Hmm... US-05 på 26C ... kan bli.... ufrivillig interessant?

Dette kan vel nesten gå under bryggetabber... Vi brygga vårt første kontorøl på tirsdag, og for å ikke få hele kontoret til å lukte bryggeri har vi satt gjæringskaret i en isoporkasse ute på verandaen vår... der har det sett fint ut temperaturmessig fram til i dag, da var plutselig temperaturen oppe i 26-27[sup]o[/sup]C...!

Med litt flaks var vel det verste av stormgjæringa unnagjort, men... er litt spent på hvordan dette kommer til å smake... Egentlig var det en enkel SMaSH IPA med maris otter og Citra, OG 1.065 og IBU på ca 60.

Nå... er jeg litt spent... Men vet ikke helt om vi har noe kjøligere sted vi kan sette den heller, vi kunne vel kanskje få tak i et kjøleskap, men det er vel uansett de første dagene som er viktigst?
 
No problem; det er jo kjøligere om natta, og en god batch endrer ikke temperatur så raskt  8)

Det blir godt øl!  :yes:
 
Hehe, tja, det var temperaturen på ølet som var 26-27, ihvertfall i følge et sånt klistremerketermometer som sitter på den bøtta...
 
Du har nok desverre fått med deg en del usmaker på ølet ved en så høy temperatur. En stabil gjæringstemperatur er også å foretrekke.  Inn på Finn for å kikke etter billig kjøleskap.
 
Ja, er litt redd for det Odland... :( Spesielt kjipt siden det var første brygg for resten av gjengen på kontoret, og de var så gira :/

får vel se hva vi kan få til...
 
Kan jo bli en spennende affære. Crazy estery not saison ale. Smak på galskapen før du heller det ut iallefall  ;)
 
Gikk faktisk bra!!! Må vel være fordi det meste av gjæringa var unnagjort på mer fornuftige temperaturer :) men skal vi gjøre det igjen tror jeg vi bør ordne en tryggere løsning, for her var jeg bekymra :)

Hmmm... Lurer på om kontorfolket hadde gått med på å sette et lite kjøleskap ved siden av kaffemaskinen... Også kan man jo bruke en sånn gjærlås med aktivt kull i for å minimere lukt... Hvor mye lukter det egentlig ut fra et kjøleskap under gjæringa?

Evt... Kanskje det går å ha et lite kjøleskap på verandaen hvis vi ordner et lite tak... Hmmmm...
 
Sist redigert:
Vil opfordre til en viss forsiktighet... Iflg synspunkter på en tråd jeg startet her for et par dager siden, er det fyfy og oppsigelsesgrunn å brygge øl på arbeidsplassen... RDWHAHB
 
hehe, har sett den, men for å si det helt enkelt så er det ikke i det hele tatt sammenliknbart:

1: Jeg er min egen sjef, og jeg har ingen planer om å si opp meg selv ;)
2: Omtrent hele resten av kontorfellesskapet har mast på meg om å brygge kontorøl siden sist høst...
3: Han som driver kontorfellesskapet er helt klar over det, og det eneste han har lurt på, er om det er mulig å brygge alkoholfritt øl også, siden han er muslim og ikke drikker selv, men han syns det virker spennende

DERIMOT - så ville det f.ex. absolutt ikke være bra om det lukter bryggeri i lokalene når man har kunder på besøk. Det var derfor vi hadde gjæringskaret i isoporkasse på verandaen, ikke inne, og blant annet derfor vi gjorde alt av koking ute.

Og sånn forøvrig - det er massevis av arbeidsplasser som ikke bare ville la deg ha utstyret der, men som tilogmed har eget utstyr og brygger "offisielle" firmaøl, jeg kjenner flere i firmaer som er veldig aktive. Samtidig burde det være en selvsagt ting å spørre. Bortsett fra at vi bare er to stykker som eier 50% hver - hadde vi hatt en ansatt som spurte, så hadde det vært helt greit for meg, hadde en ansatt derimot bare tatt seg til rette på den måten, og jeg oppdaget det, så ville jeg ha sagt fra om at neste gang spør du først.
 
Var innom et firma i dag der brygging pågikk (etter arbeidstid) og det hang tre egendesignede etiketter på veggen - antatt størrelse på disse 0.9 x 2 meter.
 
det lukter bare nevneverdig hver gang noen åpner døra på kjøleskapet. Men da lukter det også en del!
 
Ah, nydelig! da er det jo bare å ta alle inspeksjonsrunder etter kontortid, så er sannsynligvis problemet løst :)
 
Tilbake
Topp