Karbonering

Hei

Jeg har brygget en lager som har stått å gjæret i tre uker. Jeg tenkte nå å tappe denne på corneliusfat for lagring i en mnd. eller to, men bør jeg karbonere nå eller kan jeg vente til den skal prøvesmakes om 1-2 mnd?
 
Bare kjør på med kullsyre du, da er ølet mettet og klart for prøvesmaking om du mister å smake før du egentlig tenkte  :beersmiley:
 
Takker for svar. Men jeg lurte litt på hva som KAN/BØR gjøres. Er det noe som anbefales mer enn det andre. Selv tenker jeg at det kan være bra å karbonere med en gang etter gjæring for å hindre at det er oksygen i tanken det blir lagret på, og dermed minske risikoen for oksidering, men jeg vet jo ikke om dette er vanlig eller om det har en invirkning på smak eller annet lagring/modning.  :help:
 
Du bør alltid fylle på co2 på fatet, så slippe ut oksygenet med overtrykksventilen.
Dette gjør du en 3-4 ganger før du setter bort fatet.

Jeg vil anbefale deg å lagre det med co2 tilkoblet med serverings trykk, jeg vet at det er litt forskjellig oppfatning på dette punktet men har du muligheten så ha det tilkoblet hele lagrings tiden.

CraigTube har en fin video om karbonering http://youtu.be/S1dwBC-gKc8
 
Skal du karbonere med trykk eller har du tilsatt sukkerlake?
Uansett er det greit å tvinge ut oksygenet fra fatet slik som beskrevet over.
I tillegg er det også en stor fordel å sette noe trykk på fatet for å kunne sjekke lekkasjer og dette trykket vil også sette pakningen ordentlig slik at fatet er tett.
Tømte en Co2 flaske grunnet et fat som lakk litt, så nå trykksetter jeg alle fat med 3,5 bar rett etter fylling, deretter sprayer jeg på Starsanløsning over hele toppen for å se etter lekkasjer. Dette trykket på 3,5 bar bruker jeg også når jeg karbonerer med sukkerlake. Men selvsagt så fyller jeg bare på med dette trykket, det får ikke lov å stå med et så høyt trykk tilkoblet. Skal jeg tvangskarbonere lar jeg fatet stå noen timer etter denne 3,5 barstrykket, og så setter jeg det med x temperatur og y trykk som er fra tabellen og lar det stå noen uker.
 
Hei,

Jeg tappet en Old Ale over på corneliusfat igår. Jeg brukte Star San for desinfisering på alt av utstyr.
Men jeg glemte å sprøyte litt C02 oppi fatet før jeg tappet i ølet. Kan ølet ha blitt oksidert av dette? Det var ikke noe nevneverdig plasking under tapping.
Jeg var rask med å sette på trykk og dra 3-4 ganger i sikkerhetsventilen, så det meste av oksygen fikk jeg nok ut sånt sett. Men er bekymret for om det kan ha tatt skade av mangel på C02-beskyttelsen under tapping.
Dette er i følge planen juleølet i år og skal lagres fram til den tid. Hva er sjansen for at ølet er oksidert, eller oksiderer under lagring, tror dere?
Eller er jeg bare paranoid...?
 
Hansemann skrev:
Hei,

Jeg tappet en Old Ale over på Corneliusfat igår. Jeg brukte Star San for desinfisering på alt av utstyr.
Men jeg glemte å sprøyte litt C02 oppi fatet før jeg tappet i ølet. Kan ølet ha blitt oksidert av dette? Det var ikke noe nevneverdig plasking under tapping.
Jeg var rask med å sette på trykk og dra 3-4 ganger i sikkerhetsventilen, så det meste av oksygen fikk jeg nok ut sånt sett. Men er bekymret for om det kan ha tatt skade av mangel på C02-beskyttelsen under tapping.
Dette er i følge planen juleølet i år og skal lagres fram til den tid. Hva er sjansen for at ølet er oksidert, eller oksiderer under lagring, tror dere?
Eller er jeg bare paranoid...?
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.
 
VillWonka skrev:
Hansemann skrev:
Hei,

Jeg tappet en Old Ale over på Corneliusfat igår. Jeg brukte Star San for desinfisering på alt av utstyr.
Men jeg glemte å sprøyte litt C02 oppi fatet før jeg tappet i ølet. Kan ølet ha blitt oksidert av dette? Det var ikke noe nevneverdig plasking under tapping.
Jeg var rask med å sette på trykk og dra 3-4 ganger i sikkerhetsventilen, så det meste av oksygen fikk jeg nok ut sånt sett. Men er bekymret for om det kan ha tatt skade av mangel på C02-beskyttelsen under tapping.
Dette er i følge planen juleølet i år og skal lagres fram til den tid. Hva er sjansen for at ølet er oksidert, eller oksiderer under lagring, tror dere?
Eller er jeg bare paranoid...?
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hva mener du her?, Fylle via tapperøret?, Går det fint med det trykket man har med dunken over fatet?
 
Hansemann skrev:
Hei,

Jeg tappet en Old Ale over på Corneliusfat igår. Jeg brukte Star San for desinfisering på alt av utstyr.
Men jeg glemte å sprøyte litt C02 oppi fatet før jeg tappet i ølet. Kan ølet ha blitt oksidert av dette? Det var ikke noe nevneverdig plasking under tapping.
Jeg var rask med å sette på trykk og dra 3-4 ganger i sikkerhetsventilen, så det meste av oksygen fikk jeg nok ut sånt sett. Men er bekymret for om det kan ha tatt skade av mangel på C02-beskyttelsen under tapping.
Dette er i følge planen juleølet i år og skal lagres fram til den tid. Hva er sjansen for at ølet er oksidert, eller oksiderer under lagring, tror dere?
Eller er jeg bare paranoid...?

