Humlearoma, hvor fort forsvinner den?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en english bitter i slutten av august. Tørrhumlet etter oppskrift, og etter to-tre uker på fat var den klar og fin (i midten på september en gang), samt den hadde en god og tydelig humlearoma av EKG, akkurat slik jeg liker den. Men nå synes jeg humlearomaen og -smaken allerede er ganske betraktelig mindre tydelig. Er dette vanlig? Beholder man humlearomaen bedre på flasker? Er det noen faktorer man kan være OBS på for å beholde humlearomaen/smaken bedre?
 
Humlearoma taper seg raskt. Kjølig/kald oppbevaring hjelper noe, men velhumlet øl er stort sett ferskvare.
 
Palmer mener vel at IPA bør drikkes innen 2 uker. I mer realistiske forhold (Norge) drikker jeg aldri humlebaserte øl eldre enn 2 mnd.
 
Så for meg som er glad i humlete øl, og vil helst ha mest mulig humlearoma, kanskje det er lurt å lage mindre batcher når jeg først lager humlete øl?
 
Har akkurat satt 40 liter IPA til gjæring.. Burde lært fra forrige gang at 1 fat egentlig holder.. Men neida...
 
Vil tippe det holder seg noe bedre (men ikke nødvendigvis) på fat pga. mindre oksidasjon. Velmå merke hvis fattapping er gjort skikkelig og luften i fatet er "purget" med CO2.
 
Tilbake
Topp