Frydenlund Pale Ale

Pføy!

Her er det noe veldig galt.  :eek:ppkast:

Mulig jeg var uheldig, men mitt eksemplar (kjøpt i går på Meny Solsiden, Trondheim) både luktet og smakte svært metallisk. Håper for Ringnes' del at dette var et mandagseksemplar, og at det ikke gjelder hele batchen... Det er ikke ofte jeg heller ut øl, men nå var det like før.
 
Synes denne øla var en "whiter shade" of pale ale. Ganske mild og flyktig i smaken.
Bra for utvalget på butikken, men de kan gjerne putte enda mer smak i boksen for min del.
 
Til info, den er å finne på tapp også. Så da er det bare å begynne å mase på den lokale kneipa, så kanskje de tar den inn ;)
Tipper den er ganske billig i innkjøp også, for den ble solgt for samme pris som Frydenlund pils og bayer (45 kr/0,5L). Den var ingen høydare, men et meget godt alternativ til pils og bayer som mengdeøl.
 
Roger skrev:
Dette er en Ale, og det som er spennende er jo hvor den er brygget.

Ryktene jeg hørte var vel at de har laget en produksjonslinje eller lignende for overgjæret øl på Gjelleråsen, så det er vel mulig det kommer mer spennende ting der etterhvert også.

Øystein skrev:
Til info, den er å finne på tapp også. Så da er det bare å begynne å mase på den lokale kneipa, så kanskje de tar den inn ;)
Tipper den er ganske billig i innkjøp også, for den ble solgt for samme pris som Frydenlund pils og bayer (45 kr/0,5L). Den var ingen høydare, men et meget godt alternativ til pils og bayer som mengdeøl.

RF-Kjelleren (Studentpub på Blindern, UiO) hadde to fat av den forige fredag. De forsvant vistnok ganske raskt. Mener de skulle ha mer av den i kveld (og muligens fremover?).
 
oyroy skrev:
RF-Kjelleren (Studentpub på Blindern, UiO) hadde to fat av den forige fredag. De forsvant vistnok ganske raskt. Mener de skulle ha mer av den i kveld (og muligens fremover?).
Hehe, jeg var vel sterkt delaktig i at det gikk tomt så fort :)
De får leveranse fra Ringnes hver uke, så jeg tipper de har tatt inn mer til i dag siden den solgte så godt.
 
Hannaas skrev:
Pføy!

Her er det noe veldig galt.  :eek:ppkast:

Mulig jeg var uheldig, men mitt eksemplar (kjøpt i går på Meny Solsiden, Trondheim) både luktet og smakte svært metallisk. Håper for Ringnes' del at dette var et mandagseksemplar, og at det ikke gjelder hele batchen... Det er ikke ofte jeg heller ut øl, men nå var det like før.

Kanskje coatingen i boksen var defekt :jaha:
 
Bjarte H skrev:
Hannaas skrev:
Pføy!

Her er det noe veldig galt.  :eek:ppkast:

Mulig jeg var uheldig, men mitt eksemplar (kjøpt i går på Meny Solsiden, Trondheim) både luktet og smakte svært metallisk. Håper for Ringnes' del at dette var et mandagseksemplar, og at det ikke gjelder hele batchen... Det er ikke ofte jeg heller ut øl, men nå var det like før.

Kanskje coatingen i boksen var defekt :jaha:

Håper det. Får vel gi det en ny sjanse senere en gang.
 
Øystein skrev:
HenningPP skrev:
Frydenlunds pale ale er en rekonstruksjon av en ale fra norsk seilskutetid, visstnok:
http://www.abcnyheter.no/livet/2014/02/21/oelet-som-reiste-fra-Norge-til-australia

Håper dette var journalistens feil; "For å få en litt mer moderne vri på humlekarakteren, har man valgt å bruke amerikansk humle; Columbus, Tomahawk og Zeus"
For disse 3 humlene er jo egentlig samme sak.


Kan dette stemme da? Høy gjæringstemperatur, gir ren aroma?
Hva med ester?

Frydenlund Pale Ale er gjæret ved relativt høy temperatur, noe som gir en rask forgjæringstid og som etterlater en ren aroma.

Morsom at de skriver det som om det er tre humletyper.
http://www.kswbeer.com/2011/07/columbus-tomahawk-and-zeus-ctz-hop-by.html?m=1
 
Hadde ikke voldsommet forventninger, ølet er ok det :) Kanskje ikke noe jeg umiddelbart ville kjøpt en boks til av, men absolutt noe man kan drikke i blant.
 
Det gjør nok det (selv om jeg ikke har sett noe til den/smakt den). Det finnes dog annet i utvalget jeg nok heller tar med meg :)
 
Prøvde denne her om dagen. Synes ikke den var noe særlig, veldig lite humlesmak sammenlignet med andre Pale Ale`s jeg liker. (Sierra Nevada)
De skal ha for forsøket da, er jo positivt hvis de har laget en egen produksjonslinje for overgjæret øl da! Kan forhåpentligvis vente oss noe mer spennende etter hvert!
 
Til trass for den store hypen som er rundt handtverksøl og heimebrygging no, så er det viktig å huske på at "den tause majoritet" framleis held fast ved sin pils. I lys av det så er det ikkje så rart at Frydenlund ikkje "gyv laus" på ein kraftig humla ale på første forsøk, men startar med ein snill pale ale. Dei fortener ros for å leie forbrukarane i rett lei! Så får heller oss som er glade i humle (ja, eg synes sjølv at Lucky Jack er ein favoritt til trass for at eg elskar godt balanserte engelske ales) halde oss til andre bryggeri inntil dei kommersielle aktørane startar å ta større sjansar, ref oppkjøp av NØ. Det er jo heller unntaksvis at det er dei store kommersielle aktørane som driv med innovasjon, i alle fall i bryggeribransjen.
 

Similar threads

Tilbake
Topp