Gjæring FG

Sverre K

Norbrygg-medlem
Plages med at noen av mine øl gjærer lenger ut enn hva jeg ønsker, nå sist gjæra både en Kølsch og en Irish Red ned til 1010. greit nok for Kølsch men Red-alen skulle jeg gjerne hatt noe høyere 1015-1017, meska Kølsch på 65 grader og Red-ale på 67,5 grader men ingen forskjell på de to i utgjæring.
Noen tips på hva jeg kan gjøre for å klare å ende opp på ønsket FG?
 
Gjærstammen har mye å si; Hvilken OG og hvilken gjær på irish red ale?

Visse typer villgjær/infeksjon gjør også at ølet gjærer urovekkende langt ned.
 
Brukt WLP 004 på Irish og WLP029 på Kølsch, merker ikke noen ekstra smaker som kan skyldes villgjær/infeksjoner, alt utstyr desinfiseres med både klor og starsan så skal ikke være det. Ser gjennom mine oppskrifter nå at de fleste Irish her endt rundt 1010-1013 så er vel kanskje normalt. Tenker bare om mesketemperaturene har så forbandet mye å si?
 
Mesketemperaturen har endel å si. Mesker du med høy temperatur, så trekkes det ut endel sukkerstoffer som ikke er nedbrytbare av gjæren. Da kan du få en litt søtere øl med høyere FG.
Andre faktorer som kan innvirke på FG er jo om du har pitchet nok gjær, og luftet vørteren godt nok f.eks.
 
Jeg har et tilsvarende problem med mine ales med høyflokkulente gjærstammer, WLP002 og WLP005. De gjærer som regel mye mer ut enn jeg planlegger. Har ikke dette problemet på andre øl, så jeg tror vi kan utelukke infektsjon og manglende kalibrering på mesketermometer. Jeg mistenker faktisk at BIAB-prosessen kan være kilden, siden det er en del mer grums i vørteren. Hypotesen er at gjæren lever på dette grumset, som svært lett virvles opp, istedetfor å flokkulere.
 
Tror ikke grumset er noen faktor her... Sammenlikne utgjæringen med den du får med andre gjærtyper og se dette i forhold til mesketemperaturer og innhold av spesialmalt. Kanskje du blir litt klokere av det.
 
Tror ikke grumset er noen faktor her... Sammenlikne utgjæringen med den du får med andre gjærtyper og se dette i forhold til mesketemperaturer og innhold av spesialmalt. Kanskje du blir litt klokere av det.

Takker for innspill. Jeg skal følge råde ditt og studere statistikken. Kanskje er det noe systematisk på gang.
 
Tilbake
Topp