ingen/lite aktivitet i gjærlåsen - råd?

Hei,

Historie:
Satte min første batch med pale ale for nøyaktig 25 dager siden. Lot den stå på kjøkkenet. Ingen plopp første eller andre dag. tredje dag satte jeg gjæringsdunken på vaskerommet. tenkte kanskje temperaturen sank under grensen om nettene.. Etter en dag på vaskerommet begynte det å bli liv. Hadde vel liv der i 2-3 dager før det var stans. Lot den stå en uke til. ingenting. flyttet den tilbake til kjøkkenet. fremdeles ingenting. har ikke turt å sjekke SG. tenkte jeg skulle vente til fat og co2 var i hus slik at jeg kunne sjekke FG før jeg tappet på fat. Det er nå på plass, og jeg trenger kun noen slanger for å kunne sette trykk på fatet. Vørteren har mao stått mye lengre enn det den skulle. Kanskje den magisk omvandles til lager? :)

Spørsmål:
Hvordan vet jeg om vørteren er ødelagt? Hvis FG er nesten lik OG, så vil vel det være ett tegn på problemer? Hvis det skjer, kan jeg tilsette mer gjær? kan det være sukkernivået i vørteren som er hele problemet? skal jeg koke opp noe sukkervann og helle oppi, og se hva som skjer?

Ang. karbonering i bryggefat. Er det bare å fylle fatet, skru på "korken", koble på koblingen og åpne for co2? har bare 20 liter som skal i ett 30 liters fat. kan luften lage problemer? anbefalt trykk for ale (eller lagerale)? Hvor mange dager før bør jeg sette på trykket før servering? hvor lenge kan det stå med ett slikt trykk?

beklager mange spørsmål, men jeg vil veldig gjerne gjøre dette riktig første gangen. Har 3 sett til liggende klart, men tør ikke å starte med dem før jeg har kommet meg gjennom dette første, veldig skremmende, prosjektet.
 
terje_kristensen skrev:
Hei,

Historie:
Satte min første batch med pale ale for nøyaktig 25 dager siden. Lot den stå på kjøkkenet. Ingen plopp første eller andre dag. tredje dag satte jeg gjæringsdunken på vaskerommet. tenkte kanskje temperaturen sank under grensen om nettene.. Etter en dag på vaskerommet begynte det å bli liv. Hadde vel liv der i 2-3 dager før det var stans. Lot den stå en uke til. ingenting. flyttet den tilbake til kjøkkenet. fremdeles ingenting. har ikke turt å sjekke SG. tenkte jeg skulle vente til fat og CO₂ var i hus slik at jeg kunne sjekke FG før jeg tappet på fat. Det er nå på plass, og jeg trenger kun noen slanger for å kunne sette trykk på fatet. Vørteren har mao stått mye lengre enn det den skulle. Kanskje den magisk omvandles til lager? :)

Spørsmål:
Hvordan vet jeg om vørteren er ødelagt? Hvis FG er nesten lik OG, så vil vel det være ett tegn på problemer? Hvis det skjer, kan jeg tilsette mer gjær? kan det være sukkernivået i vørteren som er hele problemet? skal jeg koke opp noe sukkervann og helle oppi, og se hva som skjer?

Ang. karbonering i bryggefat. Er det bare å fylle fatet, skru på "korken", koble på koblingen og åpne for CO₂? har bare 20 liter som skal i ett 30 liters fat. kan luften lage problemer? anbefalt trykk for ale (eller lagerale)? Hvor mange dager før bør jeg sette på trykket før servering? hvor lenge kan det stå med ett slikt trykk?

beklager mange spørsmål, men jeg vil veldig gjerne gjøre dette riktig første gangen. Har 3 sett til liggende klart, men tør ikke å starte med dem før jeg har kommet meg gjennom dette første, veldig skremmende, prosjektet.

Heisann.
Gjæring: Det viktigste for deg her er nok å få tatt en SG.  Du vet at den er ødelagt ved at det smaker vondt! :D dersom FG skulle være nesten lik OG må du gjøre tiltak for å få igang gjæringen igjen.

FAt: Nei, du fyller fatet først med CO₂, for så å fylle øl , CO₂ er tyngre enn luft. Deretter når du har fylt fatet, setter du trykk på  og tømmer trykk et par tre ganger via sikkerhetsventilen.
På denne måten blir du kvitt det meste av luft.
når det gjelder trykk, er dette avhengig av temperatur, her finnes det masse bra lesning på nett.. Bruk google til å finne.

Edit:  co2 er ikke tyngre enn vann, menn tyngre enn luft:D ellers hadde vi hatt et seriøst problem :D
 
Du bør iallefall sjekke SG.

Var dette allgrain? Hvilken temp meska du på?

