Hvordan øke utbyttet? Mener at OG blir for lav..

Hepp! Nybegynner med nybegynnerspørsmål.
Vi har brygget noen hundre liter etter hvert og har rimelig kontroll på prosessen.
Tre kjelers oppsett med en gammel vvtank som meskekjele med rist i bunn og sirkulasjon via pumpe.
Vi mesker med mye vann fordi rista sitter litt høyt i tanken. Typisk i 60 min med 64 til 68 grader.

Kornet er forhåndsknust rimelig grovt. I meskekjelen ligger det en silpose men den skal ikke ha mye å si for det renner greit gjennom.  
Mest for å lette rengjøringen. Blir fort 50 liter i slengen.

OG blir lav.
Kan det ha med knusingsgrad på maltet å gjøre?  
Overrislinga gjøres feil?
Mesketiden for kort?
For mye vann i første meskerunde?

Vi strever litt med å få OG over 1.030-1.035.

Noen råd?
 
Flere faktorer som spiller inn ved effektivitet.
Knusingsgraden på malten, røre i malten ved mesking, hvordan skyllingen går for seg osv.
Hvor mye vann bruker dere per kilo malt?
Hvordan skyller dere? Kontinuerlig skyllingen eller batch?

Kan se litt på knusing av malten også.
Når jeg brygger sterkere øl så øker jeg også mesketiden for å være på sikre siden
 
Hei,

Det kunne vert greitt om dere fortalte litt om hvor mye malt dere bruker og hvor mange liter vørter som dere tapper ut hver gang. Det hadde også vert greitt å vite noe om dere har prøvd å kalkulere effektiviteten og hvor dere mener at denne ligger.

Dette vil gi oss litt mer å gå etter for å gi dere tips til hvor dere kan starte å feilsøke :)

Mvh
Oskar
 
Kontroller knusningsgraden ved å telle hele korn, det bør ikke være mange.
Øk mesketiden, 1 time på 64 grader er lite ifølge boka.
Ikke spyl kanal i mesken ved skylling.
Sil ganske sakta 1,5 time.

Selv blander jeg malt og vann med 2,5-3 liter pr kg. malt
Malt knust på corona eller monster mill.
Blandes godt
Lar stå 1-2 timer.
Skyller sakte med  75-80 graders vann som gir en mesk på 66+ gtader
Ingen ekstra røring, mash out eller andre dikkedarier og alltid høyt utbytte, 80+%

Greit nok at jeg i dag resirkler, mashout men det gir ikke nevneverdi høyere utbytte, kanskje mer vanlig med 90% istedet for bare 85%.
 
Takk for gode innspill. Jeg skal forsøke å klargjøre litt:

Til ca 12 kg malt brukte vi 40 liter skyllevann. Det kan virke mye, men på grunn av at risten sitter litt høyt oppe i mesketanken, blir det et større dørom under hvor det ikke er malt, bare meskevann.
Jeg veit ikke om det har innvirkning på utbyttet.
Så derfor et nytt spørsmål: Bør en meske med mye vann eller lite vann i forhold til malt?

Vi prøver å få til en fly sparge, selv om det kanskje er nærmere en batch sparge, og ligger kanskje midt i mellom, dvs. at vi tilsetter vann slik at malten blir dekket/ er godt fuktet på toppet.
Blir ca 25-30 liter i vørterkjelen av 40 liter vann.
Vi kjørte forrige batch på 1,5 time mesk uten nevneverdig høyere utbytte/OG enn på 1 time.

Så skyller vi maltet til vi har ca 10 % over ønsket sluttvolum i vørterkjelen for koking.

Når det gjelder resirkuleringen, har vi IKKE en dedikert dryppslange eller manifold på toppen.
Vi bruker et eksisterende hull i siden på tanken som sprinkler vannet over. Vi kjører kanskje pumpa litt hardt fordi det lett kan danne seg lommer, men vi rører i mesken for å fordele vannet best mulig.
Pumpa er justerbar, så om det er noe å tenke på, mottas innspill med takk. Pick-upslange helt i bunn på meskekjelen.

Silingen og tiden det tar som det er spørsmål om veit jeg ikke om jeg tok helt. Det tar vel den tid det tar?
Det vi faktisk gjør, er at vi pumper ut første "runde" i vørtergryten for så å tilsette mer vann etter resirk og 60 min mesketid.

