Ikke noe kullsyre

Har to brygg som har stått på flaske siden i sommer, en quad og en juleøl. Begge på 10-11% og brygget med WLP530 Abbey Ale. Det er absolutt ikke noe kullsyre i noen av de. Burde vel tilsatt noe ny gjær før de ble flasket, men ble ikke gjort.
Ser for meg to løsninger. Først tømme innholdet av flaskene på fat, og enten tvangskarbonere, eller tilsette gjær. Kunne gjerne tenkt meg å få bort litt sødme. Vil det bli noe merkbar forskjell i sødme ved bruk av gjær, og noen som har tips til gjær jeg bør bruke?
 
Lallemand CBC-1 vil være et greit alternativ. Tåler høy alkoholstyrke og trykk. Klistrer seg til bunnen etter karboneringen er ferdig.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk
 
Ser stadig flere poster om flatt øl både her og andre steder. Det er en veldig billig forsikring å spandere noen gram karboneringsgjær på alle øl som er 8 % eller sterkere.
 
Hvis du heller flaskene på fat kan jeg garantere en ekstrem oksidasjon på ølet ditt så det er absolutt ikke å anbefale. Når det gjelder karbonering har jeg hatt suksess med us05 på vår Trippel. Jeg rehydrerte den og tilsatte 5ml i hver flaske med en liten doseringsprøyte(med tilhørende mengder sukker for karbonering, du kan sikkert bruke drops. Vi hadde i sukker før flasking...).
 
Ser stadig flere poster om flatt øl både her og andre steder. Det er en veldig billig forsikring å spandere noen gram karboneringsgjær på alle øl som er 8 % eller sterkere.

Hva slags gjær er dette? Kan US-05 fungere?
Skal flaske en quad om to ukers tid ca, bør jeg da tilsette gjær når jeg stikker om sammen med sukkerlake?
 
Lallemand CBC-1 eller Fermentis F2 – fås vel i de fleste bryggebutikker. Høy alkoholtoleranse og rask utgjæring. Limer seg i bunnen av flasken. Ypperlig til en Quad. Us-05 kan selvsagt brukes i et knipetak, men prøv å få tak i en av de andre. Trenger bare 1/3 pakke til en vanlig 25-liters batch. Rehydreres og tilsettes sammen med sukkerlake.
 
Har to brygg som har stått på flaske siden i sommer, en quad og en juleøl. Begge på 10-11% og brygget med WLP530 Abbey Ale. Det er absolutt ikke noe kullsyre i noen av de. Burde vel tilsatt noe ny gjær før de ble flasket, men ble ikke gjort.
Ser for meg to løsninger. Først tømme innholdet av flaskene på fat, og enten tvangskarbonere, eller tilsette gjær. Kunne gjerne tenkt meg å få bort litt sødme. Vil det bli noe merkbar forskjell i sødme ved bruk av gjær, og noen som har tips til gjær jeg bør bruke?
Hvis det ikke er overtrykk på noen av flaskene, kan man vel anta at karboneringssukkeret fortsatt er tilstede. Dermed bør det holde å tilsette litt gjær. CBC-1 fra Lallemand eller Safbrew F2 fra Fermentis er laget spesifikt for oppgaven, og vil nok fungere fint. F2 koster 30-40 kroner for en 20-grams pose, og skal doseres 2-7 gram/hl, så en pose holder til 280-1000 liter.
 
Men kan man tilsette ekstra gjær sammen med sukkerlaken ved flasking. Høres krøkkete ut å tilsette litt gjær i hver flaske.
 
En metode er å rehydrere nødvendig gjærmengde i 10* vekten i kokt nedkjølt vann. Bruk så en liten sprøyte til å dosere rehydrert gjær i hver flaske.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Gikk for Safbrew F2 og synes resultatet ble bra. Brukte ikke noe mer sukker, gikk egentlig for 5g gjær / 100 liter, men med pipette så ble det vel nesten dobbel dose i flaskene.. Det var ikke en eneste boble sist, ølet haddet stått på flaske i 3 mnd (1mnd karbonering, 2 mnd lagring), nå var det et fint lag som holdt seg lenge. Tok litt over 3 uker før det ble bra. Takker for råd og innspill!
 

Vedlegg

  • aviary-image-1481924938289.jpeg
    aviary-image-1481924938289.jpeg
    129,3 KB · Sett: 39
Bare husk å rehydrere tørrgjær før du tilsetter den ølet ellers tror jeg den kan få seg grei sjokkskade.
 
Tilbake
Topp