Gjæringen stoppet på 1017

Hei.
Satte her om dagen mitt første "ordentlige" øl, en slags type Extra Stout ved bruk av 1 stk Coopers Stout-sett, 1 kg spraymalt og en minimesk av tilsammen 800g malt. Rehydrerte gjæren (Danstar Nottingham) i ca 20 min (som anbef. her på forumet under "Ekstraktbrygging", målte OG til 1051 og satte til gjæring ved ca 18 grader (anbef. 14-21 grader av Danstar). FG beregnet til 1012 if. BeerCalc.

Hevet temperaturen i rommet til 19 grader i løpet av det første døgnet. Har nå stått i åtte dager, det gjæret og ploppet godt i gjærlåsen de første fire dagene, men nå har det blitt stille og hydrometeret har stoppet på 1017 og ligget der de siste fire dagene. Noen som vet hva som kan ha skjedd, og event. har en løsning på å få bedre utgjæring?

Har sett at det har blitt anbefalt å riste (også røre?) opp gjæren for å få den igang igjen når lignende tema har vært opp her tidligere. Tenkte at dette var løsningen også i mitt tilfelle, så jeg gjorde det, men fremdeles ligger SG på 1017 (to dager siden jeg begynte å riste). Kan jeg bli nødt til å tilsette ny gjær (har en pakke til med Notthingham liggende), eller skal jeg bare vente litt til? Dog skal i iallefall mengden gjær jeg brukte holde til denne batchen (11 g-pakke til 23 l).

På forhånd takk!
 
Har du kalibrert hydrometeret ditt? Mål reint vatn på 20 grader celsius, så finner du ut om det viser feil. Mitt viser 4 for mykje, og trekke bare derfor av 4 kvar gang eg leser av. Ikkje rist for mykje på karet, da det kan bli oksidert. det som er annbefalt i er å forsikktig virvle bunnfalle opp, men unngå plasking.
Men før du rister videre ville eg sjekka hydrometeret :)
 
vanlige ølsett er beregnet for tilsetting av sukker. Hvis du tilsetter spraymalt/malt i stedet, er det sannsynlig at du fåt lavere utgjæring enn du normalt ville ha fått. 1017 høres ikke spesielt feil ut, egentlig. men sjekk oechslevekten, for sikkerhets skyld.

Det er mange faktorer som kan spille inn når det gjelder lav utgjæring. For liten oksygentilgang ved starten av gjæringen er en av de viktigste, men i ditt tilfelle er jeg ikke sikker på om det har hatt så mye å si. Å tilsette ny gjær er som regel relativt lite effektivt i et tilnærmet (eller fullstendig) ferdiggjæret øl.
 
Hei.
Har hatt liknande oppleving med Nottingham gjær frå Danstar. Lagde ein Stout (berre malt) med ein OG på 1055. Denne stoppa på 1020 etter ca ei vekes gjæring. Eg lot den stå i om lag to veker totalt, utan å røre den, men den sto fast på 1020. Eg tok ut ein test på ei plastflaske, som vart karbonert som vanleg. Dette for å sjekke om det framleis var liv i gjæren, noko det ikkje viste særlig tegn til. Det vart vertfall lite resultat av karboneringa. I mangel på ein betre ide tilsatte eg ein tørrgjær som likavell skulle kasserast, og karbonerte heile batchen som vanleg. Resultatet vart ganske så bra, sjølv om framgangsmåten ikkje var heilt planlagd.
 
Jeg sjekket hydrometeret, men det viste ikke noen lesbart feilmål (kanskje én grad om man legger godviljen til!). Tenkte på oksidering ja, så jeg prøvde å bare få ølet til å virvle litt. Kan det være en idé å gjøre dette uten lokket på gjæringskaret for å få inn tilstrekkelig med oksygen, eller skaper det bare større fare for oksidering?

Gahr skrev:
vanlige ølsett er beregnet for tilsetting av sukker. Hvis du tilsetter spraymalt/malt i stedet, er det sannsynlig at du fåt lavere utgjæring enn du normalt ville ha fått.

Akkurat, det kan jo forklare mye av saken. Omtrent hvor mye spraymalt bør man bruke for å oppnå tilsvarende mengde gjærbart sukker som med 1 kg vanlig hvitt sukker?

For å rydde opp litt når det gjelder minimesken så skrev jeg selvsagt feil, mengden var tils. 1300 g. Om det kan si mer om den potensielle FG'en i forhold til mengde gjærbart sukker som kom ut av dette, var forholdet 500 g pale, 500 g crystal, 150 g chocolate og 150 g roasted barley, altså ganske mye ikke-gjærbart. Selve meskingen fikk en litt kaotisk start pga. dårlig plass, lite og ikke-isolert meskekar (vanlig stålkasserolle), samt litt (forhåpentligvis) nybegynnerproblemer (prøvde også stekeovnsmetoden, uten særlig hell). Men landet etter litt opp og ned til slutt på 67-68 grader og lå da der i 45-60 min etter en total "mesk" på 90 min. Slik ustabil temperatur i starten av meskingen ser jeg vel også for meg at kan utgjøre noe.

Jeg rørte ganske hardt med en gang under rehydreringen av gjæren, kan det ha noe betydning for utgjæringen? Så nå i ettertid at det av Danstar ikke var anbefalt å røre før
etter en 15 minutters tid.

BirgerS skrev:
Eg lot den stå i om lag to veker totalt, utan å røre den, men den sto fast på 1020. Eg tok ut ein test på ei plastflaske, som vart karbonert som vanleg. Dette for å sjekke om det framleis var liv i gjæren, noko det ikkje viste særlig tegn til.

Håper iallefall at gjæren min ikke har tatt kvelden helt enda! Men trodde det skulle være trygt å la en ale stå i 14-dagers tid uansett, dersom det har pågått gjæring?
 
EspenK skrev:
Jeg sjekket hydrometeret, men det viste ikke noen lesbart feilmål (kanskje én grad om man legger godviljen til!). Tenkte på oksidering ja, så jeg prøvde å bare få ølet til å virvle litt. Kan det være en idé å gjøre dette uten lokket på gjæringskaret for å få inn tilstrekkelig med oksygen, eller skaper det bare større fare for oksidering?

Poenget med å riste når du har fått ein stopp i gjæringsforløpet er å få gjæren i suspansjon i ølet hvis den har bunnfalt seg, ikkje å få meir okygen inn i ølet. Det er kun i begynelsen før gjæringa har starta at du vil ha masse okygen i vørteren.

Uansett synes eg heller ikkje at 1017 er så veldig høgt.

RDWHAHB :)
 
En generell observasjon ved utgjæring av ales: Ligger det gjær på toppen av ølet er det ikke ferdig. Har all gjæren sunket til bunns er gjæringen ferdig. (Ikke medregnet sekundærgjæring, eller "gjærens opprydning")
 
Erlendso skrev:
En generell observasjon ved utgjæring av ales: Ligger det gjær på toppen av ølet er det ikke ferdig. Har all gjæren sunket til bunns er gjæringen ferdig. (Ikke medregnet sekundærgjæring, eller "gjærens opprydning")

Ja, gjæren hadde i allefall lagt seg på bunn. Lot uansett ølet stå i 14 dager, FG endte på 1017. Karbonerte og tappet på flasker på mandag, så får vi se! Takker for tilbakemeldinger og for et generelt flott og informativt forum! :)
 
Tilbake
Topp