Infeksjon av starter

I går satte jeg min første starter med WLP001, men da jeg pitchet gjæren var det en liten dråpe som traff nedre kant av røret som jeg tror ikke var skikkelig desinfisert. Dette har jo selvfølgelig ødelagt nattesøvnen min, men jeg lurer på følgende: På bryggedagen, vil en infeksjon i starteren kunne smakes? Slik at jeg bare kan dekantere en liten smaksprøve før jeg pitcher, om det smaker drit så erstatter jeg med US-05, eller vil ikke en eventuell infeksjon ha utviklet seg nok til å påvirke smaken?


Satser seff på at det går fint, men vurderer å løpe å kjøpe en US-05 for å ha i bakhånd.
 
Smaken på den vørteren du dekanterer vil i alle fall smake dritt. Det er derfor du ikke vil ha den med når du pitcher. Den er til de grader overoksygenert pga av magnetrører eller risting.
Med mindre du bruker urent utstyr eller brygger i en grisebinge, kan jeg aldri tenke meg at du er så uheldig at dette har ødelagt hele starteren.
 
Er ellers veldig nøye på at absolutt alle tenkelige overflater skal dekkes med Starsan, så jeg tror det skal gå greit, er første gang med fersk gjær, så jeg er spent på resultatet (selv om jeg teknisk sett ikke har fått smake den første batchen min enda, ferdig karbonert neste uke)

Takk for svar!
 
Hei Nicolai, Tekniker-Helge fra Hulen/Garage osv. her. Som Ketil nevner er det liten risiko. Dette også fordi gjæren du tilsetter vil ganske raskt overta vørteren og gjøre den mindre levelig for andre bakterier når du lager starter. All starter jeg har dekantert har smakt dritt.
 
Helge: Takkar, da tenker jeg at det bør gå greit! Må utveksle noen flasker en dag :)


Sent from my HTC Desire C using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp