Kan øl bli bedre i kjøleskap

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Jeg har en bacth med APA som jeg smaket på Tirsdag.Da tok jeg 2 flasker og en drakk jeg da.Vil si att den var veldig sur.Da hade den stått på flaske i 5 dagerNu har jeg tatt den andre,og den var syrlig,men mye bedre en den første.Den var gjæret på ca 18.Jeg gjoe en feil og det var å bruke 2 pakker US-05,etter mrmalty skule bruke 07 pakker.Den står nu på ca 21 til ettergjæring.
 
Det var det som slo meg på Tirsdag.Men nu er jeg ikke så sikker,vis jeg skal våge meg til å se på det mot Nordlans pils litt mer syrlig.Dete var extrakt så jeg kjenner ikke til humlen.Og om det var det kjølingen som skjuler det som jeg oppfattet som surt på Tirsdagen.Vis det holder seg som det var i går så kommer jeg nokk å drikke det,men det er ikke det beste jeg har drukket.Så kan noen si noe om det med kjøling.Plus det med gjær
 
Tja, en avkjølt øl smaker mindre enn en øl servert i romtemperatur, så kanskje det kan ha hatt noe å si her.

Sjekk forresten denne siden om usmaker i øl og hvordan unngå disse: http://episkebryggeri.no/2012/02/usmaker-og-bismaker-i-ol/
 
Har nu sett på linken som du la med.Det er 2 ting  som var nemt som jeg vill si kan vere orsak til det som jeg 1Acetaldehyd,sursmaken som var på Tirsdagen kan minne om eplekart.Det var gjæret utt,sente en mail til Bryggselv og fikk en FG på 1015/1010.Den var 1012
2 Oksidert det var det med edik som slo meg.
Vil si att det er noe som ikke stemmer med det.Har nu tatt en ny flaske og den er mer sur en i går,men ikke så mye som på Tirsdagen,det har stått i kjøleskapet i 24timmer.Det som jeg drakk i går hadde stått runt 72 timmer.Skomet var mye bedre i går for det var det mye lengre
 
Hvis ølet er svært surt kan det også være melkesyre. Det beste er å få noen erfarne bryggere til å smake og komme med en uttalelse.
 
Gahr skrev:
Hvis ølet er svært surt kan det også være melkesyre. Det beste er å få loen erfarne bryggere til å smake og komme med en uttalelse.
Vill ikke si att det svært surt,men det er mer surt en det jeg kaller godt.Det med med melkesyre har jeg lurt på men det er bedre en det var.På tappedagen var det surt,hadde en file under tappestanga og hengte den opp på badet,da sammbo komm hjem lurte hun på om jeg hadde spyd,og lukta inne på badet var ikke langt unna.Jeg har nu drukket 2 flasker,på Tirsdag var det en,og ikke f*** om jeg har klart mer.Ghar va tror du om det att jeg brukte 2 pakker US-05 på 20 litter siden det var for mye
 
Bjørnar E skrev:
Gahr skrev:
Hvis ølet er svært surt kan det også være melkesyre. Det beste er å få loen erfarne bryggere til å smake og komme med en uttalelse.
Vill ikke si att det svært surt,men det er mer surt en det jeg kaller godt.Det med med melkesyre har jeg lurt på men det er bedre en det var.På tappedagen var det surt,hadde en file under tappestanga og hengte den opp på badet,da sammbo komm hjem lurte hun på om jeg hadde spyd,og lukta inne på badet var ikke langt unna.Jeg har nu drukket 2 flasker,på Tirsdag var det en,og ikke f*** om jeg har klart mer.Ghar va tror du om det att jeg brukte 2 pakker US-05 på 20 litter siden det var for mye

Nei, gjærmengden tviler jeg egentlig på er problemet. Men det er nesten umulig å si noe uten å smake.
 
Tilbake
Topp