Hvordan bruke gjærlåsen?

Hei! Sikkert ekstremt dumt spørsmål, men hvordan bruker man typen gjærlås som fulgte med mitt nye gjæringskar? Skal det ikke vann oppi? Kjenner kun til den "vanlige" typen vannlås.

http://www.bryggselv.no/products/gjaeringskar-30l-med-tappekran-og-gjaerlas
 
Skjønner! Men hvordan funker låsen? Er jo åpent ned til karet i midten, og lokket ligger løst på..vil det ikke sive inn luft?
 
Med mindre du fysisk gjør noe med karet vil det alltid være enten likt trykk som utenfor eller høyere (under gjæring).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
ChristerL skrev:
Med mindre du fysisk gjør noe med karet vil det alltid være enten likt trykk som utenfor eller høyere (under gjæring).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det er ganske enkelt feil. Hvis temperaturen faller noen grader etter at gjæringen har gitt seg, vil du få undertrykk i karet. Da kan du også risikere å suge litt av vannet i gjærlåsen inn i karet hvis du er uheldig.
 
KBonsaksen skrev:
Skjønner! Men hvordan funker låsen? Er jo åpent ned til karet i midten, og lokket ligger løst på..vil det ikke sive inn luft?

Nei fordi du har vann i, så vil det ikke sive inn luft (bare ut) Bare pass godt på å presse den godt ned i gjæringskaret...

-M-
 
ChristerL skrev:
Da kan du også risikere å suge litt av vannet i gjærlåsen inn i karet hvis du er uheldig.

Ikke med denny type gjærlås...så det er helt feil. Det kn skje hvis du bruke den tradisjonelle gjærlåsen....

-M-
 
mlindboe skrev:
ChristerL skrev:
Da kan du også risikere å suge litt av vannet i gjærlåsen inn i karet hvis du er uheldig.

Ikke med denny type gjærlås...så det er helt feil. Det kn skje hvis du bruke den tradisjonelle gjærlåsen....

-M-
Åjoda. Jeg har fått det til, jeg ;)
 
Tilbake
Topp