Frakt av fulle cornelius-fat liggendet.

Vi skal ut på tur ca 80mil hver vei i morgen. I den forbindelse skal jeg ha med øl på fat. Er det noen som har noen meninger om å la ølfatet bli transportert liggende?

Ting jeg tenker på da:
Bør tanken være trykksatt, eller bør jeg utligne trykket. Bør CO2 være tilkoblet, eller kan det føre til noen katastrofer.
Skal alle slanger være avkoblet.

Jeg har spurt etter erfaringer og ekspertise ang CO2 i en annen tråd, men en ting glemte jeg å spørre om. Dersom jeg trykksetter øl med (nå tar jeg tall utfra lufta, tallene er ikke viktige) 1,2 bar og ølet er 5-6 grader over en viss tid så tilsvarer det 2,5 volumenheter med CO2. Så har folk den erfaring av at når en rister/skvulper på ølet så øker en kontaktflaten på ølet som gir en raskere karbonering, men så kommer spørsmålet mitt. Kan ølet bli overkarbonert ved denne type risting/skvulping, eller er etts øl evene til å absorbere CO2 konstant ved konstant trykk temperatur?

Praktisk ekspempel. Jeg har akkurat trykksatt øl med temperatur 5 grader og 1,2 bar CO2. Kan jeg da bare riste og riste og riste og riste til jeg ikke lenger hørere innsiget av CO2 og da er ønsket volumenhet CO2 oppnådd?
 
espen.talset skrev:
Praktisk ekspempel. Jeg har akkurat trykksatt øl med temperatur 5 grader og 1,2 bar CO2. Kan jeg da bare riste og riste og riste og riste til jeg ikke lenger hørere innsiget av CO2 og da er ønsket volumenhet CO2 oppnådd?
Stemmer det ja. øllens evne til å oppta co2 er avhengig av trykk/temperatur. når det er mettet med co2 vil det ikke ta opp mer før en av disse forandres.
ved frakt skal du ikke koble til noen slanger til fatet, det vil da oppføre seg som en 19 liters ølboks :)
trykket i fatet vil nok øke pga temperaturstigningen og risting, men som en ølboks vil dette utligne seg igjen ved kjølig lagring.
 
magne1972 skrev:
Stemmer det ja. øllens evne til å oppta CO2 er avhengig av trykk/temperatur. når det er mettet med CO2 vil det ikke ta opp mer før en av disse forandres.
ved frakt skal du ikke koble til noen slanger til fatet, det vil da oppføre seg som en 19 liters ølboks :)
trykket i fatet vil nok øke pga temperaturstigningen og risting, men som en ølboks vil dette utligne seg igjen ved kjølig lagring.

espen.talset skrev:
...men så kommer spørsmålet mitt. Kan ølet bli overkarbonert ved denne type risting/skvulping, eller er etts øl evene til å absorbere CO2 konstant ved konstant trykk temperatur?

Du KAN og VIL overkarbonere øllen om du bare rister å rister på fatet. Det er derfor det kalles for TVANGSKABRONERING..

espen.talset skrev:
Praktisk ekspempel. Jeg har akkurat trykksatt øl med temperatur 5 grader og 1,2 bar CO2. Kan jeg da bare riste og riste og riste og riste til jeg ikke lenger hørere innsiget av CO2 og da er ønsket volumenhet CO2 oppnådd?

Nei. det er og blir gambling. Sett på trykk, rist, smak, rist igjen. smak igjen. På den måten kan du finne et passende co2 nivå. men ikke etter noe tabell.
 
magne1972 skrev:
espen.talset skrev:
Praktisk ekspempel. Jeg har akkurat trykksatt øl med temperatur 5 grader og 1,2 bar CO2. Kan jeg da bare riste og riste og riste og riste til jeg ikke lenger hørere innsiget av CO2 og da er ønsket volumenhet CO2 oppnådd?
Stemmer det ja. øllens evne til å oppta CO2 er avhengig av trykk/temperatur. når det er mettet med CO2 vil det ikke ta opp mer før en av disse forandres.
ved frakt skal du ikke koble til noen slanger til fatet, det vil da oppføre seg som en 19 liters ølboks :)
trykket i fatet vil nok øke pga temperaturstigningen og risting, men som en ølboks vil dette utligne seg igjen ved kjølig lagring.

Vi er et levende eksempel på det, dykker vi er vi under høyere trykk og får for mye luft (oksygen og nitrogen),
drar vi til Mt. Everset får vi for lite, hjelper ikke å puste i oksygen, trykket er for lavt og du må ned igjen fort.
Hva Torga mener forstår jeg ikke helt :)

Bommer du på Co2 nivået du får i ølet har du kanskje ett 0-6 bar (0-100 psi) manometer, da er det flaks hvis det stemmer på 1 bar.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hva Torga mener forstår jeg ikke helt :)

Oddvar. Som spørsmålet var i utganspunktet...

Du har et fat med 19 liter pils. Avkjølt til 5°c Du setter på co2 trykk på 1.2 bar. Og du rister og ruller fatet til det slutter å frese. Dette gjenntar du flere ganger.

Hvordan kan du påstå at du skal få et korrekt karboneringsnivå??
 
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hva Torga mener forstår jeg ikke helt :)

Oddvar. Som spørsmålet var i utganspunktet...

Du har et fat med 19 liter pils. Avkjølt til 5°c Du setter på CO2 trykk på 1.2 bar. Og du rister og ruller fatet til det slutter å frese. Dette gjenntar du flere ganger.

Hvordan kan du påstå at du skal få et korrekt karboneringsnivå??

Du får ett karboneringsnivå på 2,92 og aldri mer enn det.
Vil du ha 2,5 må trykket ned til 0.88 og da kan du aldri få mer enn 2,5 V/V
Det er det jeg henger meg opp i og tok ikke hensyn til tallene, da hadde jeg isåfall feil, hvis det er snakk om 2,5 v/v.

Mt. Everest er litt utenfor øl, men prisippet er det samme, trykket der er lavt, du får aldri nok oksygen og dør etter kort tid, husker ikke hvor fort men fort nok til at du drar ned så snart bilde/telefoner tatt, ellers hadde det sikkert vert konkuranse i flest overnattinger der.
Prinsippet ved å stige fort opp fra dypt vann er det samme som å åpne en flaske øl, det bruser og bobler i blodet.

Dette med eksempler er læringsmåten for voksne folk, voksne i alder, pugging er for de unge som husker godt. :)
 
Tusen takk for diskusjonen. Det var akkurat den type diskusjon jeg hadde håpet på og det belyste problemet mitt og jeg fikk det svaret jeg trengte.
Jeg har 0-10 bar manometer kjøpt hos Odd på petit. Jeg har ikke så rafinert smak, så det blir nøyaktig nokk for meg i denne omgang. Så får jeg avansere mer og mer i tiden som kommer.  Igjen, takk til Torga og Oddvar.
Neste gang jeg skal på tur, skal jeg forsåvidt kjøpe meg CO2 utpåtur pistol for små patroner.
For det var tungvindt å dra med seg 10kg CO2 tank for å sjenke svogeren.
 
Tilbake
Topp