Hvilken temperatur er det i rommene gjæringskaret har stått på? Hvilken OG? Hvor mye gjær? Hvilken gjær? Hvordan tilsatte du oksygen i vørter? Er gjæringsdunken helt tett?

Sjekk iallefall SG først som sist :)
 
Odland skrev:
Du bør iallefall sjekke SG.
OK. Har ingen vintyv, men det går vel greit å bade heverten i starsan og "suge ut" nok til målebegeret?

Odland skrev:
Var dette allgrain? Hvilken temp meska du på?
Allgrain? sikkert, var sånn en pakke fra bryggselv med masse ferdigmalt malt, tørrgjær og humle (lys ale). Må nesten sjekke med min medsammensvorne når det gjelder temp og tid, men det stod på pakken hva vi skulle ha av temperatur og tid. Fulgte oppskriften (nesten) slavisk, da jeg var redd for å gjøre noe feil.

Odland skrev:
Hvilken temperatur er det i rommene gjæringskaret har stått på? Hvilken OG? Hvor mye gjær? Hvilken gjær? Hvordan tilsatte du oksygen i vørter? Er gjæringsdunken helt tett?
Når det stod på kjøkkenet, så varierte vel temperaturen sikkert mellom 16 på natten og 22 på dagen (synes ihvertfall selv det er kaldt der om morgenen). Vaskerommet er det nok varmere, da jeg ikke har nattsenking på varmekablene. 20-22 grader. Kanskje enda varmere hvis noen har lukket døra når kona bruker tørketrommelen...

OG på 1049

Gjær var noname som fulgte med pakken. helte i alt, men vet ikke hvor mye det var.

Oksygen ble tilsatt ved 1,5 m fall fra kranen på BB30 ned i gjæringsfatet, deretter ble den ristet godt. Har ikke testet om dunken er helt tett, og vet heller ikke hvordan man tester det...
Dunken er for ordens skyld fra Europris. Bør jeg skaffe meg en annen? Bør vel uansett få satt i en kran i bunn, slik at jeg enkelt kan måle SG? hvordan dette gjøres, kan vi ta i en annen tråd :)

Odland skrev:
Sjekk iallefall SG først som sist :)

Da skal jeg gjøre det når jeg kommer hjem fra jobb idag.

Takk for hjelpen så langt..
 
Ikke vits i å bry seg så mye om plopp. Det er ingen vitenskaplig gjæringsindikator. Gravity-måling er bedre.
Personlig erfarer jeg også at krausen (skumkant) indikerer om gjæren trives, forøvrig. Dette oppleves enten som et tykt skum over vørteren, og når den har sunket, som en kant med gjærsedimenter noen centimeter over øvre vørterkant.
 
Du trenger ikke nødvendigvis vintyv eller hevert ...
Sterilisere målebegeret eller en annen bolle , og bruk det ?
lettere å få skikkelig rent enn masse slanger og slikt ? :)
 
tenkte at det kanskje var vanskelig å få målebeger eller annet ned i vørteren uten å putte fingrene nedi samtidig.. men, ja. kan jo "vaske" hendene i starsan, putte nedi, og vaske av starsan fra hendene, før huden blir spist opp av starsan'en :)
 
Fikk lånt meg en vin/øl tyv av naboen, og konstaterte at SG er 1018. Er det bra?

tok meg en slurk av målebegeret og det smakte faktisk øl. kanskje litt utvannet øl, men øl "okke som" :)

tenkte jeg skulle starsanerisere bryggerifatet ølet skal oppi, men den dritten sitter bom fast.. Kan jeg bare fylle oppi med starsan via en trakt på øl-ut koblingen, riste godt, og ... hmmm hvordan skal jeg få starsan ut? sette co2 på den og blåse den tom? forslag?
 
terje_kristensen skrev:
Fikk lånt meg en vin/øl tyv av naboen, og konstaterte at SG er 1018. Er det bra?

Du har en utgjæring på drøye 63 %. SG skulle vel helst vært lavere. Ølet blir nok godt og søtt. Og det er jo ikke feil, det heller.  :ilike:
 
Noen skrev:
Gjæring: Det viktigste for deg her er nok å få tatt en SG.  Du vet at den er ødelagt ved at det smaker vondt! :D dersom FG skulle være nesten lik OG må du gjøre tiltak for å få igang gjæringen igjen.



Men hvordan får man igang igjen gjæringen??

Er i gang med mitt andre ølsett nå, og det ser mistenkelig dødt ut i forhold til sist gang. Det ploppet veldig mye et døgn eller to, men siden har det vært stille. Jeg ristet litt på dunken etter et par, og da ble det litt mer liv igjen, før det snart døde ut på nytt. Har brukt to poser safale 04 gjær rehydrert i 1dl vann i 20 minutter. Gjæren var veldig livlig i koppen med vann.

