Ole Einar

Norbrygg-medlem
Jeg driver og spekulerer på hvordan man som hjemmebrygger på best mulig vis kan lage en industri butikkpils.
Ser det er mange negative kommentarer rundt dette med industripils på forumet, og er forsåvidt enig i mye av kommentarene mtp smakløshet osv. men uansett er det først og fremst for utfordringen sin del + at jeg har noen «dårlige kompiser» som foretrekker Hansa pilsner fremfor hjemmebrygget pils.

Målet er derfor å prøve (etter beste evne) å matche Hansa pilsner (grønn).
Har funnet ut at jeg trenger Viking pilsnermalt, humle er jeg litt usikker på. Hadde håpet å bruke hop-shot (fra Brewshop), men uansett kun tilsetning av bitterhumle på 90 min kok.
Magnum kanskje? Eller er det noen som vet hvilken humle som Hansa bruker på pilsen?

Tenker også å brygge sterkere rundt 6% (totalt 40l) deretter vanne ut for å fylle unitanken på 60l, ned til 4,5%.
Gjær tenker jeg i utgangspunktet lalbrew Diamond lager. Hvor mye på 60l? Ved trykkgjæring?
Og når det gjelder gjæringssteg på trykkgjæring, hvilke temperaturer? Og hvor lenge? Trykk tenker jeg rundt 0,8bar.
Mulig å starte rundt 10 grader ett par dager uten trykk (for å få igang gjæra), deretter øke gradvis.. men hvor høyt opp i temperatur og hvordan vil dette kunne påvirke smaken på det ferdige ølet?
 
Jeg kan ikke trykkgjæring, men jeg har vel oppfattet tempraturen å være ganske uvesentlig ved trykkgjæring. Effekten er vel uansett at det blir lite esterproduksjon.

Kanskje du bør prøve å pasturisere den? Det er vel en av de store forskjellene på håndverksbrygg og industribrygg.
 
Ja, er veldig nøye med å koke vannet før jeg tilsetter det vørteren.

Godt å se at selv de mest erfarne sliter med å lage industripils men desto morsommere å prøve å få det til også.. vurderer å kjøpe meg platefilter. Mulig dette kan bidra til en enda renere øl. Hvertfall få fjernet evt. gjærrester
 
Jeg kan ikke trykkgjæring, men jeg har vel oppfattet tempraturen å være ganske uvesentlig ved trykkgjæring. Effekten er vel uansett at det blir lite esterproduksjon.

Kanskje du bør prøve å pasturisere den? Det er vel en av de store forskjellene på håndverksbrygg og industribrygg.
Pasteurisering er etter hva jeg har skjønt mest for å få lengre holdbarhet
 
Du trenger nok ikke såpass "baller" oppsett som et platefilter. Fungerer kjempefint med vanlig bouncer-filter også.
 
Ja, er veldig nøye med å koke vannet før jeg tilsetter det vørteren.

Godt å se at selv de mest erfarne sliter med å lage industripils men desto morsommere å prøve å få det til også.. vurderer å kjøpe meg platefilter. Mulig dette kan bidra til en enda renere øl. Hvertfall få fjernet evt. gjærrester
Interessant at du prøver på dette. Det betyr jo at du har opplevd at det er en klar forskjell mellom hjemmebrygg og industripils - og det er noe som har opptatt meg lenge. Jeg heier på kompisene dine - men tviler på at du kan hjelpe dem:).

Jeg har aldri smakt hjemmebrygg som smaker som industripils. Håndverksbryggeriene klarer det heller ikke - hvis det nå er et mål, hvilket jeg ikke er sikker på.

Industripilsen har en spesiell smak. Trykkgjæring fjerner smak. Jeg trur ikke det er veien å gå.

Jeg har gått en lang vei fra industripilsforaktende hjemmebryggersnobb til nå, da jeg liker industripilsen for det den er. En Ringnes pils - for å ta et helt tilfeldig valgt eksempel;) - er ikke et dårlig øl, i alle fall ikke så vidt jeg kan bedømme. Og når gode venner foretrekker den framfor mitt beste hjemmebrygg, blir jeg ikke fornærma.

