HJELP!!! mengde tørrgjær

AndersGrom

Dommer
Står å koker vørter nå. Skal bruke nothingham tørrgjær, på pakken står det 1 g/liter, i boken moderne hjemmebrygging står det 0,5 g per liter.
Hvor mye tørrgjær trenger jeg til 12 l vørt?
Hva skjer hvis man har for mye gjær?
 
Er ingen ekspert, men jeg er bruker ca 16 gr på 22-25 liter. Noen anbefaler 22 gr på 25 liter. Dette for å få fart i gjæringen slik at ikke villgjær slipper så lett til brygget. For mye gjær? Har ingen erfaring, men kan man få en ortlig stormgjæring monn tro? Pass på at du har volum over brygget i gjæringsdunken så går det bra.
Gjæren legger seg i bunnen av gjæringskaret, så jeg tror ikke for mye gjær har noe å si for sluttresultatet.
 
AndersGrom skrev:
Står å koker vørter nå. Skal bruke nothingham tørrgjær, på pakken står det 1 g/liter, i boken moderne hjemmebrygging står det 0,5 g per liter.
Hvor mye tørrgjær trenger jeg til 12 l vørt?
Hva skjer hvis man har for mye gjær?

OG spiller jo en stor rolle. Bruker vanligvis 1-2 pakker på 25 liter. Spørs på OG. Så vil tippe at en pakke vil holde til 12 liter. Vist ikke OG er høy
 
Mr. Malty har som oftest svaret når det kommer til mengde gjær, og er tilogmed for meg som aldri har brygget før, bortsett fra en rekke fantasibrygg jeg har gjennomført i hodet mitt. :)

Legg inn OG, øltype, antall liter vørter (man bytter fra gallon til liter under "Settings") og hvis du kan så legger du også inn datoen den er produsert, men for tørrgjær har det ikke sååå fryktelig mye å si.

PS: Fantasibryggene har vunnet opptil flere ganger i NM. Gleder meg til å faktisk få gjennomført dette i praksis etter jul.
 
Jeg har prøvd å bruke både en hel pakke, og en halv pakke tørrgjær i mine 5L (!) brygg. Smaken blir omtrent det samme, men det er forskjell på mengden bunnfall. var heller ikke noe særlig forskjell på klarhet eller gæringstid.
 
Tilbake
Topp