G40 krise - Noen som vet hvordan jeg får løst dette?

ADale

Norbrygg-medlem
Brygget med den for første gang i går, og kom borti humle-logget som jo stenger av all humlen i bånn. Dermed har mye seget ned i det nederste kammeret (tror jeg, da), og nå får jeg ikke pumpet gjennom kjøle-spiralen lenger. Er denne stuck? (en annen teori) . Den en gang fine IPA, fikk en OG på 95. Jeg får pumpet gjennom vanlig resirkulering.

Skulle fått ut 25 liter, men fikk ut 15 liter.
 
Litt vanskelig å forstå hva du mener (jeg har heller ikke GF) men om problemet er at pumpen er stuck så er løsningen vanligvis å sette trykk feil vei med pumpen avslått, du kan starte med å blåse i slangen ut av pumpen, hvis ikke det er nok kan du prøve forsiktig med vanntrykk.
 
Er nok motstrømskjøleren som er plugget med trub siden du kom bort i lokket i bunn og fikk litt for mye trub i sirkulasjon. Foreslår det samme som Roadrune gjør å blåse gjennom evt vanntrykk om du får koblet til på en fornuftig måte. Er nok i mye motstand som skal til før pumpen ikke klarer å pumpe gjennom.
 
Ja, ettee mye blåsing både med munn og med elektrisk pumpe, fikk jeg blåst gjennom kjøleren. Det gikk på siste forsøk,før jeg vurderte å måtte kutte og modifisere på slangene (mindre diameter gjør det vanskelig på endene). Lærdommen er: Selv ikke GF 40 erfail proof. Tok nok litt for lett på dette. Enten må man være forsiktig med å røre, og/eller bruk et humle filter.
 
hei igjen, det har gått bra siden , men det gikk ikke bra nå sist med Pale ale fra Ølbrygging. Kjørte dobbel oppskrift i min G40. Det ble da 180 gram humle totalt. Dette førte til tett pumpe og tapte ca 8 liter øl (fikk ut 32 liter til bøtta). Eller gjorde jeg feil med oppskriften? Satte batch size til 40,fordi det var det Ølbrygging skrev (20 liter i bøtta).

Tips? Må jeg holde meg til oppskrifter med mindre humle tilsatt? Er 180 gram for mye for G40?

Her er oppskriften jeg brukte: https://community.grainfather.com/recipes/1093442
 

Vedlegg

  • PXL_20240510_144035449.jpg
    PXL_20240510_144035449.jpg
    221,5 KB · Sett: 13
Har du humla i humlefilteret eller rett i bryggeren?
I dette tilfellet tok jeg første delen av humla i det sylinder filteret. Andre delen (hop stand) kastet jeg rett oppi. Kanskje det var det som gjorde utslaget negativt? Det var 100 gram..
 
ok, ja bruker det normalt. Tenkte jeg ikke trengte siden jeg hadde første del i spideren, men tok kraftig feil der...
 
Tilbake
Topp