Ingen aroma i APA

Eriki

Norbrygg-medlem
Har en merkelig batch stående på fat nå.

Den ble humlet ved mesk og 15 min -> 0 + Tørrhumling.

20 liters batch:
20 gram Mash hop
42 gram Cascade @ 15
50 gram Galaxy @ 5
50 gram Galaxy @ 0
100 gram Cascade 8 dager, tørrhumle.
WLP051
15 dager @ 22 grader

FG: 1,006

Prøvde den nå etter 1 uke på fat... Det var ingen aroma i den, Corona har nesten mer  :jaha:
Humlen var vakuumpakket 2013 crop, oppbevart i fryser. Den luktet digg når jeg hadde den i.
Når jeg prøvde den, så prøvde jeg å varme den, så lot den gå opp til ca. 18 grader, fremdeles ingenting..

Noen som vet hvorfor dette skjer?
 
Jeg synes det er mindre aroma i ølet når det har stått på fat en i flaske. Det strider jo litt mot teorien da man skulle tro at kortere tid fra tapping til glasset ga mer aroma. Jeg tror det kan skyldes temperatur. Jeg har ca 5-6 grader i øleskapet, mens det er ca 10 grader i kjelleren hvor jeg har flaskeølet.

Tror jeg må skru opp tempen i øleskapet for å sjekke om dette stemmer: Når ølet tappes i glass er det litt for kaldt til å kjenne skikkelig aroma, og når ølet har varmet seg opp i glasset, ja da er vel aromaen borte da eller?

Klarningsmiddel har jeg bare hatt sørgelige erfaringer med når det kommer til aroma, jeg fatter bare ikke hvordan andre får det til. Mine fatøl får i allefall mindre aroma av klarningsmiddel (Beerfinings)
 
Tollefsen skrev:
Jeg synes det er mindre aroma i ølet når det har stått på fat en i flaske. Det strider jo litt mot teorien da man skulle tro at kortere tid fra tapping til glasset ga mer aroma. Jeg tror det kan skyldes temperatur. Jeg har ca 5-6 grader i øleskapet, mens det er ca 10 grader i kjelleren hvor jeg har flaskeølet.

Tror jeg må skru opp tempen i øleskapet for å sjekke om dette stemmer: Når ølet tappes i glass er det litt for kaldt til å kjenne skikkelig aroma, og når ølet har varmet seg opp i glasset, ja da er vel aromaen borte da eller?

Klarningsmiddel har jeg bare hatt sørgelige erfaringer med når det kommer til aroma, jeg fatter bare ikke hvordan andre får det til. Mine fatøl får i allefall mindre aroma av klarningsmiddel (Beerfinings)

Hmm... Ja, det er litt rart, jeg tipper snart 60 batcher, og dette faktisk har skjedd to ganger nå. Har ikke oppskriften på den første gangen (HDD kræsj), så jeg kan ikke få sett fellesnevnere.

Ølet ble håndvarmet i glasset over 10 min-ish, så det burde jo definitivt være noe igjen der.
Jeg brukte irish moss i det, men har ikke opplevd dette på andre jeg har brygget med irish moss.
 
Min erfaring er at acetaldehyd (altså litt brå avslutning på gjæring) kan drepe humlearoma veldig effektivt. Vet ikke om det kan være synderen?
 
GustavF skrev:
Min erfaring er at acetaldehyd (altså litt brå avslutning på gjæring) kan drepe humlearoma veldig effektivt. Vet ikke om det kan være synderen?

Kan det forklare at jeg snapper opp mer aroma i flaskene som har ettergjæret, siden fatølet blir fatet etter omlag 10-14 dager (Avhenger av gjæringsforløp og tørrhumling). Flaskeølet blir flasket omlag samtidig, bare uten kaldkrasj og med ettergjæring?
 
GustavF skrev:
Min erfaring er at acetaldehyd (altså litt brå avslutning på gjæring) kan drepe humlearoma veldig effektivt. Vet ikke om det kan være synderen?

Aldri hørt at acetaldehyd kan gjøre det, men man lærer hele tiden, takk :)

Får researche det  :biersmile:
 
Hm. Da burde stormgjæringen være over og mesteparten av humleoljene på rett side av vannlåsen.
 
Tilbake
Topp