Tanken er en kontinuerlig tilførsel av skyllevannn og en tilsvarende avtapping av vørter i bunn under skyllingen.
Vi har nok ikke helt perfeksjonert dette enda.

OG blir målt med to forskjellige hydrometer med vørtertemp på ca 20 grader. Mulig at jeg kan være finere på denne biten eller kjøpe inn et refraktometer i stedet.

Når det gjelder utbytte, ser vi hen til optimal OG ut fra antall liter nedkjølt, ferdig kokt vørter.
Når jeg tenker meg om, er det kanskje en ide å måle mesken også?

Knusningen er grov, det er ikke annet å si om den. Antall hele korn er vanskelig å si noe om.

Takker igjen for gode innspill!!
 
Jeg mesker  med 2,5 til 3 liter vann pr kg korn, og jeg pleier å ha omtrent like mye skyllevann som jeg skal i karet etter kok.
Masse vann i mesken kan bidra til lavere utbytte, men det burde ikke vært så drastisk.
Det jeg mente med hvordan du måler OG er bare for å utelukke ganske vanlige misforståelser. Men du måler OG etter kok?.
 
Silingen tar den tid du vil ved å strupe utløpet, kuleventil eller bare klamme sammen slangen noe.
Antall hele korn finner du ut ved å ta en liten neve med knust malt og ser på det.

I begynnelsen av min brygging prøvde jeg maltrør i mesketanken (VVB), det ble mye dauvann med det og endte opp med en OG på 1042, det kan jo være flere grunner til det men jeg laget istedet den vanlige manifoilen, nå er det en silplate i bunnen og 3 liter dauvann og utbytte jevnt 90%
 
Hvis jeg har forstått det du skriver rett så har dere ca 45% utbytte.

Har du målt hvor mange liter som er under rista i mesketanken?

Feilen kan komme fra flere ting, men tipper at dannelse av kanaler i mesken kan være hovedproblemet. Knusing av korn, samt god blanding av mesken er kanskje også årsaker. Vi bruker en kraftig betong/mørter blander og gir oss ikke før det er ingen klumper samt at temperaturen er helt jevn.

Hvorfor ikke prøve en gang med ren partiskylling?

2 like skyllinger der den 1. er nesten kokende vann har vi suksess med.

Edit: LeIF vasS hEer
 
Vi tapper ganske fort, har økt uttapingshastighet er del. Har ikke tatt tiden og beregnet dette, men vil tro at 40 liter tappes på 10 minutter eller litt mindre. Vi bruker ei oppgradert March 809 pumpe som så vidt strupes. 3 uttappinger går unna på ca 1 time. Noen ganger skyller vi en 3. gang, ofte ikke full mengde. Siste uttapping bruker vi å strupe litt mer, kun for å få med så mye som mulig.

Dette er med 26 kg malt og 2,5 mesketykkelse. Har da 130 - 150 liter på kok, ca 110-130 liter ferdig.
 
Beant skrev:
Vi tapper ganske fort, har økt uttapingshastighet er del. Har ikke tatt tiden og beregnet dette, men vil tro at 40 liter tappes på 10 minutter eller litt mindre. Vi bruker ei oppgradert March 809 pumpe som så vidt strupes. 3 uttappinger går unna på ca 1 time. Noen ganger skyller vi en 3. gang, ofte ikke full mengde. Siste uttapping bruker vi å strupe litt mer, kun for å få med så mye som mulig.

Dette er med 26 kg malt og 2,5 mesketykkelse. Har da 130 - 140 liter på kok, ca 110-130 liter ferdig.

Og høyt utbytte såvidt jeg husker :)  ?
 
Utbyttet ligger nå ganske jevnt på 82 - 84%. Av og til hopper det opp noen % uten at vi kan forklare (mulig målefeil en eller annen plass, men rart det alltid går opp). Hadde litt høyere utbytte før, men brukte mye lengre tid på skyllingene.
 
Vet ikke om jeg har nevnt det i denne tråden men har dårlig erfaring med kort skylletid (fly sparge) så det kan være noe å ta hensyn til, men kanaler i mesken er noe som virkelig dreper utbytte, har prøvd det og :(
 
Takker for gode svar.

