Heftig med skum

aakvik

Norbrygg-medlem
Brygget for 10 dager siden en batch wit, var i bryggerommet for å sjekke om den begynte å bli klar for flasking.
La merke til voldsomt mye skum, avmerket på bildet med røde streker.
Gjæren som vi brukte var WL WLP400, første 4 dager 17 grader romtemp, deretter 19 grader.
Lukten er himmelsk :)
Men mener å ha lest om at skummet med fordel kan fjernes?
Det plopper fortsatt brukbart i gjærlåsen, kan det rett og slett være Co2?
 

Vedlegg

  • 001.jpg
    001.jpg
    1,6 MB · Sett: 582
WLP400 skummer heftig, det er helt normalt. Skummet kan forsåvidt fjernes, men det er ikke egentlig nødvendig.
 
Akkurat flasket en wit som sto på wlp400. Brukte nesten en uke på å komme skikkerlig igang, trivdes kanskje ikke så godt på ganske lav temp (omlag 17), men da kom den også så det smalt. Gjærgugg langt oppetter veggen. I bøtta var det 21l øl, og den fylte lett de siste 9 med skum.
 
Har selv en Wit med WLP400 til gjæring nå.
I følge oppskriften skulle OG være 1.049 (mine målinger sa 1.046), og FG skal forhåpentligvis ende på 1.012

Den har stått i 10 dager, og det har boblet jevnt i gjærlåsen hele veien. I begynnelsen ploppet det svært ofte  og ca. plopp ca hvert 20.sekund den siste uken. Åpnet gjæringskaret for å ta en SG-måling i dag, og den har sunket fra 1.046 til 1.015. Det var fremdeles et svært tykt lag med skum i gjæringsbøtta, så jeg regner med at gjæren fremdeles er ganske aktiv. Planen min er i utgangspunktet å flaske ølet på søndag, men ble nå litt usikker på om det blir for tidlig. Hva tenker dere? Forsvinner skumlaget når gjæren har gjort seg ferdig?

Er det vanlig at WLP400 trenger såpass lang tid på å gjøre seg ferdig?

Tok en liten smaksprøve fra målebegeret etter jeg hadde sjekket SG, og det smakte ihvertfall som en wit, så tror ikke det er infisert på noen måte ihvertfall :)
 
...kan kanskje legge til at temperaturen i vørteren har ligget mellom 19-22 C. De siste dagene har det vært svært varmt ute, så temperaturen på badet har vært litt vanskelig å holde nede, så temperaturen når jeg sjekket SG var på ca 22 C.
 
Bare en tanke:
Ingenting imot denne tråden, men kan det være en idé med en egen tråd om gjær? Hvor man kan dele erfaringer og tips angående diverse gjærtyper når det kommer til mye/lite skumming, lukt, temperaturer etc.
Regner med det at det er en del som sitter på info/erfaringer om div gjærtyper som kommer godt med for en som ikke har brukt gjærtypen før (ser for meg mitt første møte med WLP400 uten å ha kommet over denne tråden første f.eks).
Heller én tråd om gjær enn 150 forskjellige tråder?
 
anrande skrev:
Bare en tanke:
Ingenting imot denne tråden, men kan det være en idé med en egen tråd om gjær? Hvor man kan dele erfaringer og tips angående diverse gjærtyper når det kommer til mye/lite skumming, lukt, temperaturer etc.
Regner med det at det er en del som sitter på info/erfaringer om div gjærtyper som kommer godt med for en som ikke har brukt gjærtypen før (ser for meg mitt første møte med WLP400 uten å ha kommet over denne tråden første f.eks).
Heller én tråd om gjær enn 150 forskjellige tråder?

Kjempetanke! Har tenkt den selv nemlig!!! :skitbra: ;)

Med en undertråd for hver gjær også?  :jaha:
 
Tilbake
Topp