Infeksjon fra tilsatte bær?

Jeg har gjort mitt første forsøk på tilsetting av bær i brygget, og er redd for at jeg også har fått min første infeksjon.

Jeg satte en belgisk tripel/quad, som endte på 10.75% alkohol etter primærgjæring. Knuste så 1.6 kg lett frosne bjørnebær, og hadde i bunnen av sekundærkar før omstikking.

Dette har stått i 5 dager, før jeg nå ser et tykt brunt lag på toppen, som jeg mistenker skyldes infeksjon. Det luktet også litt stramt med det samme jeg åpnet lokket.

Noen med erfaringer fra tilsetning av bær, eller infeksjoner generelt, som har noen kommentarer til vedlagt bilde?
 

Vedlegg

  • IMAG0480.jpg
    IMAG0480.jpg
    741,1 KB · Sett: 148
Fisk opp bærene med et desinfisert dørslag eller lignende. Har gjort lignende et par ganger, og det var null problem. Bærene blir litt misfargede som bildet ditt tilsier, graden avhenger sikkert noe av type bær. Du kan jo også ta en smaksprøve.....
 
Jeg synes det ser ut som gjær. Om det blir et hvitt støvete lag på toppen kan du være mer skeptisk.
 
Infeksjon i 10,75% har eg lita tru på. Dessutan ser det ikkje akkurat ut som infeksjon i karet heller, men snarare ei salig blanding av gjær, trub og bjørnebær.
 
Takk for tilbakemeldinger.
Jeg har akkurat stukket om brygget, og smakt.
Det var nok ingen infeksjon :)

Skal sies at det var en del andre ting som ikke traff helt blink.
Note to self; ikke eksperimenter for mye på en gang. Vanilje hadde ingen ting i dette brygget å gjøre.
Bjørnebær-trippel derimot, forsøkes gjerne igjen. Da med noe lavere alkoholstyrke.
 
Mattilsynet anbefaler oppkok av bær (1 minutt) som kjem frå utlandet. Har vore påvist hepatitt-virus i utanlandske bær i løpet av siste året...
 
Skal sies at det var en del andre ting som ikke traff helt blink.
Note to self; ikke eksperimenter for mye på en gang. Vanilje hadde ingen ting i dette brygget å gjøre.
Bjørnebær-trippel derimot, forsøkes gjerne igjen. Da med noe lavere alkoholstyrke.

En grunnregel i brygging er "kun en endring om gangen"
Samtidig den regelen som brytes av flest hjemmebryggere.
 
Tilbake
Topp