Før neste runde blir det en liten oppgradering ved at silen flyttes ned for å unngå "dauvann".
Oppsettet i dag inneholder vel 10-12 liter dauvann under silen.
Dette vannet/vørteren blir dog resirkulert i dag, men det er verdt et forsøk.

Slik jeg skjønner det er det en fordel å bruke lite vann under innmesk, for så å skylle to eller tre ganger.

Så lager jeg en rørsløyfe på toppen for å distibuere resirkulert vørter/skyllevann jevnt og sakte og bruker lengre tid på avtappingen.
Den tiden vil vel også øke mesketiden slik at det forhåpentligvis øker utbyttet noe.

Maltet har jeg for øyeblikket ikke kontroll over når det gjelder knusing, men er vi like langt skal jeg se meg om etter en maltmølle.
 
Ja prøv det.
Angående tykk mesk så skal tynnere mesk (mye vann til mesking) øke utbytte har jeg last, men du MÅ ha vann til skyllig så den kan ikke være for tynn.
Se på Beant sitt forslag.
Lykke til.
 
BadTasteBrewery skrev:
Takk for gode innspill. Jeg skal forsøke å klargjøre litt:

Til ca 12 kg malt brukte vi 40 liter skyllevann. Det kan virke mye, men på grunn av at risten sitter litt høyt oppe i mesketanken, blir det et større dørom under hvor det ikke er malt, bare meskevann.
Jeg veit ikke om det har innvirkning på utbyttet.
Så derfor et nytt spørsmål: Bør en meske med mye vann eller lite vann i forhold til malt?

Vi prøver å få til en fly sparge, selv om det kanskje er nærmere en batch sparge, og ligger kanskje midt i mellom, dvs. at vi tilsetter vann slik at malten blir dekket/ er godt fuktet på toppet.
Blir ca 25-30 liter i vørterkjelen av 40 liter vann.
Vi kjørte forrige batch på 1,5 time mesk uten nevneverdig høyere utbytte/OG enn på 1 time.

Så skyller vi maltet til vi har ca 10 % over ønsket sluttvolum i vørterkjelen for koking.

Når det gjelder resirkuleringen, har vi IKKE en dedikert dryppslange eller manifold på toppen.
Vi bruker et eksisterende hull i siden på tanken som sprinkler vannet over. Vi kjører kanskje pumpa litt hardt fordi det lett kan danne seg lommer, men vi rører i mesken for å fordele vannet best mulig.
Pumpa er justerbar, så om det er noe å tenke på, mottas innspill med takk. Pick-upslange helt i bunn på meskekjelen.

Silingen og tiden det tar som det er spørsmål om veit jeg ikke om jeg tok helt. Det tar vel den tid det tar?
Det vi faktisk gjør, er at vi pumper ut første "runde" i vørtergryten for så å tilsette mer vann etter resirk og 60 min mesketid.

Tanken er en kontinuerlig tilførsel av skyllevannn og en tilsvarende avtapping av vørter i bunn under skyllingen.
Vi har nok ikke helt perfeksjonert dette enda.

OG blir målt med to forskjellige hydrometer med vørtertemp på ca 20 grader. Mulig at jeg kan være finere på denne biten eller kjøpe inn et refraktometer i stedet.

Når det gjelder utbytte, ser vi hen til optimal OG ut fra antall liter nedkjølt, ferdig kokt vørter.
Når jeg tenker meg om, er det kanskje en idé å måle mesken også?

Knusningen er grov, det er ikke annet å si om den. Antall hele korn er vanskelig å si noe om.

Takker igjen for gode innspill!!

Hum, Ser dere har fått masser av gode ting å tricks som kan hjelpe dere videre. Det å resirkulere for hurtig kan gi store påvirkninger på utbytte. Når jeg mesker med lite struping på min Mach 809 pumpe så får jeg ca 15% mindre utbytte enn dersom jeg begrenser flow til et minimum så det kan være verdt å prøve :)

Oskar
 
Trur ikkje daurommet under sila har så mykje å sei. Men eg lurer litt på meskeposen din. Teoretisk sett kan ein del av veska passere mellom posen og veggen i meskekjelen og slik gi dårleg utbytte. Sirkulerar du for raskt og får stuck mash er det ikkje sikkert du merkar det, kansje veska paserar på utsida.
2,5-3liter pr kg malt pluss eventuelt dauvolumet er normal mesketjukkelse.
 
Tilbake
Topp