humleplanter

Dette er bra stoff, karer.

-jeg har akkurat kommet hjem fra humlestripa mi og høstet årets avling. Det er 10 humleplanter som opprinnelig er tatt fra en svær busk som har stått på en gammel gård i telemark i flere hundre år. 3 år har det tatt fra rhizom, før avlingen begynte å ta seg opp. Man må ha litt tålmodighet. Gjødsling hjelper også. Så skal man høste sin humle med six-pence og stylter, som vist nedenfor.

Mange er skeptiske til norsk humle, men det er jo dette som ble brukt av hjemmebryggende bondefamilier, så da må det jo være brukbart for oss også? Noen er skeptiske fordi en ikke kjenner eksakt alfasyreinnhold. Alfasyren blir relativt lav, sammenliknet med amerikanske bomber.

Da er det bare å kjøre 'te-trikset':
kok 0,5 liter vann + 50g spraymalt med så mye bitterhumle du liker, av f.eks Saaz.
kok 0,5 liter vann + 50g spraymalt med egendyrket humle.
kjøl det ned og smak deg frem. Da får du en god peiling på syreinnhold, før du setter oppskriften.

Bruker du egendyrket humle som aromahumle, har syreinnholdet lite å si. Da er det bare å hive oppi etter magefølelsen.

Jeg ser du vil fryse ned fersk humle. Da råder jeg deg til å tørke den godt først. Humle som ikke tørkes før bruk, får gjerne en gressaktig karakter som ihvertfall jeg ikke er så glad i. Putt det i en plastpose, og sug ut så mye luft som mulig før det fryses. Da holder den seg best.

Hvis noen er interessert i å få rhizomer av disse plantene, evt bytte, er det bare å melde meg.

Årets avling skal puttes i en lys mild ale, slik at humlekarakteren får komme fint frem.Vis vedlegget 13954
Hvordan smakte denne alen???
 
Tilbake
Topp