Høsting av gjær

Hei Brainstrust,

I går tappet jeg en wit over til flask og fat (ca. 19ltr). Da tenkte jeg å høste gjær fra den (bare andre gang jeg har prøvd det).

Det ser ut som det er veldig, veldig mye gjær, eller noe som er ikke helt rett!?

1d46e940316b2dba34bd64e36df4bc3c.jpg


Det er WLP400.

Det du ser i bilde er etter først rensing med ca. 1ltr vann. Ca. 18timer i kjøleskap....

Det er sikkert mulig at jeg pitched alt for mye gjær i det første. Jeg måtte lage starter'n (aldri prøvd før) to ganger fordi jeg tenkte det først satt litt lenge (pga. syk barn = ikke brygging).

Hva synes dere?
 
Sist redigert:
Jeg har opplevd noe lignende 2 ganger tidligere med Wlp 833 brukt til Brooklyn lager 2 ganger på rad. Ved utvasking får jeg ikke den lagdelingen jeg ønsker, men istedet noe som likner veldig på bildet ditt. Ender til slutt opp med noe som ser ut som 7-8dl gjær, men tror nok det bare er grumset som ikke ordentlig skiller seg fra gjæren. Veldig usikker på hvorfor. Har imidlertid fått strålende øl allikevel.
 
Vasking med kun 1 liter vann høres lite ut. Jeg pleier å bruke 5-6 liter vann på samme mengden.... det gjelder å bruke nok vann for å få skilt gjær, trub og annet snacks som sniker seg med.
 
Gustav Foseid laget en god instruksjonsvideo for dette for noen år siden dersom du ikke allerede har sett den:
 
Jeg har opplevd noe lignende 2 ganger tidligere med Wlp 833 brukt til Brooklyn lager 2 ganger på rad. Ved utvasking får jeg ikke den lagdelingen jeg ønsker, men istedet noe som likner veldig på bildet ditt. Ender til slutt opp med noe som ser ut som 7-8dl gjær, men tror nok det bare er grumset som ikke ordentlig skiller seg fra gjæren. Veldig usikker på hvorfor. Har imidlertid fått strålende øl allikevel.
Takk for svar kjellebass.

Godt å høre øl var bra :)
 
Vasking med kun 1 liter vann høres lite ut. Jeg pleier å bruke 5-6 liter vann på samme mengden.... det gjelder å bruke nok vann for å få skilt gjær, trub og annet snacks som sniker seg med.
Takk MatsW...

Etter å kikke på det igjen jeg tror jeg brukte nærmere 2ltr med vann, men kanskje fortsatt litt lite. Jeg skal prøve med mere vann og se hva skjer

Takk for video og. Har sett den før men bra å kikke på den igjen.
 
Min erfaring er å bruke mer vann enn man tror og ellers følge guiden til Gustav. Lite vann + mye trub = umulig å skille.
 
Hvordan er et å vaske gjær etter en IPA? Bruker å være en rimelig tjukk hugge nedi der av gjær og humle...
 
Det er vel som regel anbefalt å topphøste under stormgjæringen når man har mye humle i... og gjerne tørrhumler i tillegg, men jeg har vasket gjær etter endt gjæring av IPA og det gikk greit til slutt. Måtte rense noen ekstra ganger for å få vekk det meste.
Jeg vil og si at jeg er ingen autoritet på området... men har vasket en del gang.
Må også ta hensyn til at jo mer man håndterer gjæren fram og tilbake i kar... i mindre enn sterile omgivelser så øker risikoen for å introdusere mer bakterier i kulturen.... men til nå har jeg nå ikke introdusert så mye ekstra greier at det har blitt Lambic av neste brygg i alle fall :) , men faren øker jo mer man styrer på.
 
Min erfaring etter IPAer er at man heller over i et høyt glass med mye vann, når du ser truben har lagt seg så dekanterer du det som da er mesteparten gjær, og lager starter. Tror jeg er på rundt min 15 generasjon med us05 med både topphøsting og en sjelden gang dette som teknikk. Den gjærer fortsatt godt ut og oppfører seg normalt.
 
