Holdbarhet på fat

DagD

 
Tenkte å begynne å fate litt etter hvert, men lurer litt på holdbarhet på øl på fat, tenkte i grunnen å fortsette å prime med sukker som før, men trenger at det er litt holdbarhet. Tenkte i første omgang å prøve med en litt tørr havrestout, men ser også på pale ale som noe som kan være på fat. Er det forskjell i holdbarhet ut i fra type øl kanskje? finnes det noen oversikt over dette?
 
Jeg lurer også på dette og følger opp med et tilleggsspørsmål hvis det er greit.
Er det noe øl som er mer egnet for fat og annet øl som er mer egnet for flasker?
 
Min erfaring er at ølet holder seg minst like bra på fat som på flaske. Har aldri opplevd fat-øl som "har gått ut på dato".

Kjør på!
Fat er livet!
 
BaardS skrev:
Har heller ikke opplevd at øl på Cornelius har gått ut på dato, men er ganske sikker på at det skyldes mine venner som sikrer kort lagringstid :yes:

Har lest denne http://www.aperitif.no/Nyttige-verktoey/FAQ/Saa-lenge-kan-du-lagre-oel artikkelen på aperitif.no men må innrømme at jeg stiller meg litt undrende til de opplysninger som gis...
Enig i at dette kan diskuteres :)
Vi prøvedrakk en boks bud som gikk ut på dato i 97 for en stund siden.
Drikkendes, men vinøs, merkelig konsistens med ubåter i, og en sær opplevelse men måtte prøves :)
Den hadde stått godt belyst i hylla i romtemp siden 99-2000. :)
Uansett. Lagringstiden er vel avhengig av flere faktorer, og smaksløker. Jeg liker best ipa gammel, for da er humlen litt rundere.
 
Tilbake
Topp