Det siste sikkert, videoserien referert ovenfor mener jeg gjør akkurat det samme.
 
neslekkim skrev:
VillWonka skrev:
Hansemann skrev:
Hei,

Jeg tappet en Old Ale over på Corneliusfat igår. Jeg brukte Star San for desinfisering på alt av utstyr.
Men jeg glemte å sprøyte litt C02 oppi fatet før jeg tappet i ølet. Kan ølet ha blitt oksidert av dette? Det var ikke noe nevneverdig plasking under tapping.
Jeg var rask med å sette på trykk og dra 3-4 ganger i sikkerhetsventilen, så det meste av oksygen fikk jeg nok ut sånt sett. Men er bekymret for om det kan ha tatt skade av mangel på C02-beskyttelsen under tapping.
Dette er i følge planen juleølet i år og skal lagres fram til den tid. Hva er sjansen for at ølet er oksidert, eller oksiderer under lagring, tror dere?
Eller er jeg bare paranoid...?
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hva mener du her?, Fylle via tapperøret?, Går det fint med det trykket man har med dunken over fatet?
Jepp! Fatet er jo trykkløst uansett.. På bunnen ligger CO₂, når du da fyller via tapperøret så presser du CO₂ oppover og ditto luften ut gjennom gass inn ledningen. Der har jeg bare en slange som henger like høyt som nivået i gjæringsdunken. Alt dette gjøres med lokket på, ergo ingenting har vært inne i fatet etter desinfisering.
 
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hvodan får du "primet" dette. Altså hvordan få det til å begynne å renne fra gjæringsdunk til utkopplingen på Cornyen?
 
Rensligste er vel å prime heverten med starsan. Så kan en bare la starsanen gå i vasken før en styrer spruten dit den skal, eller knekker slangen men en justerer.
 
FredT skrev:
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hvodan får du "primet" dette. Altså hvordan få det til å begynne å renne fra gjæringsdunk til utkopplingen på Cornyen?

Hm, siden lokket er på, så burde det være en mulighet å koble på en kobling på gasstilkoblingen, og få sugd med noe der for å få startet.
Men jeg foretrekker å ha lokket av dog, så jeg ser hvor mye som kommer på fatet.. intil jeg har en pakkvekt ellernoe.
 
Skal prøve dette neste gang altså.
Har Vin&Bar tappekrane på gjæringsdunken. Det burde gå å montere en slange som er tynn nok fra denne og ned i stigerøret. Åpner man sikkerhetsventilen på lokket, så burde vel det renne fint ned i fatet. Så er det bare å holde øye med litermålet på gjæringsdunken til 18 liter er nådd.
 
FredT skrev:
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hvodan får du "primet" dette. Altså hvordan få det til å begynne å renne fra gjæringsdunk til utkopplingen på Cornyen?
Primer ikke på fat:)(visst du tenkte på sukker ja) ta en slange og kjøp deg en ekstra grå kobling til gass inn og koble den på, så smatter du på den til ølet renner ned i øltønna. Den slangen du suger på vil aldri komme i kontakt med ølet på annet en innsiden likevel. Jeg fyller helt fullt(til ølet kommer opp i "gass inn slangen), og har aldri problemer med okisdert øl. Ei heller i regulatoren :) men den står alltid med trykk på før jeg setter den på koblingen
 
Hansemann skrev:
Skal prøve dette neste gang altså.
Har Vin&Bar tappekrane på gjæringsdunken. Det burde gå å montere en slange som er tynn nok fra denne og ned i stigerøret. Åpner man sikkerhetsventilen på lokket, så burde vel det renne fint ned i fatet. Så er det bare å holde øye med litermålet på gjæringsdunken til 18 liter er nådd.

Jo, når du har et mål på dunken.. sukk, dunken min har ikke mål, så jeg må fram med litersmål og tush snart.
 
neslekkim skrev:
Hm, siden lokket er på, så burde det være en mulighet å koble på en kobling på gasstilkoblingen, og få sugd med noe der for å få startet.
Men jeg foretrekker å ha lokket av dog, så jeg ser hvor mye som kommer på fatet.. intil jeg har en pakkvekt ellernoe.

Ja, det er kanskje en mulig måte. Men nå er jo disse fatene ikke akkurat konstruert for å holde på undertrykk - selv om det her er svært lite vi snakker om.
Jeg synes oftest mine fat trenger et lite piff CO₂ = overtrykk før lokket tetter.

Men det høre besnærende flott ut å kunne gjøre det på den måten - altså til innkoplongen på fatet.
 
Hansemann skrev:
Skal prøve dette neste gang altså.
Har Vin&Bar tappekrane på gjæringsdunken. Det burde gå å montere en slange som er tynn nok fra denne og ned i stigerøret. Åpner man sikkerhetsventilen på lokket, så burde vel det renne fint ned i fatet. Så er det bare å holde øye med litermålet på gjæringsdunken til 18 liter er nådd.
Kjøp deg bare en eller to ekstra koblinger, da har du til både inn og ut:)
 
Pust bare ikke inn CO2,en Tobeinte liker ikke det, ikke firbeinte heller.  :noway:

Ellers er dette super måte å gjøre det på. Ingen fare for oksydasjon. 
 
Tilbake
Topp