Jeg har vasket gjær etter IPA to ganger, og har greit med humle i karet. Det har gått bra, men det er lurt å bruke ganske mye vann.

Hvordan gjør dere andre med beregning av antall gjærceller når dere bruker høstet gjær?
 
Leser hva @Bernts skrev i tråden "Liten bryggetabbe på gang"
Og håper han eller andre som har erfaring velsigner oss nybegynnere med tanker rundt slurry og andre gjærtyper.
Oppfordringer mangler de i alle fall ikke :)
 
Har brukt utvaska gjær flere ganger, med svært godt resultat
Bruker MrMalty til å regne ut mengde slurry


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har man en gjærmengde som man vet er for liten så kan man lage starter.

Såvidt jeg har skjønt så skapes det en milliard celler for hvert gram ekstrakt som blir spist opp. Man kan regne med ca 75% fermenterbart sukker fra DME. Vet det er noe benelux (husker ikke akkurat hvorfra) DME som har lavere utgjæringsgrad enn dette. Men med muntons (de selger også DME til andre som bare rebrander og selger videre) kan man regne ca 75% utgjæringsgrad.

Da kan man lage starter basert på hvor mange nye celler man får, ser man bort ifra det man har som utgangspunkt så blir det heller for mye enn for lite gjær.

Har man refraktometer så kan man enkelt kontrollsjekke hvor mye som har blitt spist, og da hvor mange nye celler man har fått.

Obs. Dette strider mot enkelte gjærkalkulatorer. Men tallet ny biomasse vs konvertert ekstrakt er et tall mange er enige i.
 
Sist redigert:
Har vasket gjær mange ganger og erfart at ned mot 2 liter vann gir lav grad av utskilling. Kommer til å øke til 4-5 liter heretter. Har også opplevd at høstet gjær ble stående litt lenge i kjøleskap, med utvannede vørterrest på toppen. Resultatet ble grønne prikker i gjærlaget og en stank ut av karafellen som kunne skremt fanden på flatmark. Det gikk prompte i kloakken! Pass på å stikke nesetippen mot kanten av den høstede gjæren for enkel kvalitetskontroll :)
 
Vart inspirert av denne tråden her og har vasket gjær etter beste evne.
Dette sitter jeg igjen med av en batch Amber Ale (27liter OG1,056 FG1,015)med to pakker us-05.......ser alvorligt mykje ut! Er alt dette gjær? Har vert i ro på benken i ca 5 timer
image.jpg
 
Vart inspirert av denne tråden her og har vasket gjær etter beste evne.
Dette sitter jeg igjen med av en batch Amber Ale (27liter OG1,056 FG1,015)med to pakker us-05.......ser alvorligt mykje ut! Er alt dette gjær? Har vert i ro på benken i ca 5 timer
Synes det ser ut som du har fått med en del trub/protein. Fulgte du videoen det var linket til?
Min erfaring er at man må bruke litt mye vann for å få ut kun gjær.
 
Synes det ser ut som du har fått med en del trub/protein. Fulgte du videoen det var linket til?
Min erfaring er at man må bruke litt mye vann for å få ut kun gjær.
Fulgte videoen ja. Vasket en ipa med wlp007 for noen dager siden, fikk mye mindre da.
Spørst om jeg skal vaske på nytt i morgen, bør vel ikke vere noe problem det?
Jeg brukte 4 liter vann
 
Ikke noe problem å ta det en gang til noen dager etter. Hvis du rister godt og lar det stå 10-20 min så du ser det samler seg i bunnen og så vidt klarner på toppen kan du helle av det tynne og beholde det tykkeste. Det tynne skal du spare på (her er gjæra) og det tykkeste kan du kaste. Jeg har måttet ta det flere runder med 1056 fra IPA.
 
Tilbake
Topp