Men i likhet med deg skulle jeg gjerne visst både hva den der spesielle smaken som all industripils har, egentlig er - og hvordan jeg eventuelt skal få den til:). Jeg trur ikke vi klarer det - og dessverre: Jeg trur ikke du heller er på sporet. Men for all del, ikke gi opp:).
 
Ja, er veldig nøye med å koke vannet før jeg tilsetter det vørteren.

Godt å se at selv de mest erfarne sliter med å lage industripils men desto morsommere å prøve å få det til også.. vurderer å kjøpe meg platefilter. Mulig dette kan bidra til en enda renere øl. Hvertfall få fjernet evt. gjærrester
Det hjelper ikke å koke vannet. Riktignok koker du ut oksygenet, men du må jo kjøle det ned før du tlsetter det til ølet (ikke vørteren, bryggeriene vanner ut ferdig gjæra øl). Og da tar vannet opp oksygen igjen.

Vi har forøvrig ingen mulighet til å komme så lavt i innhold av oppløst oksygen (DO) som de store bryggeriene.
 
Det jeg har gjort for å lage nedbryggingsvann er å koke vann, helle det varmt på fat, og så skrubbe ut oksygen ved å pumpe CO2 ned stigerøret og ut sikkerhetsventilen. Når jeg har gjort dette har jeg kjølt ned med CO2 tilkoblet for å unngå at fatet kollapser og deretter pumpet dette i lukket sløyfe til ølet som skal nedbrygges.
 
Interessant at du prøver på dette. Det betyr jo at du har opplevd at det er en klar forskjell mellom hjemmebrygg og industripils - og det er noe som har opptatt meg lenge. Jeg heier på kompisene dine - men tviler på at du kan hjelpe dem:).

Jeg har aldri smakt hjemmebrygg som smaker som industripils. Håndverksbryggeriene klarer det heller ikke - hvis det nå er et mål, hvilket jeg ikke er sikker på.

Industripilsen har en spesiell smak. Trykkgjæring fjerner smak. Jeg trur ikke det er veien å gå.

Jeg har gått en lang vei fra industripilsforaktende hjemmebryggersnobb til nå, da jeg liker industripilsen for det den er. En Ringnes pils - for å ta et helt tilfeldig valgt eksempel;) - er ikke et dårlig øl, i alle fall ikke så vidt jeg kan bedømme. Og når gode venner foretrekker den framfor mitt beste hjemmebrygg, blir jeg ikke fornærma.

Men i likhet med deg skulle jeg gjerne visst både hva den der spesielle smaken som all industripils har, egentlig er - og hvordan jeg eventuelt skal få den til:). Jeg trur ikke vi klarer det - og dessverre: Jeg trur ikke du heller er på sporet. Men for all del, ikke gi opp:).
Her var det ingen trøst å få gitt..hehe
Men, nei.. gir ikke opp så lett.
Tenker hvertfall å bruke kun bitterhumle, vil ikke ha aromahumle i en industripils.
Kommer tilbake med svar NÅR jeg har fått det til
 
Det hjelper ikke å koke vannet. Riktignok koker du ut oksygenet, men du må jo kjøle det ned før du tlsetter det til ølet (ikke vørteren, bryggeriene vanner ut ferdig gjæra øl). Og da tar vannet opp oksygen igjen.

Vi har forøvrig ingen mulighet til å komme så lavt i innhold av oppløst oksygen (DO) som de store bryggeriene.
Kjøler selvfølgelig ned vannet før jeg tilsetter (glemte å skrive dette tidligere), men jeg tilsetter vann før gjæring.
 
