Induksjonsplate 2000W - duger det?

Jeg har kokt batcher på den størrelsen på 2kw induksjon. Funka greit nok. Men du verden så mye bedre 3,5kwen var.
 
Hei

Har ei gryte på 30 Liter på en induksjons topp på 3,5Kw. Når jeg skal meske på 68grader står plata på trinn 1 (ca 350W), etter at temp er oppnådd. De er nok til å holde 68grader, da koker jeg i et rom med vanlig romtemperatur og uten noe lokk eller isolering rundt gryta. Når jeg skal koke, 100grader, så står plata på trinn 5 - 6 etter at kok er oppnådd, altså mellom 1750-2100watt. Så de går med 2000W, men et tips er da å legge noe isolerende rundt gryta for å hindre varemtap når du skal koke på 100grader.
 
Med å isolere gryten og ha lokket i alle fall delvis på så klarer du deg med 2000 W. Jeg har også kjøpt 3,5 kW nå, og det går mye raskere og greiere. En annen sak er at noen har rapportert om at de små induksjonsplatene ikke nødvendigvis klarer vekten av gryte + vørter. Hos meg gikk det imidlertid godt (Wilfa kjøpt på Elkjøp).
Et annet alternativ som ikke trenger å bli dyrt er å få tak i et varmeelement og montere i gryta. Du finner masse om det på forumet. Det finnes også løse elementer som kan brukes for å få raskere oppkok.
 
Tilbake
Topp