann slik som du gjør med karamellmalt og sjokolademalt. Du lager da istedet en liten mesk i kjelen din i en liten meskepose, og så tilsetter ekstrakt under koking. Det er litt raskere og enklere å håndtere enn full mesk.

Et øl som egner seg godt til partial mash (har laget det selv med partial mash) er en tørr stout: det inneholder flaket bygg, som må meskes sammen med byggmalt. Skisse: Til 19 liter trenger man rundt 600 g flaket bygg, 600 g male malt, og 150 g røstet bygg. Dette meskes i en liten meskepose på 66 ˚C i 60 min, ca. 4,5 liter vann. Trekk opp, ha i en annen kjele med ca. 3 liter, vannet holder 75 ˚C. La ligge i 10 min, trekk opp. ("Dunk sparge".) Bland de to vørterne i kokekjelen, tilsett vann til rundt 22 liter. Under kok tilsetter man 1.8 kg lys ekstrakt. (Dette kan jeg greie ut mer om dersom det er ønskelig ...)
 
@simenkvaal @loebrygg Har sett litt på et all-grain kit med Firewood Stout fra ABC, men vet ikke om det er lurere å kjøpe malten i løsvekt, isteden for å kjøpet et kit? Det er vel kanskje billigere enn å kjøpe i løsvekt enn å kjøpe et kit?
Og av lys ekstrakt; Hva er det snakk om da? Hvor går grensen på hva som er lys ekstrakt? eller er lys ekstrakt bare ekstrakt fra basemalt?
 
Hvis du skal brygge Firewood Stout fra ABC så ville jeg satt sammen maltbasen selv ja, istede for å kjøpe kittet hvis du skal brygge partial mash
Det var det jeg gjorde da jeg brygget Hoppy Joe og Lucky Jack
 
@simenkvaal @loebrygg Og av lys ekstrakt; Hva er det snakk om da? Hvor går grensen på hva som er lys ekstrakt? eller er lys ekstrakt bare ekstrakt fra basemalt?

Kjøp basemalt og spesialmalt i løs vekt. Kan godt være behjelpelig med å regne over mengder til partial mash for deg.

Lys ekstrakt er fra pale malt, så vidt jeg vet. Jeg tror de andre kan variere i komposisjon avhengig av produsent. Sikkert noen er som vet bedre... Jeg har kun brukt lys ekstrakt fra BryggSelv. Ergo: kjøp "lys maltekstrakt" og erstatt med basemalt i AG-oppskriften. en boks á 1,8 kg lys ekstrakt tilsvarer ca. 2,2 kg pale malt (om vi antar 75 % effektivitet i mesken).
 
Bryggselv har nå gått over fra sine egenproduserte maltekstrakt på 1,8 kg
til malt ekstrakt fra Briess (1,5 kg)
Det står at disse inholder CaraPils itillegg, noen som vet hvor mye?
 
Bryggselv har nå gått over fra sine egenproduserte maltekstrakt på 1,8 kg
til malt ekstrakt fra Briess (1,5 kg)
Det står at disse inholder CaraPils itillegg, noen som vet hvor mye?

Nok til å få litt bedre skumfasthet ... ? Finner ingen infosider fra Briess med mengden.
 
men om det er 1,8kg eller 1,5kg spiller vel ingen rolle om man justerer ned på alt resterende også? om man i det hele tatt må det da? om man ikke gjør det vil vel ferdigproduktet få en svakere farge og fylde?

Ingen av dere som har enkel og grei oppskrift på stout partial mash også?
 
men om det er 1,8kg eller 1,5kg spiller vel ingen rolle om man justerer ned på alt resterende også? om man i det hele tatt må det da? om man ikke gjør det vil vel ferdigproduktet få en svakere farge og fylde?

Ingen av dere som har enkel og grei oppskrift på stout partial mash også?

Jeg har en basert på Jamil sin i Brewing Classic Styles. Den blir temmelig lik Guinnes Foreign Extra. Hvor stort volum ønsker du, så skal jeg skalere?
 
@simenkvaal Jeg tenkte en batch på 19l ca. Ja, hadde satt veldig stor pris på! Hvilket program bruker dere når dere skalerer? eller gjør dere det rett og slett på erfaring?

@loebrygg wow takk! Hvor fant du denne?
Hvis dere har evt andre oppskrifter som er enkle og greie så tar jeg de gjerne imot! Øvelse gjør bryggmester :)
 
@simenkvaal Jeg tenkte en batch på 19l ca. Ja, hadde satt veldig stor pris på! Hvilket program bruker dere når dere skalerer? eller gjør dere det rett og slett på erfaring?

Jeg bruker Brewer's Friend for det meste. En ganske god online-app, men utviklingen ser ut til å ha gått i stå, så jeg ville kanskje ikke betalt for den akkurat nå ... (Gratisversjon er begrenset til 10 oppskrifter.)

Her er oppskriften:

HOME BREW RECIPE:
Title: Barbarian Stout Partial Mash
Author: BCS/Simen

Brew Method: Partial Mash
Style Name: Dry Stout
Boil Time: 60 min
Batch Size: 19 liters (ending kettle volume)
Boil Size: 21 liters
Boil Gravity: 1.042
Efficiency: 70% (ending kettle)

STATS:
Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 4.6%
IBU (rager): 40.56
SRM (morey): 40

FERMENTABLES:
0.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (21.1%)
0.8 kg - Flaked Barley (21.1%)
0.5 kg - United Kingdom - Roasted Barley (13.2%)
0.15 kg - United Kingdom - Brown (3.9%)
0.05 kg - United Kingdom - Pale Chocolate (1.3%)
1.5 kg - Liquid Malt Extract - Light (39.5%)

HOPS:
50 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 5, Use: Boil for 60 min, IBU: 40.56

MASH GUIDELINES:
Infusion, Temp: 66 C, Time: 60 min

YEAST:
White Labs - Irish Ale Yeast WLP004
Fermentation Temp: 18 C
Pitch Rate: 0.75 (M cells / ml / deg P)


Mesken:
Enkel mesk på 66˚C med "dunk sparge". Du trenger (1) kokekjele på minst 30 liter, (2) skyllekjele på minst rundt 8 liter:
Varm ca. 7 liter vann til 72˚C, tilsett kornet i posen. La stå i 1 time, sjekk at temperaturen er OK innimellom. Trekk opp posen og la renne av. Mens mesken pågår varmer du ca. 5 liter vann (skyllevann) i en annen kjele, til ca. 75˚C. Når mesken er ferdig, drar du opp posen, lar den renne litt av, så har du den over i den andre kjelen. La stå i 10 min, trekk opp posen. Du er nå ferdig med kornet/posen, og har ca. 9–10 liter vørter totalt.

Ha vørteren over i kokekjelen, tilsett vann til du har ca. 22 liter, kok opp og tilsett ekstrakten. Mål SG!
 
Om du utvikle deg som ekstrakt/partial mash brygger, samt er interessert i en hel haug med knallgode oppskrifter anbefales 'Brewing Classic Styles' av Jamil Zainasheff og John Palmer.
 
Om du utvikle deg som ekstrakt/partial mash brygger, samt er interessert i en hel haug med knallgode oppskrifter anbefales 'Brewing Classic Styles' av Jamil Zainasheff og John Palmer.

Tiltredes! Jeg tror det er de beste pengene jeg har investert i "bryggeutstyr", et hav av lærdom i boka. Oppskriften min over er lett modifisert fra BCS, med litt brown malt og pale choco. (Originalen var også veldig god, men jeg er en sucker for brown/choco-kombo!)
 
Tilbake
Topp