Hull i gjæringsbøtta

Staro

Norbrygg-medlem
JEg brygger mye på en Speidel 10liter og derfor gjærer jeg mye i dette spannet: https://www.bryggselv.no/Utstyr-til.../Gjæringsbøtte-10-L-m-lokk-400207-p0000000518

Disse har vanligvis stanses ut et hull i lokket til gjærlåsen. Dette er kanskje et skikkelig dust spørsmål men jeg tenkte å lufte det. Hva om jeg ikke har hull i lokket slik at jeg kan ha flere spann oppå hverandre i gjærskapet? Kan jeg da ta et hull som vist her:
web_image-gjaeringsbotte-10-l-m-lokk-1153001314-jpeg.20206

Har det noe å si at hullet er på siden? Er det noen grunn til ikke å gjøre dette? Så vidt jeg ser er det ingen grunn til ikke å gjøre dette med en blow-off tube, men kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på?
 

Vedlegg

  • WEB_Image Gjæringsbøtte 10 L m  lokk -1153001314.Jpeg
    WEB_Image Gjæringsbøtte 10 L m lokk -1153001314.Jpeg
    26,4 KB · Sett: 299
Gjør ingenting. Det viktigste er at co2´en som blir produsert kommer ut av bøtta. Den blir trykket ut uansett hvor hullet er.
 
Så lenge som hullet er over væska og du ikke risikerer at det tetter seg pga gjæringa så er jo dette en god ide
 
Men etterat gjæringa er over, bør hullet tettes for å unngå oksygentilgang, eller at du stikker om til fat eller flasker med en gang.
 
Med mindre det skal coldcrashes, da kan det bli sugd opp igjen.

En løsning kan være å gå på Europris og skaffe noen pakninger til gjærlås for en billig penge, og litt armeringsslange fra BT (f.eks), kappe av en stuss og smelte sammen ene enden. Når du skal forsegle så stapper du stussen inn i pakningen.
 
Har satt mitt første øl i helga. Så vil ikke boblingen starte. Etter mye om og men kom jeg fram til at det må være lekkasje under lokket.

Har så kjørt en test på de andre gjæringsbøttene som fulgte med settet fra olbrygging.no. Disse bøttene er merket Beerbrew. Satte på lokket og blåste inn gjennom hullet. Lufta gikk rett ut under lokket. Disse lokkene er av hardplast uten noe som kan ligne pakning.

Prøvde å suge inn, men dette gikk heldigvis ikke.

Dette går vel forhåpentligvis greit, men dette er jo rart at olbrygging.no selger gjæringsbøtter som ikke er tett. Og jeg hadde egentlig gledet meg til ploppingen...
 
Ploppingen er meget viktig for å monitorere gjæringsprosessen for mange

Har du kontroll på hvor mye CO2 som produseres, kan du faktisk beregne FG utifra dette

Men jeg ser jo at FAQ på Norbrygg forumet har en annen oppfatning, så her er det forskjellige oppfatninger ute å går. Øl blir det jo allikevel, men det er interessant å vite hvor du er i gjæringsprosessen for ev. å kunne sette inn korrigerende tiltak
 
Greitt å vite hva man skal unngå å kjøpe, så takk:).
Hva man ellers måtte mene om infoverdien av ploppinga fra gjærlåsen (jeg følger iherdig med!), så er det åpenbart at mange på forumet her er avhengige av å sniffe den. Man skal ikke undervurdere den gleden det gir.
 
Jeg har 15 liters bøtte fra Youngs og der er lokket pustende, dvs at det ikke er hull til gjærlås men overtrykk slippes ut rundt kanten. Fordelen med disse er at det er ikke noe problem å stable i høyden.
 
Det er vel to forskjellige målgrupper for disse gjæringskarene, ikke noe feil med det
 
Jeg bruker 2 stk 15mm bord oppå nederste bøtte. Da får jeg klaring nok til blow-off tube. Da slipper jeg også å belaste lokket på midten.
 
Tilbake
Topp