Hurtig gjæring

God kveld bryggere !

Jeg brygget en APA på lørdag, tilsatte 1/2 ts gjærnæring (standar prosedyre) og brukte 1 pakke wyeast 1056.
20 liter vørter og en OG på 1.051.
Nå i kveld tirsdag var ploppingen stoppet opp. jeg målte FG i frykt for at gjæren hadde stoppet for meg, men den viste 1.011.
Planen var å tørrhumle siste 5 dager.

Det jeg lurer på er følgende:

1. Kan jeg tørrhumle i kveld og da flaske om 5 dager?

2. Bør jeg uansett FG la gjæren få styre på i 14 til 21 dager?

3. Har hørt at gjæringen bør få minimum 14 dager uansett om gjæringen har stoppet opp, stemmer dette?
 
Laegreiden skrev:
God kveld bryggere !

Jeg brygget en APA på lørdag, tilsatte 1/2 ts gjærnæring (standar prosedyre) og brukte 1 pakke Wyeast 1056.
20 liter vørter og en OG på 1.051.
Nå i kveld tirsdag var ploppingen stoppet opp. jeg målte FG i frykt for at gjæren hadde stoppet for meg, men den viste 1.011.
Planen var å tørrhumle siste 5 dager.

Det jeg lurer på er følgende:

1. Kan jeg tørrhumle i kveld og da flaske om 5 dager?

2. Bør jeg uansett FG la gjæren få styre på i 14 til 21 dager?

3. Har hørt at gjæringen bør få minimum 14 dager uansett om gjæringen har stoppet opp, stemmer dette?

1.011 høres nå veldig bra ut, du kan jo smake på det og se om den er for søt? Har krausen lagt seg i bunnen av gjæringskaret? Ihvertfall, jeg ville gitt gjæren noen dager, kanskje tre til da jeg imellomtiden måler SG, er den ferdig så har du bra FG, selv om det var en kort gjæringsprosess. Du kan godt tørrhumle nå som da såvidt jeg forstår, men er ikke noe jeg har prøvd, bare lest om. Håper det hjelper.
 
Den smaker veldig god, litt co2 så hadde den vært fin. krausen har lagt seg pent på bunn.

Hiver oppi humle i morgen og satser på flasking søndag eller mandagg

Takk for svar  :skitbra:
 
Laegreiden skrev:
God kveld bryggere !

Jeg brygget en APA på lørdag, tilsatte 1/2 ts gjærnæring (standar prosedyre) og brukte 1 pakke Wyeast 1056.
20 liter vørter og en OG på 1.051.
Nå i kveld tirsdag var ploppingen stoppet opp. jeg målte FG i frykt for at gjæren hadde stoppet for meg, men den viste 1.011.
Planen var å tørrhumle siste 5 dager.

Det jeg lurer på er følgende:

1. Kan jeg tørrhumle i kveld og da flaske om 5 dager?

2. Bør jeg uansett FG la gjæren få styre på i 14 til 21 dager?

3. Har hørt at gjæringen bør få minimum 14 dager uansett om gjæringen har stoppet opp, stemmer dette?

Tørrhumle etter 5-7 dager og la gjæringprossesen vare min.14 dager(vi lar den stå i 21 dager for det meste)
 
Minimum 14 dager gjæring, hvorfor det?

Hva oppnår en med 14 til 21 dager med gjæring, selv om gjæren var "ferdig" på dag 5?

Vist ønsket FG er oppnådd og gjæringen er stoppet, er ikke det i teorien/praksis klar for flasking?
 
Nja. Det kan godt hende. Men for å sørge for at gjæren rydder opp etter seg/ tar knekken på bismaker fra gjæring, bunnfeller skikkelig/ klarner, så bør den få stå 2-3 uker på primærdunken. Da er du ihvertfall sikret at ølet du tapper på fat eller flasker er tipp topp ferdig med gjæringsprosessen.
 
Hansemann skrev:
Nja. Det kan godt hende. Men for å sørge for at gjæren rydder opp etter seg/ tar knekken på bismaker fra gjæring, bunnfeller skikkelig/ klarner, så bør den få stå 2-3 uker på primærdunken. Da er du ihvertfall sikret at ølet du tapper på fat eller flasker er tipp topp ferdig med gjæringsprosessen.

Høres fornuftig ut. Får smøre meg med tolmodighet.
Takk for svar.
 
Tilbake
Topp