Temperaturmessig er det nok i overkant varmt her (ca. 22 grader), men når jeg brygget et lignende sett med wlp051 fersk gjær gikk jo gjæringen relativt bra, så jeg tror egentlig ikke temperaturen er så hakkende feil.

Skal måle fg i morgen, så vet jo ikke med sikkerhet at det har gått galt, men jeg savner også det morkakeaktige gjærlaget på toppen av vørteren som jeg fikk på den forrige ladningen. 

Kan jeg gjøre noe med den hvis det viser seg at gjæringen har stoppet altfor tidlig? Kan jeg tilsette mer gjær og la den stå litt lenger, eller er det bare å helle skvipet i do?
 
Jørn Hammerud skrev:
terje_kristensen skrev:
Fikk lånt meg en vin/øl tyv av naboen, og konstaterte at SG er 1018. Er det bra?

Du har en utgjæring på drøye 63 %. SG skulle vel helst vært lavere. Ølet blir nok godt og søtt. Og det er jo ikke feil, det heller.  :ilike:

Det betyr vel igjen at jeg har klart å lage øl? Kan jeg få til noe mer utgjæring, eller "is this it?"
 
Jeg har aldri tilført mer gjær enn opprinnelig mengde selv, men har (litt for ofte) hatt behov for det. Det tipset jeg har fått da, er å lage en starter, for så å helle denne oppi når den er på sitt mest aktive.
Andre tips jeg har fått, og som jeg har gjennomført, er å forsiktig virvle opp gjær fra bunn, uten å skvalpe luft inn i ølet. Dette kan sette i gang gjæring dersom du har flaks. Jeg har ikke hatt flaks med det.

Edit: Og ja, du har klart å lage øl.  :skitbra:
 
da tok jeg en råsjangse å virvlet litt i ølet, uten å skvalpe inn noe luft (håper jeg). satte på lokket, og det begynte å ploppe momentant. om det bare er luft som ble "fanget" av lokket, eller om det faktisk fikk gang på sakene finner jeg vel ut i morgen.. ved å måle SG.
 
terje_kristensen skrev:
da tok jeg en råsjangse å virvlet litt i ølet, uten å skvalpe inn noe luft (håper jeg). satte på lokket, og det begynte å ploppe momentant. om det bare er luft som ble "fanget" av lokket, eller om det faktisk fikk gang på sakene finner jeg vel ut i morgen.. ved å måle SG.

Hvis du har hatt ølet så lenge på tanken i relativt stabil temp så er det nok ferdig utgjæret. Det at det plopper i låsen når du rører i ølet er kun co2 som frigjøres fra ølet.  Det at utgjæringen har vært litt lav, kan komme av så mangt som røring nok ikke vil fikse nå.
 
Bernts skrev:
terje_kristensen skrev:
da tok jeg en råsjangse å virvlet litt i ølet, uten å skvalpe inn noe luft (håper jeg). satte på lokket, og det begynte å ploppe momentant. om det bare er luft som ble "fanget" av lokket, eller om det faktisk fikk gang på sakene finner jeg vel ut i morgen.. ved å måle SG.

Hvis du har hatt ølet så lenge på tanken i relativt stabil temp så er det nok ferdig utgjæret. Det at det plopper i låsen når du rører i ølet er kun CO₂ som frigjøres fra ølet.  Det at utgjæringen har vært litt lav, kan komme av så mangt som røring nok ikke vil fikse nå.

jaja.. jeg har ihvertfall laget øl!!! :)

nå, hvordan finner jeg ut om det er alkohol i den, og hvor mye (eller i dette tilfelle, hvor lite)?
 
Sakset fra forsiden til Norbrygg ;)


Alkoholen i ølet er dannet av maltsukkeret som gjærer bort, og derfor gir forskjellen mellom OG og FG en indikasjon på hvor mye alkohol som finnes i ølet. Hvis du deler differansen på 7,6 får man estimert alkoholinnhold i volumprosent. (Vi regner her med oechslegrader, dvs. de to siste sifrene i SG-verdiene. Eksempel: Et øl med OG 50 og FG 12 har rundt

  (50-12)/7,6 = 4,9% alkohol.

En enda enklere tommelfingerregel er å dele OG på 10 for å få alkoholstyrken.


     
 
På alle våre ales (15-16, fortsatt nybegynner) har den mest synlige delen av gjæringen vært unnagjort på 2-3 døgn, selv når vi etterhvert har blitt veldig flinke til å begrense romtemperaturen til 15-16 grader i den første fasen.

Det er så mye man kan bekymre seg for, men sørger du for nok gjær, riktig temperatur og rister som F*** så har du i alle fall én bekymring mindre!

Ps: FG på 1.015-20 trenger ikke gi inntrykk av et søtt øl, kommer an på maltsammensetning, humle og alkoholprosent (er nå min mening). Vent å se!
 
Tilbake
Topp