Justere Coronamølle

Trenger gode tips om hvordan justere en Coronamølle optimalt!
Den roterende skiva vingler noe, og jeg har problemer med å justere den slik at den står rett i forhold til den faste skiva.
Noe som gjør at jeg får ut alt fra hele korn til mel ved kverning.
Er forsåvidt fornøyd med den, men skulle gjerne hatt en mer ensartet størrelse på den knuste malten.
Anyone?
 
Har hatt akkurat samme problem selv!
For det første bør man sette et par stoppskiver på skruene på siden slik at avstanden mellom den faste og bevegelige skiva blir noe større. Dra til skikkelig så det sitter fast! Før man fester frontstykket kan dette beveges litt i sideretning. Finn det optimale punktet der spiralskruen ikke står skjevt gjennom kverna. Kverningsgraden justeres med skruen foran. Hvis dette ikke hjelper kan du forsøke å ta ut splinten som holder den roterende skiva fast til spiralskruen, dreie skiva 180 grader og sette den fast igjen. Det hjalp for min del. Det er mulig du må fore opp denne skiva med ett eller annet slik at du får den tight og plan med den faste.
Når den er OK, kan du skaffe en 5/16 US skrue for å sette baki istedet for sveiva. Da kan du bruke drillen, og kverninga går på et øyeblikk!
 
Én ekstra stoppskive på hver side og fininstilling av frontstykket gjorde susen...
Takk for glimrende forklaring!  :ilike:
 
Vin og bar opplyste om 2 modifikasjoner som burde gjøres:

1. Skifte ut splinten med en spiker. Splinten er skeiv og gjør at skiva også blir skeiv.

2. Den lille stålkula som sitter imellom strammeskruen og kverneskiva er sikret med en liten stålring. Fjern denne ringen! De sa at den var ment for å sikre at stålkula ikke forsvant under transport, men at de hadde glemt å skrive noe om dette i bruksanvisningen. Det er i hvert fall mye greiere å justere når den er fjernet.

Jeg er forresten veldig fornøyd med Corona'en etter 1. gangs bruk! (Esken er merket Brewferm)
 
Ser frem til næste bryg med de 2 up grades fra mojo/Vin og Bar - tak for det.

Har godt nok været svært utilfreds med møllen, da jeg har haft rakurart sammen problemer som Ole  Richard beskriver. Det er dog blevet til øl og en ganske god udnyttelses grad af malten, mest af alt har det provokeret mit perfektionsgen.  :godtoel:
 
Hei.
Fant denne gamle tråden etter at jeg hadde kjøpt meg ei slik kværn og lurte på justeringen. Har gjort de tiltakene som er nevnt her, men lurer litt på hvor stor klaring det skal være mellom skivene.
 
For Corona møllen er det nesten umulig å måle seg frem til riktig justering, man må rett og slett justere inn mens man kverner.
Har opplevd at jeg også må etterjustere under kverning.
 
Espen Unnvik skrev:
For Corona møllen er det nesten umulig å måle seg frem til riktig justering, man må rett og slett justere inn mens man kverner.
Har opplevd at jeg også må etterjustere under kverning.

Hørest ut som noe prosessorienterte mennesker må være glad i. Verre for oss som gjerne vil bli ferdige med en ting og komme seg videre...
Der fins jo andre møller / kværner på markedet, men ikke til like konkurransedyktig pris så langt jeg veit. Kanskje noen andre har anna info?
 
Jeg støpte kvernskiva fast til skruen med stålplast, loddet og vatret slik at det ble helt riktig. Da fikk jeg jevn åpning rundt kanten, og jevn knusing av maltet. Fungerte helt fint!
 
Brukte coronamølle i mange år, og tenkte aldri over hvor stor åpning jeg trengte. Begynn å kverne og still litt underveis. Svært enkelt å justere, tar ikke mange sekundene. RDWHAHB.
 
Takk skal dere ha.
I mårra har jeg fri og da blir det mitt første all-grain brygg.  :amen:
BPA etter oppskrift fra Gahr.
Gleder meg!! :yes:
 
Trond.A skrev:
Takk skal dere ha.
I mårra har jeg fri og da blir det mitt første all-grain brygg.  :amen:
BPA etter oppskrift fra Gahr.
Gleder meg!! :yes:

Brew strong! Rapport ønskes.
 
Gahr skrev:
Brukte coronamølle i mange år, og tenkte aldri over hvor stor åpning jeg trengte. Begynn å kverne og still litt underveis. Svært enkelt å justere, tar ikke mange sekundene. RDWHAHB.
Tror de enten kan variere endel fra eksemplar til eksemplar, eller at det er forskjellige produsenter som gjør at de kan bli ugreie. Da min var ny, leverte den halvparten uknust og halvparten som mel. Justering var absolutt påkrevet!
 
Dag skrev:
Tror de enten kan variere endel fra eksemplar til eksemplar, eller at det er forskjellige produsenter som gjør at de kan bli ugreie. Da min var ny, leverte den halvparten uknust og halvparten som mel. Justering var absolutt påkrevet!

Joda, jeg måtte til stadighet justere, men det var såpass enkelt å gjøre underveis (bare vri på en skrue), at det var problemfritt å gjøre det underveis. Forøvrig er jeg meget fornøyd med Crankandsteinen min... :)
 
Sverger til Crankenstein jeg også, Corona møllen er nedpakket.
Corona er greit nok, spesielt for mindre kvantum malt, men ikke tvil om at man får bedre resultat med valser enn med skiver og
hvis man kopler til en drill er jobben kjapt gjort.
 
Jeg hadde samme utbytte med Corona, men får mindre gugge med i vørteren og raskere klar vørter (mindre resirkulering behøves) med Crankandstein. Jeg fikk den billig, og var aldri i tvil om at jeg skulle kjøpe den, men det har ikke utgjort de helt store forskjellene i det ferdige ølet, skal jeg være ærlig (og det skal man jo...). 
 
Gahr skrev:
Forøvrig er jeg meget fornøyd med Crankandsteinen min... :)
Takk, det samme! Crankandstein 2A, tror jeg den heter.  :ilike: Coronaen ble solgt til en av våre nye forumvenner (som antagelig kjøper en Crankandstein om et par år). Det er som med barneklær, det går som stafett i flere tiår...
 
Enig med at det ferdige ølet ikke blir nevneverdig påvirket, å det er jo det viktigste.

Med Crancenstain fikk jeg mer forutsigbart utbytte og mer homogent knust malt, altså mindre mel og mindre hel malt.
Mindre sansynlighet for "stuck mash" med mindre mel.

Som det kommer frem av denne tråden er det justeringen og beskaffenheten til Coronnamøllen som kan være det avgjørende, tror også at Dag er inne på noe når han antyder at ikke alle Coronamøller er av samme kvalitet.

Så: Hvis man har en Corona man er fornøyd med, så er vel alt bra.  
 
Da ser det ut som at det er meg som har Coronaen som er bra, litt justering i begynelsen, men det er noen år siden siste justering.
:)
 
Tilbake
Topp