Fryser til kjøling av øl

Pere

Norbrygg-medlem
Tenkte å modifisere en gammel fryser for å kjøle corneliusfat. Tanken var å koble en termostat til en stikkontakt. Ser det finnes flere alternativer her.

Utfordringen min er imidlertid at fryseren ser ut til å gå i "panikk-modus" når strømmen forsvinner.

Problemstillingen er vel sikkert den samme om man skal bruke et kjøleskap som gjæringsskap. Hva er den generelle tilnærmingen her?
 
Du bruker del litt ulne begrepet ”panikk-modus”. Usikker på hva det betyr?

Alle temperaturstyringsenheter har en justerbar forsinkelse slik at skapet/boksen ikke slår seg på i ett kjør. Hvis du taper proben til gjæringskaret med litt isolasjonsmateriale rundt vil temperaturen ikke flukte mye, og du får ganske lange intervaller der det elektriske er koblet bort. En Inkbird kontroller er superenkel i bruk.
 
Beklager det ulne begrepet "panikk-modus". Jeg testet kun på en fryser.

Jeg hadde håpet å styre av og på med å kutte strømmen - slik du beskriver. Da jeg kuttet strømmen, merket imidlertid tydelig fryseren at det var dette som skjedde. Alle lysene blinket og den begynte å pipe når strømmen kom på igjen. Trolig et eller annet for å tydelig signalisere til meg at det hadde vært strømbrudd...:)

Alle mulige forbehold om at dette ikke er representativt. Det kan være at jeg fant den ene fryseren som ikke er egnet til dette formålet...:)
 
Kan nok være et problem på nyere ”intelligente” frysere. Svigermor har en slik. Kan hende det er mulig å koble ut alarmen? Eldre modeller fungerer veldig godt til gjæring/modning/ColdCrashing, siden man gjerne får dem lavere i temperatur enn kjøleskap.
 
Noen ganger kan det være fordelaktig å ha noe utdatert ;) Selv har jeg en GRAM-fryser fra tidenes morgen som styres med en UT-200. For å unngå for mye stress ligger intervallet mellom 1-4 grader C. Det jeg KAN oppleve med UT-200 når det er strømbrudd, er at denne ikke responderer når den får strøm igjen. Dvs. at den starter opp tilsynelatende som den skal, men den starter ikke kjøling når temperaturen stiger over 4 grader C. Må da koble fra og plugge i igjen, så fungerer den som normalt. Heldigvis er det den veien den feiler, og ikke bunnfryser fatene mine :) Skjer som sagt ikke alltid, men sporadisk ved strømbrudd. Sjekker dermed alltid denne etter strømbrudd (har husalarm som forteller med når det er strømbrudd, så det er jo ganske kjekt mtp ølfryseren) ;)
 
Min onkel opplevde også at fryseren gikk i "panikkmodus" da han koblet til en Inkbird ITC-308. Men det løste seg ganske kjapt med at han koplet om noe bak på skapet. Jeg er dust når det kommer til elektronikk, men kan godt høre med han om hva han gjorde. Etter omkoplingen funket alt som snus.
 
Det er bare flytte to kabelsko. Fjerne den som har svart kabel på seg og sette på den røde som kommer fra veggen i den svartes sted.
 
Noen som har en virkelig stor fryser til oppbevaring av corneliusfat? Jeg pønsker på tanken med å kjøpe den største jeg finner (helst på finn) nærmere 500 liter med plass til 10 fat. På sikt må det gjærne bli en kegerator, men i starten er det kun for kaldoppbevaring av corneliusfat og bruk av piknick kran. Jeg ser egentlig for meg at det er svært lett p administrere fatene i en slik fryser, i og med at all betjening (gass og øl) skjer på toppen og finner jeg en stor nok kan jeg da frigjøre 3 kjøleskap til annet, eventuelt kassering/gi bort. Noen med erfaring på slike store frysere?
 
Tipper største fryseren jeg bruker er 4-500l.
Fungerer helt på samme måte som en som er mindre.
Men lagrer flasker, bruker ikke fat.
 
Tilbake
Topp