Humlepose til tørrhumling på fat?

Tor.

Norbrygg-medlem
Jeg har et fat med en golden ale som ble litt tam og vurderer å tørrhumle med samme humle som jeg brukte ved brygging (Fuggles og Goldings pellets).

Funker pellets greit i humlepose?
Bør humleposen kokes først?
 
Anbefaler dette stoffet:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20110286/
Du trenger ikke lage en pose, bare folde det rundt og knyte igjen, som papiret på en kjærlighet på pinne. Dette holder selv oppløste pellets på plass, vanlige humleposer er for romme i maskene. Jeg bruker også dette stoffet til meskepose, og til å sile av humletrub før vørteren havner i gjæringskaret.

Om du har tenkt å bruke vanlige humleposer ville jeg gått for hel  blomst, men sjangsen for at et blad lurer seg gjennom posen og setter seg i ventilen er likevel stor. Pellets i vanlig humlepose har ikke mye for seg, etter min mening.

Posen legger jeg i starsan, og rister godt av før bruk.
 
Ikke bruk pellets, det renner ut av posen. Blomst er tingen. Kok eller desinfiser posen på annet hvis. For best effekt bør posen senkes i fatet. Ved hjelp av lodd i rustfritt stål e.l.
 
Støttebandasje. (Eller hva det heter). koster lite på apoteket, og er faktisk sterile til du åpner pakken. sy med tynn tråd og "brent" nål.
 
Tilbake
Topp