Gjæring i konisk fat.

Jeg har en Speidel og nettop gått til innkjøp av motstrømskjøler. Ved bruk av denne, får man mye mer grums enn ved kjølespiral der det meste synker til bunnen.
Når jeg kjøler og tapper over på min koniske gjæringstank, antar jeg at bunnslam samler seg i konisk ende og det samme med gjæren. Gjæren antakelig nederst. Isåfall, vil ikke slamlaget med humlerester o.a. hemme gjæren som ligger under?

Jeg har et Blichmann 53L gjæringsfat og vurderer sette en enkel sirkulasjonspumpe mellom utløpet i bunne og det andre tappeutløpet for å lage en sirkulasjon i vørten slik at gjær o.a. samles på bunnen. - Virker dette fornuftig?

bjørn F
 
Jeg bruker også motstrømskjøler og konisk gjæringstank, men har ikke opplevd de problemene som beskrives. For å unngå at trub/bunnslam blir med over i gjæringstanken pumper jeg først vørteren gjennom kjøleren og tilbake til kokekjelen via et bøyd rør slik at det oppstår en wirpool i kjelen. Dette vil samle mesteparten av  trub/bunnslam mot midten av kokekjelen. Når temperaturen ut av kjøleren har kommet ned til ønsket gjøringstemperatur flyttes slangen over til gjæringstanken. Litt trub kan ha blitt med over i til gjæringstanken ,men dette bunnfeller ganske fort og etter noen timer tappes dette ut fra bunnen i tanken. Jeg har rundt 40 liter til gjæring og hvis jeg tapper ut en halv liter etter 10-12 timer så er det ikke trub/humlerester i bunnfallet når gjæringa er ferdig. Dessuten er min erfaring at det er trub/humlerester som er tyngst og bunnfeller først. Den aktive gjæren svever fritt rundt i hele vørteren og det som bunnfeller er den gjæren som har gjort jobben sin og vil derfor legge seg over eventuelt annet bunnfall.
 
Tilbake
Topp