Improvisert humlepose, og humleposer generelt

Finn Berger

Moderator
Jeg skal sette en Vestkyst, og dermed blir det mye humle, og det betyr igjen mye humleslam. Så jeg tenkte jeg skulle bruke humleposer. Men problem: Jeg har ikke humleposer, og det er et stykke til butikken. Kan jeg bruke samboern's gamle nylonstrømper, f.eks. - eller er det andre ting som også funker? Jeg går egentlig ut fra det, men jeg har ikke lyst til å gamble med 50 liter Vestkyst:).

Humle suger opp mye vørter. Kan jeg presse posene etterpå (skjønner jeg må være renslig, selvfølgelig)?

Funker det greit å bruke pose når jeg tørrhumler, også? Tror vel det, men hva er beste måten å gjøre det på?
 
Jeg har aldri vasket en BH, men jeg har hørt at de vaskes i poser som funker ypperlig som humleposer.
Humle suger opp mye vørter, så jeg presser ofte ut litt smaksrik væske fra dem ifb kjøling. Så lenge du er passe paranoid med rensligheten går det fint.
Tørrhumle med pose gjør jeg alltid. Jeg har dynker humlepose og en liten skål i star-san for jeg setter det hele på vekta og veier opp humlen jeg vil tilsette. Deretter går det rett i gjæringskaret. Prøver å være effektiv slik at humle og pose er minst mulig eksponert for alt det rare som er i lufta.
 
Takk. Særs nyttig det du sier om framgangsmåten ved tørrhumling:).
Kan jeg bruke samme humlemengde som om jeg ikke hadde brukt pose, så lenge jeg passer på at det er nok rom i posen(e) til at humla ikke klumper seg? Har lest noe om at det blir lavere utbytte med pose, men synes ikke det virker rimelig.
 
Så putta jeg altså humlepellets - nærmere 120 gr pr. gang ved 30, 15 og 0 minutter - i samboerns knestrømper. Det ble en sjokkartet opplevelse. Humla svellet umiddelbart voldsomt opp og fylte strømpa godt - og den fløt! Jeg brukte ei pølseklype - den gode gamle Jensenklypa, for dem som har sett Jon Skolmens klassiske sketsj - og klemte og herjet og holdt humlepølsa under så godt jeg kunne. Det ble jo ikke enklere med to pølser!

Jeg fisket ut posene et stykke ut i nedkjølingen, og tynte det jeg kunne ut av dem med klypa. Men jeg har en følelse av at dette ikke ble så bittert som det skulle:(. Vi får se. Om det tross alt funket, så må jeg i alle fall ha i klinkekuler neste gang.

edit: Jeg er en idiot; dette burde jeg klart å komme på selv: http://byo.com/build-it-yourself/item/2427-build-a-hop-spider-projects :mad:
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp