Karbonering med ymse sukkertyper!

http://olportalen.no/2014/04/11/bryggerens-rad-mike-murphy/

Han snakker om refermentation, og da høres det ut som karbonering for meg. Han sier det dominerer smaken i mange hjemmebrygg han smaker, og tviler på at han drikker mye hjemmebrygg fra dårlige ølsett. Sjøl synes jeg det høres pussig ut, siden sukker f.eks. er typeriktig i mange belgiske øl. Kan være han er overfølsom for noe, men jeg har uansett lyst til å teste karbonering med druesukker for å se om jeg merker noen forskjell.
 
http://olportalen.no/2014/04/11/bryggerens-rad-mike-murphy/

Han snakker om refermentation, og da høres det ut som karbonering for meg. Han sier det dominerer smaken i mange hjemmebrygg han smaker, og tviler på at han drikker mye hjemmebrygg fra dårlige ølsett. Sjøl synes jeg det høres pussig ut, siden sukker f.eks. er typeriktig i mange belgiske øl. Kan være han er overfølsom for noe, men jeg har uansett lyst til å teste karbonering med druesukker for å se om jeg merker noen forskjell.

Jeg er i alle fall uenig med ham her.
 
Min lille erfaring med glukose er at du trenger litt mer enn med vanlig sukker, for å oppnå samme resultat. Hvorfor aner jeg ikke.

Forholdsvis enkel kjemi (1. klasse vidaregåande-ish). Sukrose er eit disakkarid, beståande av eit glukosemolekyl linka til eit fruktosemolekyl. Enzymet invertase kløyver sukrosen i gjæringsprosessen (merk samme sumformel for glukose og fruktose):
C12H22O11 + H2O + invertase → 2 C6H12O6

Prosessen går så vidare:
C6H12O6 + zymase → 2 C2H5OH + 2 CO2

Ergo, så ser ein at om ein bare skal bruke glukose, så krevst det meir.
1 mol sukrose (342,3 g/mol) gir altså totalt 4 mol etanol (4 x 46.07 g/mol = 184,28 g) og 4 mol (4 x 44.01 g/mol = 176,04 g) karbondioksid, medan det krevs 2 mol glukose (2 x 180.16 g/mol = 360,32 g) for å få samme mengda etanol/karbonering.

Kort fortalt, sukrose er rett og slett bittelitt meir "vekteffektivt" og 1 gram sukrose tilsvarar 1,05 gram glukose, altså ein skilnad på 5 %.
Håper det ikkje blei heilt gresk dette her. ;)
 
Aha, så det er altså bundet et "ekstra" vannmolekyl i de to glukosemolekylene, sammenlignet med et molekyl sukrose. Derav forskjellen på 5 %.
 
@Idsøe: Priceless svar!

Ellers har jeg inntrykk av synspunktet på smaksbidraget til karbonering med hvitt sukker vitenskapsteoretisk er på linje med å forklare nedgang i barnefødsler med nedgang i storkebestanden. Man overser en del alternative forklaringer.
 
Aha, så det er altså bundet et "ekstra" vannmolekyl i de to glukosemolekylene, sammenlignet med et molekyl sukrose. Derav forskjellen på 5 %.
Noko slikt ja.. Blir noko komplisert og egentlig litt irrelevant bryggeteknisk å gå inn på det her. ;)
 
Noe du bør være obs på med honning er at sukkerinnholdet kan variere en del, så du bør blande ut i vann først for å få målt SG
 
Kunne tenkt å prøve å karbonere noen flasker av en stout med muscovado sukker
(Fra Bryggeland).
Er det nødvendig å endre mengde i forhold til vanlig sukker?
 
Ingen som vet noe om dette?
Finner ikke dette sukkeret i priming-sugar-calculator som SundbØL linket til.
Har stått fem uker i gjæringskaret nå så det er på tide å få den på flasker.
 
Tviler på at det er stor forskjell fra vanlig sukker, men antar at det er på nivå med demarara eller litt over.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ok
Flasket i går kveld og brukte 6g pr liter.
Om det blir feil så gjør det ikke så mye for det var bare 4 liter i dette forsøket.
Takk for svar.
 
Tilbake
Topp