Hjelp

Hei
Ny i brygge-verdenen og har lagd ett par satser.
Har gjort en feil med en west coast Lager , vi flasket og tilsatte carboneringsdrops og så satte vi den rett i kjølerom på 4'c.
Ved prøvesmaking nå etter noen uker er det lite futt i den, den skal egentlig være ferdig om en uke , er det noe vi kan gjøre?
Mvh
Rune
 
Jeg ville forsøkt å sette den i romtemperatur, og vente en uke.. 4 grader er alt for kaldt for karbonering..
 
Den har nok stått for kaldt. La
den stå ved romtemperatur (eller varmere) et par uker,  så blie det sikkert kullsyre.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Hei
Takk for svar , noen som vet hvorfor dette ikke står i oppskriften ? Står jo bare gjæring i 21 dager 10'c og så 4 uker lagring på 2'c
Merkelig
 
Jeg gjorde det samme som deg for en tid tilbake da jeg brygget en amerikansk lager. Tappa 19 liter på fat og flasket resten, men i all iveren med 2 brygg som skulle tappes og et som skulle brygges, havna flaskene rett i kjøleskapet i kjellern. Oppdaget "brøleren" etter 1 ukes tid, og satt de ut i romtemp. Etter 4-5 dager så testa jeg en flaske og der var det fin futt, så jeg ser ingen grunn til at du ikke skal oppleve det samme. Lot de stå 10 dager i romtemp før jeg satte de på 2-4 grader og lagret de noen måneder. Ble kjempegode og godt karbonerte med fint skum.  :ilike:
 
Runel77 skrev:
Hei
Takk for svar , noen som vet hvorfor dette ikke står i oppskriften ? Står jo bare gjæring i 21 dager 10'c og så 4 uker lagring på 2'c
Merkelig

Mellom gjæringen og de 4 ukene med modning skal ølet karboneres. Dette gjøres i romtemperatur på tross av det er undergjæret øl. Etter karbonering settes ølet til modning på 2 grader  ;)
 
Tilbake
Topp