Kjøler selvfølgelig ned vannet før jeg tilsetter (glemte å skrive dette tidligere), men jeg tilsetter vann før gjæring.
tilsetter du vannet før gjæring så trenger du ikke å fjerne oksygen :)

Og du får heller ikke den effekten som industribryggeriene bruker. Sterkere baseøl gir mer estere når det gjæres, som blir med videre når det vannes ut etterpå.
 
tilsetter du vannet før gjæring så trenger du ikke å fjerne oksygen :)

Og du får heller ikke den effekten som industribryggeriene bruker. Sterkere baseøl gir mer estere når det gjæres, som blir med videre når det vannes ut etterpå.
Ok, det forklarer litt. Men denne prosessen er nok i overkant avansert for en hjemmebrygger.. Skal prøve å forske litt mer med de mulighetene jeg har, så får tiden vise om jeg kommer nærmere enn industripils
 
Det jeg har gjort for å lage nedbryggingsvann er å koke vann, helle det varmt på fat, og så skrubbe ut oksygen ved å pumpe CO2 ned stigerøret og ut sikkerhetsventilen. Når jeg har gjort dette har jeg kjølt ned med CO2 tilkoblet for å unngå at fatet kollapser og deretter pumpet dette i lukket sløyfe til ølet som skal nedbrygges.
Kan du forklare dette litt tydligere og si hvorfor du gjør det slik?
 
Jeg har gått en lang vei fra industripilsforaktende hjemmebryggersnobb til nå, da jeg liker industripilsen for det den er. En Ringnes pils - for å ta et helt tilfeldig valgt eksempel;) - er ikke et dårlig øl, i alle fall ikke så vidt jeg kan bedømme.
Jeg har gjort samme reise. Jeg tror det har sammenheng med at før jeg begynte å brygge, så var øl øl uansett. Alt smakte likt. Det første, heldigvis gode, hjemmebrygget jeg fikk, var da en voldsom opplevelse.

Etter å ha smakt og smakt og smakt og anslysert mitt eget øl i mange år, kjenner jeg nå også smakene i industriøl. Og med smaksnyansene, kommer også anerkjennelsen av dem.

Jeg har derfor, i all hemmelighet, igjen begynt å kjøpe og smake på en og annen industriøl og har egentlig stor glede av det nå.
 
Kan du forklare dette litt tydligere og si hvorfor du gjør det slik?
Jeg prøvde å brygge etter "Ringnes metoden", også kalt High Gravity Brewing. De brygger en pils på 6,3% og så vanner de den ned til 4,6% etter gjæring. Husk at også IBU blir tilsvarende utvannet så ha nok bitterhet i utgangspunktet sånn at IBU treffer målet etter utvanning.

Skal en vanne ut en pils etter gjæring så må en bruke vann som er oksygenfritt, vannet må da kokes, men også det å pumpe CO2 igjennom vannet så vil dette dra med seg siste rest av oksygen.
 
Jeg prøvde å brygge etter "Ringnes metoden", også kalt High Gravity Brewing. De brygger en pils på 6,3% og så vanner de den ned til 4,6% etter gjæring. Husk at også IBU blir tilsvarende utvannet så ha nok bitterhet i utgangspunktet sånn at IBU treffer målet etter utvanning.

Skal en vanne ut en pils etter gjæring så må en bruke vann som er oksygenfritt, vannet må da kokes, men også det å pumpe CO2 igjennom vannet så vil dette dra med seg siste rest av oksygen.
Forstår jeg deg rett ved at du kjøler ned vannet, tilsetter CO2 nedenfra og så presser det over til ølet vha CO2?

Du lar vel ikke CO2 sirkulere gjennom vannet til det er kaldt?

Hvordan for Ringenes & co okygenfritt øl?

Hva med å tilsette varmt vann? Ringnes varmer jo opp sitt øl før de flasket det.

Hva blir egentlig forskjellen på å tilsette mer i meskekaret kontra å vanne ut etterpå, bortsett fra at man utnytter kapasiteten bedre?

Ble ølet du brygget etter denne metoden som forventet?
 
Tilbake
Topp