Har Weissbieren min stoppet å gjære?

Hei,  n00b her!.

jeg brygget en weissbier (25liter) fra olbrygging.no på lørdag. Brukte min nyinnkjøpte BB30 og dette er mitt første brygg noensinne!.

Det ploppet kraftig i gjærlåsen samme kveld, men har nå stoppet helt opp, vannet beveger seg ikke en gang i gjærlåsen.

Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke med 20 min proteinpause på 53grader og 60 min på 65 grader. Vørteren står på et temperaturregulert rom på 20 grader (det har vært stibilt på +/- 0.4 grader)
Det fulgte med en WB 06 gjærpakke som ble benyttet.
Jeg har ikke turt å åpne gjæringskaret i frykt for å introdusere en infeksjon (tenker at det ikke er noe poeng å utfordre sjebnen mer enn nødvendig)

Har to spørsmål:
Føler at jeg fikk litt dårlig utnyttelsesgrad med dette brygget, jeg brukte totalt 30 liter rent vann men fikk bare 20 liter i gjæringskaret, og jeg ser nå at i bunn av karet er det ca 5 liter med "grums". dvs at jeg sitter igjen med 15 liter øl, er dette normalt?
Ang gjæringen: Hva gjør jeg nå? Skal jeg la den stå en uke til før jeg stikker om og tapper over til fat eller er det lurt å begynne å måle SG med en gang?
 
La det stå totalt 2 uker og tapp over på fat.

Vi har mer eller mindre sluttet å måle noe som helst i gjæringsprosessen. Det blir slik det blir, vanskelig å gjøre noe med det uansett, og stort sett blir det bra  :brygging:

Det grumset vil komprimere seg etter hvert.
 
Har akkurat det samme settet på gjæring, de 2 første døgnene er det full fres, men etterhvert så bobler det bare litt. Kanskje lokket ditt ikke er 100% tett? men bare vent du til det er fått 2 uker og test så FG og se om det ser bra ut.
 
Flott, da lar jeg det bare stå. Gleder meg til tapping, blir litt urolig når det blir for stille i gjærlåsen.

Takk for tilbakemeldingene, nå ser jeg fremover til neste brygg:  en pale ale fra samme butikk. :)

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
De fleste anbefaler å vente 14 dager, så da føler jeg at jeg må komme med 7 dager. Grunnen er at jeg liker å få med litt gjær på fatet når det kommer til weiss. Har gjort det selv med godt resultat.
 
1. Enig at det blir nok gjær etter 2 uker.
2. Gjæren er litt viktig å få med i fatet, det er en del av smaken til hveteøl, så lenge du ikke vil ha en kristall
 
Det kommer helt sikkert nok gjær over etter 2 uker på gjæringskar, men kan noen si hvorfor dette er bedre? Forskjellen slik jeg ser det er at man får mer naturlig karbonering på fatet, samt mer gjær ved å tappe over på fat tidligere. Om man trenger så mye gjær er vel diskuterbart, her har jeg lite fakta å komme med.
 
Gahr skrev:
Får ikke noe mer karbonering fordi man har mer gjær...

Tenker da på at karboneringen skjer pga tidlig tapping på fat. Jeg stiller bare dette til spørsmål da jeg ikke finner noe godt svar på dette. Altså at man skal la det gjære ut på gjæringskar for så å starte opp gjæringen igjen. Eventuelt tilsette kunstig co2. Er det bare en regel som har gått i arv, eller er det forsket på dette? Ved naturlig karbonering starter man opp gjæringen igjen. Og mange synes denne typen karbonering er bedre. Hva blir forskjellen om man lar vørteren gjære ut i fatet?
 
Det er ikke uvanlig i større bryggerier å stenge gjæringskarene litt før gjæringen er over for å bygge opp CO2 i ølet. Da tapper man dog klart øl på flaske under trykk, slik at CO2 ikke slipper ut. Ved å tappe ølet tidlig på fat før det er ferdig gjæret (for å få gjæring og CO2 i fatet) er ikke nødvendigvis paktisk for hjemmebryggere da det er vanskelig å beregne når gjæringen har kommet langt nok for omtapping. Det vil også gi ganske store mengder gjær i fatet, noe som ikke egentlig er særlig bra. Det kan også være uheldig å tappe ølet over fra gjæringskaret for tidlig, før hovedmengden gjær har fått gjøre seg helt ferdig med opprydningsarbeidet i ølet. Da er det mye enklere å la ølet gjære helt ut for så å tappe på fat med en tilmålt mengde primingsukker. Eller trykksette for å få rett CO2-nivå.

Ellers er det en myte at karboneringen blir annerledes med "kunstig" enn "naturlig" karbonering. CO2 er CO2...
 
Takker for et godt og mer svar Gahr! Jeg ser jo også problematikken med overkarbonisering, men har man kontroll på dette er det da kun oppryddingsarbeidet som gjenstår som "problem". Dette vil jo være forskjellig fra gjærtypene slik jeg har lest. Personlig synes jeg 14-21 dager skal få stå som den gyldne regel å forholde seg til, men bør ikke være låst.
 
Til helgen har det gjæret i to uker, og planen er å få det på fat da. Nå er det fortsatt mye gjær i toppen av karet, må alt dette bunnfalle før tapping? Hva er vanlig prosedyre her? Det er en WB 06 tørrgjær.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Hvordan ble det?
Jeg har selv en weissbier som på søndag har stått til gjæring på rundt 17-18 grader i 2 uker, oppskrift fra Bakke Brygg i Trondheim, brukte også WB-06 tørrgjær. 20 l batch size. Den plopper og går fremdeles... :)

Mvh.
Nysgjerrig noobie... :p
 
Hei, posten din gikk meg hus forbi ..

Synes faktisk Weissbieren min ble litt for fruktig og med for mye estere, mulig temperaturen var for høy ved gjæring.

Forøvrig har jeg utelukkende gått for flytende gjær med starter på de siste 4 bryggene. Resultatet blir mye bedre imho. Wb06 og US05 har jeg ikke hatt noe særlig hell med. Muligens pga for høy temp og kanskje underpitching.


Hvordan ble det?
Jeg har selv en weissbier som på søndag har stått til gjæring på rundt 17-18 grader i 2 uker, oppskrift fra Bakke Brygg i Trondheim, brukte også WB-06 tørrgjær. 20 l batch size. Den plopper og går fremdeles... :)

Mvh.
Nysgjerrig noobie... :p
 
us-05 tror jeg ikke er tingen til en weiss. Den er jo ganske ren, med mindre du gjærer den ned mot 12 grader, da får du litt fersken-aktige smaker, men fersken er jo ikke banan, som mange vil ha i weissen sin.
 
Nei, brukte us05 til en pale ale, ble ikke bra det heller :) . Det ble plenty med banansmak i weissen, kanskje litt for mye..
 
Tilbake
Topp